SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. бг сноуборд новини : Втората врата е най-добрата на олимпийския бордъркрос - 15 Февруари 2014 - 23:55
Какъв е регламентът, как се разглежда трасето и каква е стратегията в бордъркроса

ОЛИМПИАДА СОЧИ 2014. СНОУБОРД. Какъв е регламентът на състезанието по сноубордкрос на Олимпийските игри в Сочи. Всичко се случва в един ден. Започва се с квалификациите по време, първите спускания стартират в 11.00 ч. местно време, вторият манш е в 11.50.

Тези квалификации подреждат решетката на турнира, като най-бързият отива първи, вторият се подрежда 24-ти, третия – втори, четвъртия – 23-ти и т.н. В квалефикациите за време първите 16 за Световната купа се разбъркват от компютър за стартовите си номера, останалите до 24 са по подреждането си за Световната купа. В тези квалификации последните 6 (от номер 19 до номер 24) са т. нар. „сноусийд” което означава, че при снеговалеж те ще старитрат в началото за да разчистят снега на по-добрите. Квалификациите по време определят решетка с 4 полуфинални серии с по 6 участнички – началото на четвъртфиналите е в 13.15 ч. Първите три от всяка серия продължават на полуфинал, останалите отпадат. Полуфиналите започват в 13.30 ч. и в тях първите три влизат във финала, докато отпадналите се класират за малкия финал, който се пуска преди големия, като двата финала са насрочени за 13.40 ч.

Квалификацията за време дава и друго предимство. Най-бъризте имат право да избират стартова врата. Този избор е в зависимост от трасето, от първото препятствие и най-вече от първия вираж – в случая той е надясно. Зависи също така и от съперничките, с които си в една серия и си в най-близък контакт. Според специалистите на олимпийския старт в Сочи най-добра е втора дясна врата, тоест втората от дясно наляво гледано към финала. В квалификациита за време има много тактика и стратегии. Така например не винаги най-добрите гонят най-добро време. Ако си достатъчно уверен в себе си може дори умишлено да търсиш по-ранен сблъсък със пряк конкурент за да го елиминираш по-рано.

Картинг помага на Сани Жекова в сноуборда
Как се разглежда трасето и каква е стратегията в бордъркроса

Разглеждането на трасетата в сноубордкроса става в два дни, непосредствено преди официалните тренировки. В петък бе първата такава тренировка на Олимпиадата при дамите, в събота е втората. В Сочи олимпийското трасе е отворено за по около час и половина във всеки от тези два дни и това позволява на състезател от ранга на Жекова да направи 4-5, максимум 6 спускания.

Преди това Сани и Виктор разглеждат конфигурациите по следния начин: спускат се надолу двамата, като на места Виктор показва с лазерно фенерче най-точната линия и начин на преодоляване на трасето. Двамата имат връзка с радиостанция, тъй като на места са доста далеч един от друг. Когато е възможно двамата са на пистата заедно, на места Сани е сама и баща й я съветва отвън. Не винаги е възможно да преминеш по всички препятствия, защото на места те се високи по няколлко метра и се преодоляват само с голяма скорост, за това понякога просто се заобикалят. Това е разглеждането, след което следва и самата официална тренировка с между 4 и 5 спускания на състезател.

Изготвят се две стратегии. Едната е за квалификационното спускане, другата е за състезателното. Разликата е, че в единия случай се иска само скорост и няма директен контакт със съперници и това позволява да преминаваш по един начин трасето. За директните елиминациии обаче трябва да имаш и дефанзивна тактика – да знаеш как да се предпазиш от провокации и от атаките на състезателки, които може да минат с повече скорост дадена конфигурация (дори с риска по-късно това да се окаже грешен подход), да проявят агресия към теб и да те изблъскат, само и само да те елиминират.

Отделно за всяка една конфигурация по трасето се изготвят поне 4 различни стратегии за преодоляването й, понякога дори те са 5-6. При приземяването след скокове е важно да докоснеш снега веднага след ръба на препствието. По-ранното приземяване те спира и дори може да те контузи, а по-късното ти отнема възможност да плъзгаш борда по снега и това ти отнема скорост. На виражите се изчислява каква е най-точната линия, радиус, скорост, съобразяване с неравности, дори дупки и изровено трасе. Много е важно да следваш оптимална линия с оптималната скорост. Точно за това сноубордкросът прилича на автомобилизма на писта, и поради тази причина Сани включва и тренировки на картинг в подготовката си.

Характерностите на олимпийското трасе общо взето са следните: в началато то е по-бавно, после генерира много скорост между трети и четвърти вираж, следва дори леко изкачване и накрая става страшно бързо на финала.

Тодор ШАБАНСКИ
БОК
Събота, 15 Февруари 2014

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL