. ски анализи : Влиза ли Турция във "великолепния век" на европейския ски туризъм? - 04 Ноември 2013 - 10:31
Инвестиции, държавна политика, опит и имидж от летния туризъм безспорно помагат на южната ни съседка да развие един качествен зимен туристически продукт
Настойчивата туристическа реклама на уж "южната" Турция извади поредния амбициозен пиар слоган "Ерзерум - столица на зимните спортове". Докато българският ски бизнес търси партийна и общинска подкрепа за бетониране срещу екологичните евроограничения, туристическият бизнес в турския регион Източен Анадол се опитва с качество на обслужването и съвременна инфраструктура плюс систематична държавна подкрепа да привлече в условията на криза свития сегмент от европейски ски туристи. Трупаният с десетилетия позитивен туристически имидж на Турция като дестинация за летен морски туризъм край многообразни исторически и архитектурни забележителности сега умело търси мултипликационен ефект, в дискретна конкуренция със 6-те алпийски държави.
Ерзерум, Турция
Дори да не беше националният турски авиопревозвач лидер на европейския пазар, седемте турски летища, към които гравитират развиваните ски курорти, видимо се настройват за зимни чартъри, които да ползват натрупания летен опит от кацанията в Измир и Анталия (наоколо са разположени ски курортите Боздаг - 2157 м и Саклъкент - 2612 м).
По-близо до размирната сирийска граница, отколкото до столицата Анкара и космополитния Истанбул, след 30 млн. евро целеви инвестиции 360-хилядният анадолски град Ерзерум вече е бил домакин на Зимна универсиада през 2011 г. и на Световен junior шампионат по ски алпийски дисциплини през 2012г. ("Конклъ алп дисиплинъ каяк тесеси"). Още 1998 г. тук е пусната първата в Турция кабинкова въжена линия с дължина 3,2 км. Седалковите лифтове са 12, пистите – 22 (38% леки, 43%средни и 19% сложни, 2 хомологирани от FIS). Денивелацията е средно 1000 м между горна/долна точка на пистите (съответно 3176 м – 2220 м.), като пистите покрай лифтовете, собственост на отделни хотели, са и осветени. Ски съоръженията имат пропускателна възможност от 11 200 скиори/час. Разстоянията от летище Ерзерум до хотелите на двата ски центъра - Паландюкян и Конаклъ, са сравнително кратки (17-25 км) и това безспорно компенсира 4-5 часовия чартърен полет от Русия, Украйна и по-охолните страни от Евросъюза.
За 8 дни чартър/пълен пансион в началото на януари водещ полски туроператор предлага на руснаци цена от 707 евро в двойна стая в четиризвезден хотел, разположен на 2120 м н.в. Повечето хотели са от веригата "Дедеман" (доскорошен оператор на пловдивския хотел „Тримонциум“, както и на хотел в София), свързана с международната хотелска верига "Accor", за която вицепремиера Бобева наскоро обяви, че имала интерес да строи за 550 млн. евро енергоефективни хотели в Сапарева баня/7-те рилски езера.
За турската ски дестинация Ерзерум се съобщават отделни цени за дневната лифт карта от 20-25 щ. долара и 2 евро/ден за интернет. Брошурата с оферти за руснаци информира, че визата от 25 щ. д. се купува при кацането на летище Ерзерум, а редовният бакшиш от 5-10% бил препоръчителен "при ниските турски заплати в бранша". Освен "бейби влекове" и специализирани детски кътове, турските ски хотели предлагат интригуващи ориенталски екстри като безплатна "турска баня" и платен фитнес "само за жени".
Дали появата на Турция с оферти за ски ваканции на близките до нас славяноезични пазари (Русия, Украйна, Белорусия, Полша) е тревожна конкуренция при усилията на българските ски курорти да увеличат пристиганията от чужбин, вероятно е въпрос към вицепремиера Даниела Бобева. С обещанията си, че в края на октомври ще отиде в Истанбул, за да поведе върволица турски туристи към Пампорово, тя може да е имала предвид "отклоняване" на част от туристите от по-ниския сегмент на "средната класа" на чиновническо-индустриалните агломерации Истанбул и Бурса (поне 25-30 млн. жители). Вместо по бързите турски магистрали към недалечните турски ски курорти Улудаг/КоджаЕли/Боздаг, да поемат 5-6-10 часови автобусни преходи по нашенския шосеен "батак" до спокойното и слънчево Пампорово, ни се струва прекалено оптимистично.
Предположението, че турските ски курорти имат по-непредвидим климатичен характер, в сравнение с Пампорово/Чепеларе, по-скоро би се съчетало с училищни ваканции, мюсюлмански празници и чиновнически "тиймбилдинг" на спорадични туристически пристигания от Турция, стига да се отчитат визовите ограничения на Евросъюза и "бежанските" проблеми на южната ни граница. За много от тези турски туристи Пампорово би било първи шанс да се качат на ски, стига курортът да започне да предлага турскоезични ски учители.
Близостта в манталитета на двата народа, "сантиментите" на замогналите се нашенци-изселници в съседна Турция и рехавата леглова заетост в хотелите у нас вероятно са благоприятни фактори за подклаждане турски туристически интерес към Родопите.
Летище-Пловдив обаче поради редица съображения едва ли следва да се слага в перспективни планове за по-лесен турски достъп до Чепеларе/Пампорово. Това държавно летище, с благоприятните си от метеорологична гледна точка условия, би следвало да срещне държавническата воля за развитие на зимни чартъри, които да възстановят кацанията отпреди 30-40 години, при диверсификация извън англоезичните туристи от времето на социализма. За състоятелните рускоезични скиори визите не са особен проблем - те обичайно имат 1-годишни шенгенски визи, и добро обслужване при конкурентни цени в българските зимни курорти може да ги привлече "да пробват", и то още в годината, когато Сочи е домакин на Зимната олимпиада. Еврочленките Румъния и Полша (общо 60 млн. пазар?), макар да си имат планини, при същия пост-социалистически манталитет за "късно записване", също поглеждат с интерес към ски курортите в България. За всичко останало - да се поучим от ефективния и креативен маркетинг на вече и скиорския ни конкурент Турция. Защото дори рекламните клипове за зимните курорти в Анадола са правени с убедителния майсторлък, който познаваме от турските телевизионни сериали.
Илия Тодоров - Родопска търговско-туристическа камара
InfoTurism.net / 04.11.2013 09:09