. ски PRO : ЦЕНАТА НА КАЧЕСТВОТО - 29 Май 2016 - 12:35
© Николай Абаджиев/F-START.com
ФОТОГРАФИЯ. Позволяваме си да препечатаме текста на фото блогъра Николай Абаджиев, анализиращ темата за цената на професионалната фотография. Тема, която упорито се пренебрегва в България и пряко засяга дейността на професионалистите работещи за специализираните спортни издания, в часност за SKI.BG и списание СКИ&БОРД. Ние от ХТ изцяло подкрепяме написаното от Николай!
ЦЕНАТА НА КАЧЕСТВОТО
September 17, 2009, 1 minute read
In 3. Мисли за фотографията
Понеже често се правят паралели между качеството на комерсиалната фотография у нас и на запад, реших да си направя сметка за това, колко би струвало на българският клиент удоволствието от работата по западните стандарти. В крайна сметка комерсиалната фотография предполага наличето на определени ресурси за изпълнението на клиентските желания.
Снимачната техника
Един приличен снимачен комплект при малкия формат струва не по-малко от 30 000 лева. Две тела от среден или висок клас и 3-4 обектива излизат някъде там.
В средният формат цената е повече от двойна – над 50 000 лева. Говорим за минимален комплект – без никакви излишества.
Осветлението
2 генераторни комплекта за студийна или 2 акумулаторни за външна работа са абсолютният минимум за сериозна работа. Удоволствието излиза минимум 20 000 лева и нагоре, в зависимост дали ще се спрем на Broncolor, ProPhoto, Bowens, Elinchrom или Hensel.
Отделно поне 7 000 лева ще трябва да се похарчат за стативи, рефлектори, софтбоксове, grip и т.н.
Студиото
100-110 кв.м. е минимума, който ще позволи да имаме мокро помещение, малък офис/приемна и да ни останат 75-80 квадрата чиста снимачна площ. При 10-12 EUR на квадрат наем, това значи поне 2200 лева на месец. Със стандартните режийни – ток, телефон, вода, интернет – тази сума стига до към 2500 на месец.
Екип
Разумният минимум за сериозна работа е 1 асистент на постоянна работа, плюс още един, който да се включва само за снимачните дни. Първият получава най-малко 750 лева на месец, вторият поне 60 лева на снимачен ден.
Допълнителни разходи
Тук ще сложа само личният транспорт, макар в реалният живот неподозирано много разходи да идват от тази категория.
Най-евтиният възможен автомобил, подходящ за превоз на оборудването излиза към 15 000 лева. Примерно някаква лизингова Дачия.
Сметката
Предупреждавам, че всички изчисления са много приблизителни и са направени с цел да дадат само най-обща представа за разходите. Под “на ден” в тази калкулация подразбираме “на снимачен ден”.
Всички изчисления са направени на базата на предположението, че фотографът има 3 снимачни дни всяка седмица. Останалите 2 дни са за оформяне на цени, писане на оферти, подготовка, обработка на заснетия материал и т.н. Леко абсурдно натоварване, имайки предвид времето което реално отнема организирането на една сериозна сесия, но да приемем чисто теоретично, че е възможно. Приемам също така, че няма да взимате отпуски, няма да боледувате и няма работният ви цикъл да бъде прекъсван от форсмажорни обстоятелства – от първият ден в който почвате бизнеса си и до последния.
Не съм начислявал оскъпяване/лихви, макар да е ясно, че в реалния живот ще трябва да се борави със заеми – никой нормален човек няма свободни 70 000 лева, които да тръсне накуп за техника и МПС.
И така:
Разходите по амортизацията на техниката, излизат околко 120 лева на ден, ако приемем за база законоустановеният 3 годишен амортизационен срок за подобно оборудване. МПС-то ни излиза околко 25 лева на ден. Добавяме 210 лева на ден за наем и режийни на студиото и още 60 лева за асистента, ако е един и 120 ако са двама.
Значи един снимачен ден трябва да ви докарва между 415 и 475 лева само за да можете да съществувате като бизнес. Това е цифрата без лихви, без вашият хонорар, без никакъв марж за пропуски и грешки. С отчитане на всички тези допълнителни фактори, както и на някакъв минимален хонорар на снимачен ден за фотографа – тази цифра директно отива над 750 лева.
Да сме наясно – тези 750 лева на ден не купуват “Ролс Ройса във фотографията” – те купуват услуга на ниво “средно” по западните разбирания. Колко от българските клиенти директно ще се изсмеят дори на тази цена – предполагам можете да се досетите… нищо, че повечето от тях искат резултати, като от първа страница на най-престижното за бранша им западно издание.
В никой случай не казвам, че изброеното по-горе оборудване е задължително за получаването на качествена фотография. Просто смятам, че нормалният фотограф трябва да работи в нормални условия, за да дава добри резултати. Снимането с любителска техника в хола на баба ви просто няма как да бъде нормална бизнес-практика.
Copyright © 2015 Nikolay Abadjiev
f-start.com/?p=171