SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. бг ски новини : Новият курс в туризма: назад към българите - 05 Декември 2007 - 22:55

Руснаци търсят качествени жилища в курортите ни

В момента особено активно от покупка на ваканционни имоти в Пампорово се интересуват руснаците, каза Валери Крушовлиев, управител на Veko estate Те искат да ги вземат главно за лично ползване. Първата вълна от английски и ирландски купувачи, които влагаха пари в имоти най-вече със спекулативна цел, вече отмина. Сега следват по-качествените инвеститори и въпросът е доколко ще успеем да отговорим на изискванията им, добави предприемачът.
Сега започващият зимен сезон ще бъда показателен за бъдещите инвестиции в Пампорово, каза още Крушовлиев. Ще стане ясно дали всичко построено напоследък ще се напълни с туристи. И ако това стане, доколко съществуващата инфраструктура ще е в състояние да се справи с подобно натоварване. При положение, че пистите, лифтовете и влековете се пренатоварят, то това ще бъде отрицателен сигнал за бъдещите инвеститори, уточни бизнесменът.
Според Добромир Ганев, управител на компания "Форос" през следващата година ще има засилено търсене на ваканционни имоти в курортните центрове с минерални извори. Голям ще е интересът и към района на северното Черноморие, главно в районите около гофигрищата. Очаквам в скоро време към нашите курорти да проявят интерес и купувачи от Германия и Австрия, прогнозира той.
В известна степен предлагането ще започне леко да се ограничава, защото на места има пренасищане на пазара, каза още Ганев. От планинските курорти най-големи перспективи за развитие има Боровец и донякъде Пампорово. За Банско инвестициите ще се насочат в селищата около него, прогнозира брокерът.
Засега чуждите инвеститори търсят у нас главно ваканционни имоти в зимните курорти и по Черноморието, каза Димитър Савов, изпълнителен директор на BLD. Има определен шанс за успешни проекти в СПА-туризма, но сегментът от чужди клиенти там е много по-малък. Като най-интересна дестинация в тази насока се очертава Сандански и то не само за клиенти от съседни държави, но и за руснаците. Велинград е по-добре развит като балнеологичен център, но там се продава по-трудно, уточни брокерът.
Не очаквам съществена промяна в пазара на ваканционни имоти в България през 2008 г., каза още Савов. В Банско, донякъде се наблюдава насищане на пазара и затова мисля, че през 2008 г. хитът ще е Боровец. Голямо развитие ще получи и зоната на юг от Бургас, добави той.
По северното Черноморие основно ще се инвестира в проектите, свързани с голф игрищата, каза още Савов. В по-далечно бъдеще атрактивен ще стане и районът на Шабла. За зоната на юг от Варна очаквам да се решат проблемите с "Натура 2000" и да се отпушат инвестициите, прогнозира той.
Според брокери напоследък нараства интересът към нашите ваканционни имоти от страна и на испански инвеститори. Те търсят големи терени с разрешение за строеж. И догодина нашият пазар ще бъда привлекателен за чужденците, защото цените са доста по-ниски от други страни на Европа. Инвеститорите купуват у нас, защото знаят, че рано или късно цените ще се изравнят с тези в Европа.
Районът на Паничище-Сепарева баня се очаква нещата да започне да привлича по-сериозни инвеститори най-рано след 3-4 години. В момента там няма нужните съоръжения за развитие на ски туризма. Пречка са и нерешените проблеми, свързани с опазване на околната среда и недопускане на незаконни строежи в националния парк "Рила".

ВАСИЛ НАНЧЕВ
в-к Монитор, Вторник, 04 Декември 2007

***

Новият курс в туризма: назад към българите
Съюзът на инвеститорите ще предлага 10 на сто отстъпка при ранно записване

След като години наред се стараеха да привличат чужди туристи, за пръв път собствениците на хотели и агенции се обърнаха към българите. От Съюза на инвеститорите в туризма във вторник съобщиха, че предлагат 10% отстъпка от най-ниската договорена на едро цена за българите, които от 1 януари до 31 март си резервират почивка за някой от останалите месеци на годината. Офертата беше направена в началото на кампанията "България - рай за българите", организирана от "Травъл тв", която също цели да върне българските туристи в българските курорти.

Инициативите започват на фона на все по-трудното запълване на хотелите в големите летни и зимни курорти, застроени през последните години. След борсата в Лондон през ноември стана ясно, че чуждите туристи за зимния сезон няма да са повече от миналогодишните, а в същото време легловата база в Банско, Пампорово и Боровец се е увеличила с 20%. Подобна е ситуацията и при летните курорти, в които не спира да се строи на фона на сериозния спад на основните туристически пазари - германския и британския, през последните два-три сезона. Това принуди и хотелиери, и туроператори да започнат да обмислят различни ценови схеми, за да върнат обратно онези българи, които започнаха да ходят на море в Гърция и Турция и да карат ски в Австрия и Италия на цени, подобни на предлаганите в големите ни курорти, но срещу по-качествен продукт.

Използването на 10-процентната отстъпка, обещана от Съюза на инвеститорите, ще става чрез обща резервационна система за близо 400-те хотела, притежавани и оперирани от членовете на съюза. Отстъпката няма да важи за първите три месеца на 2008 г., защото тогава системата тръгва, а целта е да се стимулират предварителните резервации. Намеренията на съюза са през 2009 г. да няма месеци без бонус.

В кампанията "България - рай за българите" се включиха двете големи асоциации на туристическите агенции с председатели Донка Соколова и Ирина Найденова, хотелиерската асоциация, туристическата конфедерация на Георги Гергов и др. Те тепърва ще обявят конкретните си оферти, с които ще привличат българи.

По данни на Националния статистически институт (НСИ) пътуванията на българи в чужбина от януари до септември са се увеличили с близо 5% в сравнение със същия период на миналата година до 3.3 млн. Според Института за анализи и оценки в туризма за последните 12 месеца една пета от почиващите българи са избрали курорти в чужбина. В същото време хотелиерите и туроператорите, които работят на българския пазар, нямат практиката да предлагат привлекателни оферти за българските туристи. Така те плащат цена на рецепцията, която е няколко пъти по-висока от договорената между хотела и туроператора за чуждите туристи, обясняват от компаниите.

На пазара има свръхпредлагане на легла и нищо не пречи хотелиерите да планират контингенти и за българските туристи, както правят за чуждите, коментира вчера мениджърът на "Балкантурист" Недялка Сандалска, която е и зам.-председател на туристическата конфедерация. По думите й сега хотелите традиционно изчакват да видят колко от планираните за чуждите туристи легла ще останат незаети и чак тогава ги продават на български туристи.

През миналото лято много от хотелите и по Южното, и по Северното Черноморие обявиха отстъпки за българи след началото на сезона, когато предназначените за чужди туристи легла останаха незаети. Компаниите от бранша очакват същата тенденция да се повтори и през сегашния зимен сезон.

Хотелиерите и туроператорите трябва да започнат да планират по-отрано базата си и да предложат на българските гости оферти, каквито предлагат на чуждите туристи, каза председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова. По думите й, ако нещата се подготвят навреме, от следващото лято привличането на български туристи може да има успех. Тенденцията в света е курортите да разчитат на 60% местни и едва 40% чужди туристи, каза Недялка Сандалска. Цената не е основният фактор, който отблъсва българските туристи, смята Байко Байков, представител на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции. За туристите най-важни са чистата природа, добрите условия в базата и на плажовете и любезното обслужване, каза той.

Според изследване за нагласите на българските туристи на Института за анализи и оценки в туризма цената не е основната причина да изберат почивката навън. Над 40 на сто биха избрали България, ако в курортите има красива природа. На второ място по значение са историята и забележителностите на мястото, където почиват. Цената е от значение едва за една четвърт от анкетираните 1500 туристи.

-----
Бизнес туристите заемат сериозен дял от българската индустрия, показва изследване на Института за анализи и оценки в туризма, което променя представата, че браншът се крепи единствено на масовите почивки на чужденци през лятото и зимата. Изследването определя два вида посетители - туристи и екскурзианти, като в графата на първите се включват и бизнес посещенията с ползване на хотел. Екскурзианти са чужденците, които посещават страната за по-малко от 24 часа, без преспиване. Категориите са според определенията на Световната организация по туризъм, която брои екскурзиантите също за част от туризма на една страна, каза авторът на изследването Румен Драганов. То прогнозира 7.2 млн. посетители на България за цялата 2007 г., от които 4.7 млн. са туристи и 2.6 млн. - екскурзианти. Близо 40 на сто от чужденците са дошли в България по бизнес. Летният морски туризъм е привлякъл 34.3 на сто от чуждите туристи. Съотношението български - чужди туристи през 2007 г. ще е 56 към 44 процента.

Зорница МАРКОВА
в-к Дневник, 4 Декември 2007

***

Румънци сменят британците в Банско
Пробутват жилища без ток и вода чрез сделки по интернет
1800 удари квадратът за апартамент с фитнес и басейн

Жилищата в Банско гонят по цени апартаментите в София. 1800 евро удари квадратният метър в новостроящите се комплекси до началната станция на кабинковия лифт. Най-евтините имоти са по 1100 евро за квадрат. Разбира се, става въпрос за сгради, които са в регулация. Те предлагат всякакви удобства на собствениците като СПА центрове, басейни, фитнес зали, спортни площадки, паркинг.
В по-отдалечените от лифта постройки цената варира между 800 и 1200 евро за кв. м. "Интересът към курорта от страна на инвеститори и чужденци, които купуват апартаменти, е огромен. Разликата е, че вместо наплив от англичани и ирландци, както бе доскоро, сега преобладават руснаци, румънци и израелци", твърдят от агенциите за недвижими имоти.
Преди 3-4 години заможни хора от Албиона масово купували апартаменти в комплексите в курорта. Те се надявали на добра рента от преотдаване на закупените от тях жилища. Инвеститорите им обещавали минимум 5% възвръщаемост на направената инвестиция само за година. Реално апартаментите се превръщали в туристически обекти, за които се грижела местна фирма, а туроператори трябвало да осигуряват туристи. "Тази схема обаче не проработи. Затова доста от тези, които бяха се сдобили с жилища, се опитаха да ги продадат. Някои успяха, но на по-ниски цени", твърдят специалисти. В момента в Банско има стотина строителни обекта. Хит са апартаментните комплекси. Много по-малко са хотелите, които връщат вложените средства след 5-10 години, а понякога и по-късно. Докато при вдигането на апартаменти работата на инвеститора е проста и твърде доходна. Повечето жилища в сградата се продават на зелено, строителството трае най-много 2 г. После се прибират парите от мераклиите да имат дом в курорта. По този начин печалбата е в пъти по-голяма от направената инвестиция. Много важно е всички да знаят, че не бива да се доверяват на така наречената визуализация на даден апартаментен комплекс в интернет. Там картинките много често са подвеждащи. Бърка се желаното с реалното. Затова е задължително да се дойде на място и да се провери за какво става въпрос, съветват специалистите. За да си сигурен, че ще имаш изглед към върховете на Пирин, че ще има улица до сградата, че в нея ще са прокарани ток и вода. В противен случай рискът е огромен. Разчиташ ли на интернет, нищо чудно, вместо панорама към планината да зяпаш по цял ден в терасите на съседен комплекс, да няма път до апартамента ти, да няма ВиК и електричество вътре. "Възможно е и друго. В даден момент комплексът наистина да е с чудесна гледка към Пирин, но по-късно се вдига нова сграда и запушва изгледа. Говори се за свръхпредлагане на апартаменти в курорта, но все още интересът не секва. Правят се сделки, цените също държат високи стойности", разкриват собственици на агенции за недвижими имоти.

Владимир Симеонов
в-к Стандарт, 05 декември 2007

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL