. бг ски новини : Independent UK - "Банско измества Андора на ски-картата на британците" - 04 Януари 2006 - 14:55
Банско е на път да измести Андора като дестинация за евтина и комфортна ски-почивка за британците, пише в специална статия за българския курорт, публикувана във вчерашния брой на британския вестник “Independent”.
В репортаж със заглавие "Банско: налагащият се ски курорт" журналистът Стефан Ууд разказва как с чудесните си условия за ски ваканция българското градче вече успешно конкурира традиционните планински курорти в Европа.
За изгряващата звезда на Банско немалък принос има и пиренейското княжество Андора, което допреди няколко години бе лидер в почивките на пестеливите британски скиори. Впоследствие обаче Андора се насочи към по-заможните туристи и това създаде голям проблем на британските туроператори - къде да предложат евтина почивка на скиорите? Отговорът се оказа - България, пише Independent.
Натрупал славата си основно в началото на новия XXI век, Банско е предизвикателство към много от стереотипите за източноевропейските зимни курорти - че разполагат с острели и неефективни инфраструктура и хотели. Ако прибавите хубавото време и обилния сняг, можете да си представите, че сте в Колорадо, пише Ууд.
Той припомня, че допреди 10 години нещата са стоели по далеч по-различен начин: издание на наръчника Good Skiing Guide от 1994 г. препоръчваше: всеки, който планира ски-почивка в България, трябва преди всичко наистина да е наясно с какво се захваща. Ски курортите в страната не можеха изобщо да издържат сравнението с Алпите. Сред главните им недостатъци бяха качеството на храната ("блудкава и безвкусна" според Good Skiing Guide), медицинското обслужване, както и ски оборудването, давано под наем, припомня публикацията.
В резултат на това през следващите години България, позната дотогава основно с традиционните си планински курорти - Боровец и Пампорово, буквално изчезна от картата на британския ски-пазар. Делът на британците, посетили страната за ски почивка, намаля от 11% в средата на 90-те години до под 2% в края им.
Сега, както изглежда, е моментът на голямото завръщане на България. През този сезон осем британски туроператори предлагат почивки в страната, докато само допреди 1-2 години подобни оферти предлагаха едва двама.
Благодарение на направените инвестиции от над 18 млн. паунда Банско се превърна в най-съвременния курорт в България. Създадени бяха по-големи удобства за любителите на ските и големи възможности за инвеститорите в недвижими имоти, посочва Independent.
Репортажът се спира върху облика на Банско допреди 2-3 години: градче с 10 000 жители, на 150 км. от столицата София и неясна ски-слава. Тогава достъпът до основните писти минаваше през дълъг лъкатушещ път, сега заместен от кабинковият лифт, който тръгва от новия 5-звезден хотел "Кемпински" в града, срявнява Ууд.
Авторът изброява множеството магазини и офиси на агенции за имоти, открити в планинското градче, повечето от които носят имена като: Balkan Dream Properties, Balkan Villas или Bulgaria4Sale. Българите използват кирилица, но почти всички надписи в Банско са на латиница и на английски. Защо ли? Защото британците държат най-голям дял от почиващите в курорта и защото в сравнение с българите ние сме много, много богати, обяснява авторът. Отказалите се от Андора са добре дошли на ски тук, още повече - ако похарчат и 34 хил. лири за обзаведено студио в някой от апартаментните комплекси, продължава той.
Ски сезонът в Банско бе открит на 17 декември, въпреки че малцина туристи идват преди Коледа.
Сравнението между България и Андора просто се натрапва - що се отнася до ски пистите - там няма спор: в Андора те са по-големи и по-добри. По отношение на цените обаче България има безспорно предимство: според справочника Crystal's 2005/6 най-евтината едноседмична почивка в Боровец струва 319 евро, докато същата в Андора е с поне 10% по-скъпа, макар и полетът до Пиренеите да е доста по-кратък. При сравнението на почивка в четиризвезден хотел в Банско с ваканция в същата категория хотел в Андора разликата е подобна: половин литър бира до пистите струва около лира, а обяд в града - около 2 лири. За кухнята в Банско не мога да кажа нищо добро, за щастие не се наложи да ползвам медицински услуги. Но даваното под наем ски оборудване е много добро, обобщава Ууд.
Дали България е новата Андора?
Този въпрос не бива да се задава на хората, които работят за популяризирането на Банско, защото предполага, че този развит с доста пари курорт е просто една дестинация за не толкова заможните любители на ските. Тези хора биха се радвали, ако аз отговоря на въпроса с "не", но няма да го направя.
Защото моето мнение е, че Андора е по-добро място от България за ски ваканция, когато говорим за това, което получавате срещу парите си, посочва в заключение авторът.
в-к Монитор,
Понеделник, 02 Януари 2006
'Ди цайт': Банско е столицата на зимните курорти в Източна Европа
Според авторитетния германски седмичник за първите 6 месеца на 2005 г. чужденците са похарчили в града 750 млн. евро
Банско е столица на зимните курорти в Източна Европа, пише германският седмичник "Ди цайт". На цяла страница авторитетният вестник публикува репортаж от своите пратеници - журналиста Волф Александер Ханиш и фотографа Петер Нойсер, които възторено описват впечатленията си от "десетхилядното градче, което за две години разби монопола на Боровец и Пампорово и е обхванато от треска за злато".
Германските туристи посещават организирано Банско по програмите на туроператорската фирма ТУИ, но те са малцинство в курорта, пише "Ди цайт". И добавя, че има скандинавци и гърци, но най-много са англичаните, които изглежда се отказват от любимата им десетилетия наред Андора като предпочитана зимна дестинация.
По брой не им отстъпват и руснаците, може би защото най-много се набиват на очи - продължава авторът и не пести сарказъм спрямо туристите от Русия, като определя поведенето ми като "безсрамна демонстрация на богатство". В Банско "те изглеждат така гротескно, сякаш са спечелили конкурс за кичозно благосъстояние", пише кореспондентът на "Ди цайт".
"В ски-баровете се перчат мъже, украсени със златни бижута като че ли са излезли от фараонска гробница. Косите на техните блондинки са тупирани като захарен памук. Те отпиват шампанско, потънали в кожените си палта", пише "Ди цайт". И продължава:
"Българските сервитьорки не отстъпват на туристките. Те подръпват от цигарите и поклащат бедра в ритъма на български хип-хоп, а очите им горят. За тях руснаците са най-желаните и най-любими посетители", констатира немският журналист.
В публикацията се напомня, че след 2003 г. в ски съоръжения са вложени 30 милиона евро: построени са 22 лифта, 17 писти с обща дължина 65 км, като най-дългата е 16 км. Купени са и десетки оръдия за изкуствен сняг.
Цитиран е шефът на туристическата асоциация Благой Рагин, който се хвали, че за първото полугодие на 2005 г. в Банско са дошли 2, 7 милиона чужденци, които са похарчили в градчето 705 милиона евро.
Растежът спрямо предната година е около 10 процента. Според автора българите, които посещават Банско, са от онези, които са спечелили от прехода след падането на комунистическия режим и някои от онези един милион души, които емигрираха през 90-те години.
Абонаментна карта за съоръженията струва 140 евро на седмица - смешно ниска цена за тях. Повечето им сънароднци обаче, трябва да работят месец и половина, за да изкарат толкова, посочва авторът.
Той описва подробно очарованието на старите улици и къщи, сравнява ги с алпийските зимни курорти и е категоричен, че Банско печели с природата и автентичността си.
Не отминава и новите строежи, като посочва, че за последните 18 месеца в комфортни хотели са инвестирани над 35 милиона евро, 90 на сто от построените апартаменти са купени предварително.
С особена симпатия авторът описва банските механи, които според него са над 100. Не скъпи комплименти за обстановката, музиката, ястията и напитките като подчертава, че за една богата вечеря с много ядене и пиене чужденецът плаща толкова, колкото за една супа в някой алпийски курорт.
Механите в Банско нямат нищо общо с кича на тиролските кръчми, разказва германският вестник. В тях музиката е като от филм на Емир Костурица. Повечето механи предлагат музика на живо, а музикантите са истински виртуози на кларинета и акордеона. Който иска кларинетистът да му свири на ухо, само трябва да му залепи на челото 10-левова банкнота.
"Ди цайт" разказва, че в банските механи едно основно ястие излиза над 2 евро и 50 цента, а цените на бутилка вино започват от 3 евро.
Банско обаче има и друго лице, продължава "Ди цайт", това е техномузиката. В клуб "Кислород" има всичко друго, но не и чист въздух. Там се събират напушилите се предварително с канабис сноубордисти. В клуб "Амнезия" пък човек може да види как англичаните се опитват да изтрият всички мисли от хард дисковете в главите си и вместо да пеят планинарски песни, танцуват рок.
Не са за изпускане и дамите от еротичния бара, които обхождат работното си място на високи токчета като куртизанки от 20-те години.
Една от най-големите забележителности на Банско, пише Ханиш, е църквата "Света Троица", в която свещите за живите са в пъти повече от свещите за мъртвите.
Журналистът е смаян от гледката, която се простира от най-високата станция на лифта под връх Тодорка. Той вмижда прясно навалелият сняг като част от поредната артинсталация на българина Кристо, който уж се е опитал са спусне от небето бели чаршафи.
В края на своя подчертано реламен репортаж авторът дава и подробна информация за цените:
Кола с шофьор от София до Банско - 79 евро; нощувка в частна квартира - от 5 евро нагоре; една седмица с фирмата ТУИ - полупансион в четиризвездния хотел "Стражите" - 579 евро, в петзвездния "Кепински" - 1029 евро.
Дневната карта за скисъоръженията струва 25, шестдневата - 140евро. Скиекипировката - 15 евро на ден или 75 евро за шест дни.
[xt] ski