. ски пътешествия : Дървеният мост или как се прави ски туризъм по италиански - 01 Март 2008 - 19:00
Когато стане въпрос за изграждане на ски съоръжения и писти, първите срещи не са с банките, а с екологичните организации, споделя за "Дневник" Франческо Боско, изпълнителен директор на консорциума "Адамело ски". Това е икономическото обединение на онези две селца Понто ди Леньо (дървения мост) и Тонале, скътани в италианските централни Алпи, където срещу слънчевото изгаряне на кожата действа само 50-и фактор и в което навремето легендарният български скиор Петър Попангелов тренираше в компанията на Ингемар Стенмарк преди стартовете за световната купа в Мадона ди Кампилио. Там Попангелов спечели последните си точки в ранглистата на ФИС през 1986 г.
"Адамело ски" - фотография: Елеонора Гунчева
"Когато преди време решихме да правим ски спорт и туризъм в алпийския природен парк Адамело Брента (бел. ред. първият в Европа, получил сертификат за качествено управление на околната среда), и еколозите дойдоха при нас, ние вече знаехме какво да им предложим, за да се договорим, казва Боско. - Обявихме местата за пистите и лифтовите съоръжения като граници при евентуални пожари. Системата за изкуствен сняг представихме като уреди за гасене на огъня. В бонус предложихме да възстановим всички туристически пътеки в района, а изкоренените дървета засадихме в близките околности. За щастие се хванаха".
История на капитала
"Адамело ски" може са се разглежда като италианска версия на американски модел за развитие на ски курорт. Тя би могла да бъде приложена навсякъде.
Преди време ръководството на Бреша, една от най-богатите провинции в Ломбардия, поставя политическа задача на двете селища Понто ди Леньо и Тонале с население общо 2300 души да организира бизнес, който да задържи местните хора. През 1985 г. в района има пет лифта с петима различни собственици, които продават пет различни карти. Нещо подобно на това, което беше доскоро Витоша.
Общината събира 80 млн. евро за изграждането на 30 модерни съоръжения и писти с дължина 105 км и системи за изкуствен сняг, като голяма част от капитала идват от бюджета на общината, спестявания на населението и заеми от банки. "Направихме подписка за събиране на средства към всички местни жители, държавните предприятия в областта и обществените банки, лесничействата, казва Маурицио Андреоти, търговски директор на консорциума. - Пуснахме акции и облигации. Квотите бяха ниски, от по 1000 евро. Дори инструктурите по ски се включиха със спестявания. Така всичко тръгна като публично-частно партньорство със 70% общински пари и 30% частен капитал".
Предварителни изчисления показали, че инвестицията ще може да се върне за 10 години. "Заемите са за 20 години и тогава ще трябва да се сменят всички съоръжения. Всъщност животът на лифтовете е 40 години, но по разпоредбите на транспортното министерство на Италия, което не се съобразява с нормите на строителните компании, е 20 години", уточнява Маурицио Андреоти.
Спекулации със земята
За разлика от Банско, където кмет и общински съветници в последните пет години раздадоха повече разрешителни за строеж, отколкото дървета останаха в гората, легловата база в "Адамело" сега е около 1200 души срещу съоръжения за 45 000 скиори на час.
След като общинарите са организирали строителството на лифтовете, оставят изграждането на хотелите на частна инициатива. Хотелският бизнес в района обаче се оказал много нерентабилна дейност и не носи бързи печалби
"Легловата база е големият проблем, който все още не може да решим. Частникът предпочита да влага парите си в строителство на вили, като втори дом или в апартаменти за продан, цената на които може да достигне до 10 000 евро на квадратен метър, толкова, колкото е в центъра на Милано, казва Андреоти. - Има голяма жилищна спекулация. Така частникът печели три пъти повече и по-бързо, отколкото, ако чака гости в хотела. Но това не създава икономика и бизнес за населението, защото заради особености на манталитета дори не ги дават под наем".
Обществените организации не са си дали парите само да се построят хубавите съоръжения, а да осигурят работа на 700 местни жители. Кметът си е взел поука и сега дава разрешение за закупуване на терени и строителство само за хотели. Чак след като построи хотела, инвеститорът получава и допълнителен парцел за апартаменти, които бързо да продаде и да си върне парите.
Социалната политика
Тъй като през последните две години икономическата обстановка в страната не е много благоприятна, ръководството на "Адамело ски" решава да следва определена социална политика по отношение на клиентите си. Затова въвежда промоционална такса от 20 евро за ски картите в петък при 32 евро в останалите дни. Най-скъпата карта в района е в Мадона ди Кампилио - 38 евро.
"Обмисляме това да е цената за цялата седмица, освен събота и неделя, защото прогнозите показват, че 2009 и 2010 г. ще са много тежки за Италия. Икономическите показатели на страната са под тези на средните в Европейския съюз", добавя Андреоти.
Затова акцентът ще е в туристите чужденци, които са 65% от всички посетители. Още повече, че нискобюджетните самолетни компании предлагат нови сценарии за развитие на курорта.
Елеонора ГУНЧЕВА
в-к Дневник
01 март 2008 г.