. бг ски новини : Жирардели пред "Гласове“: Нямаме намерение да строим извън отредените ни граници в Пирин - 22 Декември 2018 - 16:31
Втора кабинка е напълно задължителна
"Не разбирам каква е целта в целенасоченото утвърждаване на лош имидж на това фантастично място, което не само представя региона пред света, но и цялата страна? Хората, които идват на ски в България и карат в Банско, създават пряко впечатленията си и изобщо не е случайно, че при анонимното гласуване на 2 млн. души, Банско шест пъти е избиран за „Най-добър български ски курорт“. Това само доказва, че там е свършена отлична работа и емоциите, с които хората си отиват, са отлични. Втора кабинка е напълно задължителна. Най-важното, което хората трябва да разберат е, че никой няма никакво намерение да излиза извън разрешените по концесия граници, които заемат 1,9 процента от Националния парк Пирин и тази площ е отредена за спорт и туризъм." Това казва в интервю за "Гласове" Марк Жирардели, собственик на "Юлен" АД.
Марк Жирардели заедно с българската състезателка по ски Мария Киркова по време на откриването на зимния сезон 2018/2019 в Банско
- Г-н Жирардели, станали сте собственик на "Юлен" АД през 2016 година. Защо едва сега това става публично известно?
- Да, точно така, собственик съм от 2016 година. Познавам "Юлен" от много години и отблизо следих развитието и напредъка на компанията. Много вложения бяха направени за успешната й дейност и то по стратегически правилен начин, което увеличи интереса към курорта от страна на скиорите и всяка година ги увеличава. Всъщност Банско е само една от моите инвестиции и, както отлично знаете, никой не желае да излиза публично в среда на толкова противоречия, след като това може да засегне другите му инвестиции.
- Поехте компания, натоварена с негативите на своето име и крайно отрицателни мнения в социалните мрежи. Не сте ли изкушен да промените името на фирмата и да продължите напред с вече съществуващите й договори и дългосрочното й развитие?
- Много интересен въпрос! Напълно сте прав, че репутацията на "Юлен" в последната година беше подложена на огромен натиск. Но моят единствен въпрос е „защо“? Какво погрешно е извършил "Юлен"? Компанията е подложена на системни, постоянни и неизменни проверки от всички регулаторни институции и те досега не са открили проблем, макар да проверяват всичко и по няколко пъти. Това е най-яркото доказателство, че определени хора целенасочено манипулират аудиторията с неистинска информация и без абсолютно никакви доказателства или съществени аргументи.
Тогава каква е целта в целенасоченото утвърждаване на лош имидж на това фантастично място, което не само представя региона пред света, но и цялата страна? Хората, които избират да дойдат на ски в България и карат в Банско, създават впечатленията си на базата на своето преживяване по време на ваканцията си и изобщо не е случайно, че при анонимното гласуване на 2 млн. души, Банско шест пъти е избиран за „Най-добър български ски курорт“. Това само доказва, че там е свършена отлична работа и емоциите, с които хората си отиват, са отлични.
- Веднъж бяхте представен от българския министър на туризма Николина Ангелкова като личен консултант по въпросите на зимния туризъм в България. Но Вие сте ангажиран с Банско. Все още ли заемате съветническия пост?
- През 2014 г. бях обявен за съветник, но това беше по-скоро опит за промотиране на зимния туризъм в България. Никога не съм бил член на политическия кабинет. Познавам министър Ангелкова и тя опитва да представи страната пред света по всякакви начини.
Туристическият сектор е важен за икономиката на държавата, тъй като генерира 12,8 процента от БВП. През 2016 г. приносът от пътувания и туризъм създадоха почти 12 на сто от всички работни места – 363 хил. заети.
- През 2017 г. "Юлен" е със загуба от 19 млн. лв. Какво е движението на финансовите резултати и какви са плановете за финансов ръст през 2019 г.?
- Резултатите на компанията са публични. Най-важно е в настоящия момент "Юлен" да няма никакви кредити, освен малките, свързани с работния капитал, но не от българска банка. През 2019 г. очакваме да постигнем печалба, но най-важно е оперативната ни печалба да е положителна и стабилна. Всичко това означава, че вършим работата си отлично. В същото време срещаме проблем, свързан с инфраструктурата на курорта и на първо място с гарантирането на удовлетворение у туристите. Готови сме да построим втора кабинка, защото никой не иска да чака облегнат на ските, обут със ски обувки и често в неприятно зимно време по 2-3 часа. И ако подобен проблем не може да бъде разрешен десет години, това демонстрира лош имижд пред всички други държави.
- Български медии обсъждаха, че сте теглили кредит от Първа инвестиционна банка. Теглихте ли заем и при какви условия?
- Не съм взимал никакъв заем от Първа инвестиционна банка, с цел да купя "Юлен". Това трябва да стане ясно веднъж завинаги! Но! Аз съм изтеглил два малки кредита от тази банка във връзка с друг мой бизнес, които са изплатени далеч преди да купя "Юлен".
- През следващите три години, като започва от февруари 2019 г., Банско ще домакинства кръгове от Световна купа по ски алпийски дисциплини. Това е признание, привилегия и още повече – огромна отговорност. Какви ще са ползите за курорта от тези домакинства?
- Домакинството е огромно признание от страна на FIS (Международната ски федерация) както за Банско, така и за България. Поемането на тази отговорност е оценка за капацитета на "Юлен" да организира състезания от световна величина. Изключително трудно е включването в календара на състезанията на FIS за световната купа по алпийски дисциплини. Календарите се ангажират за пет години напред и освен това десетки традиционни ски курорти не могат да изпаднат от утвърденото си участие като домакини.
Поради това е толкова трудно на добър курорт да се включи в групата на тези признати за състезание места. Като краен резултат – участието на такова ниво гарантира позитивна и прекрасна публичност за България.
- Всеки път, когато Банско домакинства състезание от такъв ранг, скиорите са щастливи и не спират да хвалят както условията, така и красотата около тях. Ще потърсите ли помощта им за промотиране на ските у нас?
- Самата истина е, че състезателите се радват да се върнат в Банско, защото срещат топло посрещане, гостоприемство, отлични условия за самите състезания, които са пряката ни отговорност. Това са причините курортът да се върне в стартовете от календара на FIS и ние получаваме пълна подкрепа от международната федерация.
Един добър пример е последният промоционален клип, който бе записан про боно от всички участвали в него скиори, които са сред най-големите имена на алпийските ски.
- От Виена българският премиер каза, че ако Австрия притежаваше българските Зелени, то цялата ски индустрия в страната щеше да е вече унищожена завинаги. Но той се чувствал горд с най-защитно настроените „зелени“ в света. Банско категорично се нуждае от развитие, нуждае се от лифтове, от площ за спускане на скиорите, нуждае се от модерна инфраструктура. Какъв е планът Ви за развитието на цялата ски зона?
- Българският премиер много правилно е отбелязал, че Австрия е развила отлично ски туризма си. Това е основната причина и средните, и малките планински региони да са отлично развити в инфраструктурно и икономическо отношение, както и да не допуска демографски срив в отдалечени от големите градски центрове места. Всъщност, без туризма, много малко видове бизнес могат да бъдат развити в тези региони – остават минното дело и дърводобива. Туризмът категорично е най-екологичното икономически целесъобразно занимание.
Банско е яркият пример как от малко градче, то се е превърнало във водеща дестинация и помага за прогреса на целия регион.
Ски зоната очевидно се нуждае от развитие. Втора кабинка е напълно задължителна. Най-важното, което хората трябва да разберат е, че никой няма никакво намерение да излиза извън разрешените по концесия граници, които заемат 1,9 процента от Национален парк Пирин и тази площ е отредена за спорт и туризъм. Подложени сме на жесток контрол от всяка упълномощена за това институция в България.
- Поради липсата на достатъчно лифтове, които са най-екологичният транспорт, дневно в планината се качват между 2200 и 4000 автомобила, което се засича от преброителните камери. Бихте ли поканили в Банско австрийски еко експерти, които работят в ски курортите, за среща с българските им колеги, за да обменят компетентна информация за разширяване на ски зоната?
- Явно се налага да го кажа отново и нека да е ясно: не желаем да увеличаваме територията от 1,9 процента на сега съществуващата ски зона! Искаме да обновим и модернизираме сега съществуващата територия. Освен това Банско винаги е работил с най-добрите експерти и специалисти в тази сфера и се обръщаме към тях за проектирането на всяка писта, лифт или всяка друга дейност, която се отнася до планината. Вече сме получили екологични оценки от водещи европейски експерти и категоричната истина е, че лифтовете са най-екологичният начин за предвижване в планината.
В някои градове по света, туристически атракции вече са достъпни с лифтове – именно, за да се спасят тези места от автомобилния трафик и мръсотия, ако всички паркират наоколо.
Само в Австрия за този сезон са изградени 28 нови лифта с дълъг пробег.
- В Италия, зоната Доломити Супер Ски предлага 450 лифта, 1200 км. писти и всичко това се намира в защитен от ЮНЕСКО национален парк. Как е възможно?
- Повече от очевидно е, че развитието на ските и съответната инфраструктура в рамките на регион, защитен от ЮНЕСКО, не означава табу! Точно обратното – това е отличен начин чрез природосъобразен начин хората да получат постоянен достъп до красиво и уникално място, като спазват всички правила за опазването му.
- Как можете да промотирате Банско в безснежните сезони?
- Банско е целогодишна дестинация. Все повече са хората, които за лятната си почивка предпочитат планината пред морето. И това е така, защото планината зарежда с толкова позитивна енергия и свеж въздух. Предлагаме разнообразни занимания: планинско колоездене, походи, катерене, водни забавления. Създали сме места за деца, които в сигурна среда отново се учат на отношения с планината. Това е начинът най-младите да заобичат планината, да я ценят, да я пазят. А опазването започва от спазването на правилата, гарантиране на чистотата. Всичко това се възпитава и се отразява в дългосрочен период върху цялата еко система. Наместо да говорим постоянно за един нов лифт, нека се съсредоточим върху нещо толкова просто: без пластмаса в планината; без найлонови пликове в планината; без автомобили в планината. Всеки да бъде грижовен. Това е важно!
- Готов ли сте да се срещнете челно с агресията на българските Зелени представители и да защитите искреното си убеждение, че Банско заслужава модернизация и дългосрочно развитие?
- През годините, ръководството на "Юлен" са опитвали нееднократно да обсъждат теми, свързани с развитието на курорта с техните представители. Организирали са няколко кръгли маси, на които е присъствал и кметът и всички заинтересовани институции, но така наречените Зелени представители не желаят да обсъждат каквото и да било. Те идват единствено, за да се противопоставят на всичко.
Винаги сме били прозрачни и отворени за дискусии, но сега вече минаваме на следващ етап и ще правим всичко това с доказани европейски експерти.
- Готов ли сте да говорите за Витоша? Това е планината на София и софиянци би трябвало да могат да хванат лифта, да се качат до горе с лифта, да карат шеметно обратно до долу – както е в Шладминг, например. Мислите ли, че при сегашните си условия, Витоша може да домакинства паралелен слалом?
- София е град с късмет, неговите жители са късметлии, да притежават такава прекрасна планина. Виждам колко големи са усилията на правителството да се влагат средства в изграждането на метрото и ще е жалко, ако то не стига и до лифта.
Нещо, което дочух наскоро е, че българското правителство ще направи необходимите крачки да кандидатства за домакинството на Младежки зимни олимпийски игри. Това би бил блестящ начин за промотиране на България като спортна и туристическа дестинация.
- Българските планини са добри за ски и за развитието на зимни спортове. В Австрия ските са се превърнали в семейно забавление за няколко генерации едновременно. Какво бихте направили, за да започне промяна в културата на българите, които семейно да се заинтересуват от зимни спортове и да преживяват щастието, което идва от тях?
- Доколкото ми е известно, България е с дългогодишни традиции в зимните спортове най-вече поради природата си. Мисля, че най-добрият начин да се развие тази култура е чрез природосъобразни инвестиции в планините, които да насърчават както любителския, така и професионалния спорт и по този начин да се създават нови модели за щастлив живот у младите хора. Това е дългосрочна цел, а България разполага с пълния потенциал, за да я развие успешно.
Автор: Стефан Джендов
Гласове.бг
22.12.2018 17:17