. бг ски новини : Малин Бистрин: Псевдо-професионали-стите генерират негатива на Банско - 24 Октомври 2012 - 14:40
"Псевдопрофесионалистите, дошли за 2-3 месеца да изкарат пари в Банско, генерират негатива на курорта", споделя в интервю за "Бизнес справочник Струма" г-н Малин Бистрин, собственик на комплекс „Молерите” и председател на туристическия бизнес в Банско.
Малин Иванов Бистрин е роден на 04.06.1972 г. в град Банско. Завършва основното си образование в Банско, след което учи в Техникума по електротехника в града под Тодорка, наричан тогава ТЕ ”Георги Димитров”. След това кара казармата в школата за запасни офицери в Плевен с профил „Радиоразузнаване”. Висшето си образование Малин Бистринзапочва в ЮЗУ”Неофит Рилски”-Благоевград, специалност „Финанси и контрол”, но след три години следване прекъсва, по негови думи „поради необходимостта да се работи”. Започва работата си в ресторантьорския бизнес като открива първото си заведение, една малка механичка в долната част на центара на Банско. Кръщава я „Молерова къща”, която след това се разраства. След успеха прави още две други. Сегашният си вид Комплекс „Молерите” придобива от 2003г. до 2007г., първо М. Бистрин строи механата, 2006г. хотела, като накрая ги обединява. Оттогава вече 5 години Комплекс „Молерите” работи, тази година има и нова придобивка „Вино бар”. Хотелът има 3 заведения за хранене – механа, европейски ресторант и вино бар. Като капацитет имаме около 400 човека за изхранване, разполагаме с 50 легла и СПА-център, уточнява М. Бистрин. От април 2012г. той е председател на туристическия бизнес в Банско, това е сдружение което включва членове и представители на различни видове стопанска дейност. Поставил си е за цел всички други сдружения и обединения да бъдат обединени, за да бъде представен бизнесът в града под Тодорка с едно лице и една идентичност, което ще спомогне Банско да бъде презентирано подобаващо и да присъства на повече изложания, наред с най-големите курорти в света.
Г-н Бистрин, как протече летният туристически сезон 2012г. в Банско, предвид тежката криза, обхванала България и Европа. Има ли развитие на туризма в горещите летни месеци?
- Разбира се, че има развитие. От моя гледна точка този сезон е по-добър от предходния, въпреки процесите на инфлация и криза, които се развиват. Радвам се, че Джаз фестивалътбеше много успешен. Около 10% ще бъде ръстът в Банско като туристи през летния сезон. Мога да кажа, че планината беше пълна през лятото и всеки, който се качи под Тодорка видя това. Такава тя не е била от много отдавна. Това ми дава кураж да подготвим следващия летен сезон още по-добре, да помислим повече за начините, по които да привлечем още повече летния турист, за да затвърдим логото на Банско „All seasons resort” или „Курорт за всички сезони”.
С какво ново можете да привлечете туриста през лятото?
- С ръководството на общината обмисляме да направим един паркинг за каравани в планината където да има всички удобства като ток, газ, вода. Да направим и хубави къмпинги за палатки, да се освежат вилите и хижите в планината. В града трябва да се организират още повече събития, така че всяка седмица да има живот в Банско. Тогава ще тръгне градът ни, защото един човек винаги ще дойде с още двама или трима, а когато са стотици виждаме, че се получава. Нещото, което трябва да избегнем е негативното отношение на някои медии, които излизат на първа страница със заглавия, че 90-95% от хотелите в Банско са затворени, а това не е така. Нека да направят истинско проучване защото промиват съзнанието на туриста, който е от другия край на България. „В Банско всичко е затворено”, пишат някои. Не напротив, местният бизнес си работи. Това са една сериозна част от хотелите. Не работят тези, които не са от Банско и бизнеса им не е тук. Именно те трябва да бъдат игнорирани защото създават неправилно впечатление на туриста.
Често медиите не проверяват информацията си, търсят сензацията, макар и измислена и съвпадаща с мнението на някой журналист или главен редактор.
- Да. Пуснат едно гръмко заглавие, но дали е вярно или проверено не ги интересува. Трябваше да отидат в общината и да поискат справка колко хотели работят през лятото, мога да твърдя, че бяха много. Според мен гръбнакът на туризма в Банско са малките семейни хотели и заведения. Точно те създават уют и топло отношение. Да стане старият хазяин да ти направи една баница, да омеси гевречета или тутманици, да сложи домашното сладко на масата. Това ни връща в годините назад, ние това го нямаме в големите хотели. В Банско досега бе насочена светлината към големите обекти, напротив към малките трябва да се насочим и акцентираме. Това привлича целогодишния турист.
Какво очакваш да се случи през новия зимен сезон 2012/2013г.?
- Нека се върнем първо към миналия. Сезон 2011г. беше може би най-силният от години насам благодарение на двете световни купи и подобрения имидж на Банско, че вече не е тази строителна площадка, която беше. Лично през зимата на 2012г. се надявам да върнем българина, той е най-добрият клиент. Него го приканваме да види, че Банско е онова притегателно място отпреди 15 години, да усети духа в по-малките хотели, а не да яде олинклузива или шопската салата от пластмасова чаша. Това не е нашият туризъм. Да усети топлото отношение, да усети онази частица, която е запазила Банско жив толкова години време, и която даде шанс на туризма да се развие като едно магнетично място. Затова искрените ми пожелания и надежди са свързани с това да можем да повторим сезон 2011/2012г. Отделно като председател на туристическия бизнес готвя няколко идеи, които можем да развием. Една от тях е побратимяването на Банско със Шладминг. Това е много известен австрийски курорт на световно ниво, където непрекъснато се провеждат състезания от най-висок ранг. Имаме една нова и интересна дестинация, която мисля да развием, т.е. покана на турски туристи. Идеята е да се срещнем тук и да видим какво те очакват като продукт, какво биха желали да намерят в Банско. А знаем, че турската икономика е в много сериозен растеж. Предимството е , че много от хората там имат връзка с България, в Турция няма добър зимен курорт, плюс това сме много близо. Да се върнем отново към добрите румънски туристи, да се опитаме отново да рефрешнем връзките с тях. Гръцките туристи и тях отново да ги поканим. Банско е едно на Балканите, съседните страни са ни най-близо, така че очакваме именно от тях да дойдат повече туристи.
Тази зима нямаме световни купи, ще се отрази ли това негативно на туризма?
- Аз съм човек, който смята че бутилката е наполовина пълна или накратко казано- оптимист. Тази зима като няма стартове от Световната купа значи, че ние трябва да не разчитаме на голямата реклама покрай спортните събития, а трябва да покажем нашия професионализъм. Да покажем дали можем да работим, да видим нашите грешки и да ги изправим, да бъдем малко по-самокритични. Да поканим гостите ни с едни разумни цени и хубави условия за ски. Да направим по-интересни пакети за семейни почивки за 5 и 7 дни. Да привлечем с големи и атрактивни отстъпки, което разбира се не означава да работим на нулева цена. Да разширим пакета, да го направим не от четвъртък до неделя, а от понеделник до неделя.
Това е като позитив, какво обаче трябва да оправим в туристическия продукт?
- Да премахнем грешките и присъствието на така наречените псевдо- професионалисти, хора, които са дошли за 2-3 месеца да изкарат пари в Банско, и които буквално генерират негатива за курорта. Голяма част от тях, дали са ресторантьори или хотелиери, идват да презимуват тук и се стараят много за този негативен имидж на Банско.
Това много трудно ще се избегне защото има хотели и ресторанти, които са сезонни и работят само през зимата.
- Действително е много трудно и затова имаме желание да засилим позицията на нашата браншова организация, която ръка за ръка с управлението на общината да даде да се разбере, че на нас това ни е поминъкът. Нямаме друга алтернатива, нашият изход е колкото по-добър продукт, толкова повече клиенти. Моята идея е противоположна на избора да работя един сезон. Няма къде да го нося това /и показва целия чудесен комплекс, който е сътворил/. За мен алтернативата е само едничка – да работя, да правя един по-добър продукт, да правя така, че клиентите да са максимално задоволени, за да дойдат отново и отново. Искаме самият бранш да се регулира, дори да предлагаме някои нелоялни обекти да бъдат затваряни. Организацията ни да помага за лицензирането на отделни стопански обекти. Ние в бранша най-добре знаем кой с каква база разполага, начинът, по който работи. Трябва да инициираме проверки от съответните органи, да участваме активно в тези неща. Защото тези заведения и хотели, които не се стараят, не инвестират в база и услуги, изкарват 3 месеца, отварят на 1 декември и затварят на 1 март. През тези 3 месеца генерират един недобър продукт и туристът, който дойде съди за цяло Банско по него. И той казва „Банско не ми харесва, от Банско не става нищо”. А не е така. Тук има много прекрасни заведения и страхотни професионалисти. Хора, които са браншовици, които дълги години са се трудили и страдат когато го чуят това нещо. Затова трябва да има някаква диференциация и нашата браншова организация да казва: ”Чакай сега, ти не си се постарал да работиш добре, не ти отговарят условията и качеството на работа”. Да алармираме комисиите за конкуренцията и на потребителите, Агенцията по храните, данъчните. Защото това са структури, които могат да запазят останалите, които са на светло в бизнеса. Не може ние да плащаме всички данъци, от които е и светло и чисто по улиците и да дойде някой през зимата и да се вози на нашата каручка. Това трябва да бъде разбрано, ние не желаеме да ги носиме на наш гръб. Искаме да сме съпричастни с общината и това декларираме. Има хотели, които работят на Акт 15, те не искат да се актуват с Акт 16 защото трябва да плащат много такси и данъци, но те въпреки това си изхвърлят боклука и консумират обществени услуги безплатно. Те са консуматори на нашите данъци.
В тази връзка намирате ли общ език с ръководството на общината?
- В това отношение аз лично съм много благодарен за това, което се случи като промяна, защото нещата започнаха да се случват. За всеки въпрос или проблем, който искаме да споделим, намирам вратата в общината отворена широко. И в лицето на кмета Георги Икономов, и в лицето на заместник-кметовете, и председателя на Общинския съвет Владимир Колчагов, винаги откликват и с удоволствие като почукам по вратата знам, че ще ме поканят и приемат. Това нещо се надявам да се запази защото виждам как и хората го споделят. Банско стана по-спокоен град. Радостно е, че нашата община работи активно по европейските програми и проекти, по които ще влязат доста пари за реклама на курорта. Така че оптимизмът ни владее, но той трябва да бъде реалистичен и да знаем, че първо трябва да си свършим работата, която се очаква от нас. Тогава ще дойдат и добрите резултати.
Интервю на КИРИЛ ЗЛАТКОВ
“Бизнес справочник Струма”
www.bsstruma.bg