. бг ски новини : Нови лифтове за 100 млн. лв. на Витоша - 23 Януари 2015 - 19:58
Модернизацията включва подмяна на 9 въжени линии
Модернизацията на ски зоната край хижа „Алеко“ на Витоша ще струва над 100 млн. лева. Това обявиха от ръководството на фирмата собственик на лифтовете „Витоша ски“. Те са готови да инвестират необходимите средства за подмяна на съоръженията, които са строени между 60-те и 80-те години на миналия век. Преди седмица шефът на федерацията по ски Цеко Минев алармира, че техниката в планината вече е опасна и е твърде вероятно до два сезона да преустанови работа.
Реновирането ще отнеме между 3 и 5 години. В проекта на „Витоша ски“ е залегнала смяна на 9 съществуващи лифтове и влекове и по-добра връзка между тях. За целта обаче първо трябва да бъде изготвен нов план за управление на природния парк, защото валидността на стария изтече в края на 2014 г. След това проектът трябва да мине през одобрението на държавните органи и чак тогава може работата да започне.
В модернизацията е предвидена подмяна на най-старата въжена линия „Бай Кръстю“ (направена през 1956-1968 г.) с нова кабинкова с 8 места. Настоящата кабинка от кв. Симеоново, която стига до хижа „Алеко“, също ще бъде сменена. Освен това във високата част на планината ще направят три 6-седалкови фта, както и още четири с по 4 места. Всички ще извозват между 2000 и 3000 туристи на час, което е двойно повече в сравнение с капацитета на лифта от Симеоново и шест пъти повече спрямо възможностите на „Бай Кръстю“. В момента всяка събота и неделя има километрични опашки за съоръженията, което кара хората да се качват с автомобилите си.
Проектът на „Витоша ски“ е изработен от канадеца Пол Матюс, специалист по горска екология и ландшафтна архитектура. Той е създател на ски зоната за олимпийските игри във Ванкувър през 2010 г. За нуждата от промяна в планината се обяви и сдружението на ски училищата, които работят там. Председателят Аспарух Мачирски заяви, че всеки ден в планината се качват поне по 700 деца и ползват съоръженията, които вече са опасни. Той припомни, че лифт „Романски“ беше спрян от работа преди 3 години, защото се чупи няколко пъти и застрашаваше живота на любителите на белите спортове. Той извеждаше не само скиорите, но и туристите съвсем близо до Черни връх.
Ще има две зони само за деца
В проекта за обновяване на съоръженията на Витоша е залегнало оформянето на две зони само за деца. Едната ще е край хижа „Сълзица“, а другата край Голи връх.
В момента малките скиори се обучават на места, които не са пригодени за това или до тях се стига по опасен маршрут. Например за да извървят пътя до местността Меча поляна, пресичат три писти, по които хвърчат с бясна скорост любителите на белите спортове.
Модернизацията предвижда изграждането на дървен надлез, който ще минава над „Лалето“ и ще позволи безопасното движение на малчуганите.
Няма да се строят хотели и леглова база в планината
Инвеститорът „Витоша ски“ обяви, че в планината нова леглова база няма да бъде строена. „Опасенията на хората, че Витоша ще бъде бетонирана като Слънчев бряг, са неоснователни - каза Радослав Пеев, шеф на ски пистите. - Бетон ще има само на мястото, където са стълбовете на лифтовете.“ Според проекта всички съоръжения ще вървят по трасетата на настоящите. Единственият нов участък от 2,6 км ще бъде разположен над Голи връх. Подмяната на стълбовете на съоръженията ще се извършва от хеликоптери и тежка строителна техника няма да влиза сред природата. Модернизацията предвижда да бъдат изсечени 1200 дървета, което според „Витоша ски“ е три пъти по-малко от годишната санитарна сеч.
Княжевската кабинка също ще тръгне
Кабинковият лифт, който свързва квартал Княжево с високата част на Витоша, също влиза в проекта, предлаган от „Витоша ски“. Той ще е 8-местен и с капацитет 3000 души за час. Ще свързва Копитото със Златните мостове и местността Офелиите. В момента там има писта, на която се обучават основно начинаещи, защото е със сравнително малък наклон. Достъпът обаче е само с автомобили.
Княжевският лифт е първият кабинков, който е построен у нас през 1962 г. Той работи до 1992 г., но е спрян поради авария. След това е разграбен и почти напълно унищожен.
Очаква се не само в тази част на планината, но по всички останали писти да бъдат поставени оръдия за изкуствен сняг.
Цвета Маркова
в-к Преса
23 ян. 2015 | 08:00