. бг ски новини : Гигантски слалом с големите - 21 Ноември 2009 - 13:23
Българските ски курорти ще се конкурират с европейските за всеки турист
- Как беше миналият зимен сезон, колега?
- По-добре от следващия.
Тази закачка си размениха представителите на две туроператорски фирми преди месец. За едни шега, за други истина.
Сезон, разбира се, ще има. Въпреки топлото време през ноември прогнозите са, че зимата ще настъпи в пълна сила през декември и снегът ще се задържи и след март. А там, където той не е достатъчен, ще вали изкуствен. Тази година почти всички писти в зимните курорти са заградени с оръдия за сняг, след като температурните промени през последните години показаха, че без тях не може. Ще има и туристи - кога повече (по Коледа и Нова година), кога по-малко (през останалото време). Опасенията са, че все повече ще стават и моментите, в които пистите и хотелите ще са по-скоро празни, отколкото пълни.
Откъде идват тези притеснения? Българските зимни курорти се наложиха като евтина дестинация. Но в условията на световна криза и мегакурортите в Европа като Австрия, Франция, Италия също свалиха цените. Интернет прелива от апетитни оферти и един англичанин сега може да си купи пакет за седмична ски почивка в Австрия на цена, близка до тази в България. (Около 70 на сто от чуждите туристи в страната ни през зимата са англичани). В интервю за специализирания сайт planetski.eu директорът на един от най-големите туроператори Crystal Матю Прайър разказва, че досега компанията винаги е имала списък с по-малки дестинации, за които се знае, че предлагат изключително конкурентни цени. Тази година много и от големите дестинации са се отзовавали на тази тенденция. Например в курорти във Франция има оферти за самолетен билет, хотел и ски карта за по-малко от 480 паунда за седмица. Такива и по-високи оферти се предлагат и за българските курорти.
Другата лоша новина за България е, че през последната седмица алпийските курорти отвориха преждевременно заради неочаквания сняг, затрупал високите писти. На Банско, Пампорово и Боровец все още берат есенни минзухари, а високите температури не позволяват използването на машините за изкуствен сняг.
Кой и защо кара ски в България
И тази година най-многобройната чуждестранна група скиори ще са туристите от Великобритания и Ирландия. По данни на туроператорите те са около 100 хил. на година. Малко по-малко от половината от тях пристигат с чартърни програми, а другите ползват low cost компаниите и редовните полети (виж инфографиката). Втори по присъствие са руснаците с очакван брой между 15 и 20 хил.
Засега прогнозите са, че и англичаните, и руснаците ще са колкото миналата година. Сериозни промени в обема няма да има, но ще има спад в приходите. Тази зима се конкурират "специалните оферти", "намаленията", "бонусите". Предлагат се две карти на цената на една; шест нощувки на цената на пет, детето е безплатно. Всичко това прави общия приход по-малък от миналогодишния.
Другата добра новина е, че ще продължи тенденцията от миналата година в България да пристигат за ски гърци (в Банско вече има надписи на гръцки). Има ги и първите записвания от Румъния, Сърбия и Македония.
Всички те са водени от един основен мотив в избора си на българските писти - тук се кара евтино и е близко в сравнение с всички други курорти. Аргументите на скиорите от съседните страни са микс от причини: интерес да се пробват пистите, дестинацията е на разстояние, преодолимо с автомобил, има нови, модерни хотели и апартаменти, които покрай кризата са изгодни, животът извън пистите е забавен...
Английският барометър
Но успехът на всеки зимен сезон се измерва с обема на английските туристи. Те остават тук поне по една седмица и осигуряват постоянна заетост на хотелите, а не са като българите - неделни скиори.
Проблемът тази година е, че английските туристи бяха най-сериозно засегнати от кризата. Много от тях дори ще пропуснат ските. А за другата част се конкурират всички курорти. Все пак фактът, че всички са станали толкова чувствителни към цената, дава шанс и на българските зимни курорти, защото страната все още се асоциира с евтини ски. Когато се подредят офертите за всички курорти за определен период, българските са често най-отгоре, казват от един от най-големите туроператори за почивка в България Balkan Holidays. Само че не само пакетът е от значение. Дестинацията се избира и заради това колко ще са допълнителните разходи. В България все още кафето, сандвичът, вечерята, купонът са по-евтини от всички други европейски курорти. "Та ние вечеряхме четирима, пихме вино и се нахранихме доволно. И всичко това само за 120 лв." - такива възгласи могат често да се чуят из механите на Банско.
Все по-късно
Тази година английският пазар претърпя метаморфоза. Докато преди години англичаните дисциплинирано си резервираха зимната ваканция още през лятото, сега ранните записвания от Острова са с около 20% по-малко, казват туроператорите. Предлагането от всички страни е голямо и записванията стават Last Minute. Всички чужденци изчакват до последната възможна минута, за да получат най-изгодната оферта.
Ръководителят на офиса на Balkan Holidays в Лондон Александър Стоянов разказва, че съревнованието ще се води изцяло в периода "късни оферти": "Борбата е доста сериозна, големите дестинации трябва да запълнят огромен капацитет и предлагат атрактивни цени. И самите клиенти станаха по-хитри - изчакват, сравняват, търсят с часове в интернет. Стига се до ситуации, в които клиентите се пазарят да намалим цената с 5-10 паунда. И ние правим каквото е възможно - няма смисъл да ги губим заради няколко паунда", разказва Стоянов.
Все пак освен цената има и други причини в избора на България, макар в период на криза да звучат леко оптимистично. Както казва мениджърът на "Пампорово" АД Румен Диканчев, немалък процент английски туристи са традиционни почитатели и от години са свикнали да идват в България. Още един плюс за страната е имиджът й на дестинация с добри възможности за начинаещите скиори - полегати пости и добри ски учители.
Руският отговор
Предизвикателството тази зима е да се задържи и интересът на руския пазар, където България отново се съревновава с големите европейски курорти. Руските туристи, които са втората по големина чужда група, тази зима получават атрактивни оферти най-вече от австрийските писти, казва мениджърът на "Алма тур БГ" Любомир Панковски.
Преимуществата на българските курорти са сходни с тези, които се харесват на английския - ниски допълнителни разходи и приемливо съотношение между цената и качеството. С други думи - много нови хотели с много големи намаления.
Само че първите по-многобройни групи от руски туристи ще се появят едва след новогодишните празници, смята Николина Добрева от туроператора "Бългериан ВИП турс". Около Нова година някои оферти в България звучат дори по-скъпо от такива в Австрия. След празниците предложенията падат, казва тя.
Въпреки че към този момент записванията на руски туристи са по-малко, очакванията са към края на сезона да се стигнат нивата от миналата година. Това ще се случи, ако се реши вече "изтърканият" проблем с руските визи. (За да се издадат такива, в Русия се минава през изнесен център на чужда частна компания, което оскъпява услугата.) А както вече всички казват: "Всяка стотинка е от значение."
Една заплаха, една възможност, едно предизвикателство
Както е известно, китайският йероглиф за криза има и друго значение, това за възможност. Кризисната ситуацията в момента е подходящ повод да се извадят някои изводи не само за сезона, но и за развитието на зимния туристически продукт в средносрочен план.
Заплахата е свързана с негативите на евтиния имидж. Low cost продуктът не крие нищо добро. Когато ниската цена е най-важна за всички по веригата, възвращаемостта също намалява. Приходите се свиват, съответно и печалбите. Затова и в момента има хотели, които работят на загуба. Мениджърът на хотел "Самоков" в Боровец Светлана Атанасова посочи за пример, че през последните една-две зими годишните продажби на хотелите намаляват средно с около 20%, а печалбите - с над 25%. Това свива и задължителните инвестиции в хотелската база, влошава и качеството. "Всички разбраха, че сме евтини. Сега какво следва?", обобщи ситуацията представител на големите туроператори.
Шансът на зимните курорти и туроператори са туристите от съседните страни. Гърците все повече търсят възможности за ски и почивка в България. Миналата година имаше интерес от румънски туристи за Пампорово, сега гледат и към Банско, казват туроператорите. Това е моментът, когато трябва да им се предложат достатъчно атрактивни оферти и да им се обърне внимание. За да може интересът да се превърне в тенденция. В този смисъл държавата трябва най-накрая да изгради удобна пътна инфраструктура, която да направи курортите още по-близо.
Другото предизвикателството, където зимният туризъм има потенциал, е да се спечелят българските скиори. Не че българи не карат ски в България, но все още не са достатъчно офертите към тях, които да ги накарат да планират по-отрано седмични ски ваканции. Затова по-голямата част от българските туристи свеждат зимните си почивки до по-дълги уикенди. В тази посока говори примерът на Боровец. Мениджърът на "Балкантурист" и на хотел "Рила" в курорта Недялка Сандалска каза, че за първи път има седмични оферти за българи и... ефектът е трицифрен ръст в броя на записванията. В Боровец също така преди две години се появиха първите уикенд карти за съоръженията, които негласно бяха насочени най-вече към скиорите от София.
Липсва обаче достатъчна гъвкавост в политиката на собствениците на съоръженията към българската публика като цяло. Когато нямаш постoянна натовареност на лифтовете, чуждите туристи не са напълнили всички хотели и писти, може би не е лишено от логика да се предложат цени с отстъпки за по-слабите периоди. Те със сигурност биха привлекли немалко български скиори, които иначе или карат в чужбина, или въобще пропускат карането.
Това са само някои възможности, които могат да направят заинтересуваните страни. Ако това стане, сезонът няма да е по-добър от следващия.
Три малки разказа за курортите
На хълбока на планината пистите са като огромни кафяво-жълто-зелени змии с малко бели петна. Тръгват от края на града и се вият към върховете. Скоро цветовете ще се сменят. Като паднат температурите под 0 градуса, оръдията за изкуствен сняг сами ще се задействат. Ще натрупат маса, която ще стегне, а след това истинският сняг може да си пада на воля. Изкуствената покривка под него ще му помогне да се задържи чак до май-юни.
Банско
Това беше първият планински курорт, който опаса пистите си с машини за сняг. В момента са над 180 и покриват голяма част от територията на ски зоната. Още преди време се осъзна, че заради глобалното затопляне, късия зимен сезон и конкуренцията на големите курорти българските писти трябва да имат не само модерни съоръжения, но и гаранция за сняг.
В Банско тази година ново ще е добре познатото старо. За подготовката на сезона са вложени около 2 млн. лв. за рекултивацията на пистите. Още преди да е паднал снегът, се вижда как "Томба" е терасирана, а снимки от лятото показват жени, които камъче по камъче подреждат етажите.
За разлика от миналите години, когато по това време първите вече гости на Банско се разминаваха с немалък риск за живота с багери, камиони и бетоновози, а децата си играеха на играта "кой ще преброи най-много кранове", сега планинският град е по-улегнал. Няма строителни отпадъци и кални дири и дори и в някои странични градски части се появяват улици и табели. Гладък асфалт покрива и пътя от долната станция на кабинката до пистите, макар и да не е достатъчно широк. Ако имате късмет да изгрее и слънцето, Банско дори изглежда симпатично.
През миналата година на пистите се проведе кръг от Световната купа по ски. Тази година ще има състезание за мъже за Европейската купа, а догодина - пак световно. "Това е инвестиция с дългосрочен ефект. Милиони гледат Банско по телевизията, няколко дни поред курортът се коментира от всички", казва мениджърът на съоръженията Иван Обрейков.
От миналата година в курорта освен традиционните англичани, руснаци и българи, има и немалко гърци. Заради тях в града се появяват менюта на гръцки, има и табелки по лифтовете с езика им. Прави им добро впечатление и се ласкаят, като пише на гръцки, казва Обрейков.
Боровец
Есента още не си е тръгнала от пистите и по Боровец. Тревата дори не е изгубила напълно зеления си блясък. На част от трасетата са подредени новите жълти оръдия за изкуствен сняг (близо 40), които ще бълват снежинки за първи път през тази година. Сега само стоят кротко и много наподобяват истински оръдия. Това е една от новостите на Боровец за зимата - монтирани са повече машини за сняг и общият им брой вече е към 60.
Другата новост е достроеният водоизточник, от който машините за сняг ще черпят вода. Още миналата година скиорите, които минаваха между "Маркуджик" 2 и 3, го виждаха, покрит и заграден, но сега вече е напълно готов. Неговата вместимост е 35 хил. куб.м, достатъчни за заснежаването на 200 дка писти.
В подготовката на новия зимен сезон са вложени общо 12 млн. евро, които са част от една по-голяма инвестиционна програма на "Бороспорт" - собственика на съоръженията. Общият й размер беше 40 млн. лв. и тази година изпълнението на плана завършва. Тя включваше изграждането на нови съоръжения, като през миналата година заработи нов четириседалков лифт на "Маркуджик" 2.
Миналата зима компанията свърза Ястребишкия дял със Ситняковския, a тази година изгради ски връзка между долната станция на четириседалковия лифт "Ястребец експрес" и долната станция на кабинковия лифт.Така скиорите ще се спускат от "Ястребец" до кабинката, вместо да свалят ските и да ходят пеша.
Боровец има сериозен плюс пред останалите курорти. Най-близко е до София - само на час път. За да привлече повече скиори от столицата, още преди две години диверсифицира картите за лифтовете и пусна уикенд цена за някои от съоръженията. Офертата имаше успех, защото събота и неделя курортът се пукаше по шевовете от скиори.
Пампорово
Когато преди малко повече от месец ръководството на "Пампорово" АД, собственика на лифтовете, обяви среща с туроператорите, се събраха наистина много хора. Всички с интерес чакаха да чуят новините от курорта. Причината е, че през последните години развитието в Пампорово се случваше по-бавно от останалите курорти. Все още има съоръжения, които чакат да бъдат подновени с по-нови. Като най-нисък и южен курорт, Пампорово досега имаше затруднения със снега. Още миналата година някои големи туроператори съкратиха чартърите си...
За тази година собствениците на лифтовете са инвестирали около 5 млн. евро, като основната част са за новата система за изкуствен сняг. От "Пампорово" АД информират за нови близо 120 оръдия за сняг, които се добавят към досегашните около 25. С тях ще се осигурява покривка на новата 7-километрова писта, която беше направена за миналия сезон, но заради липсата на сняг стоеше неизползвана през по-голямата част от зимата. Същото се отнасяше и за новия шестседалков лифт между село Стойките и връх Снежанка.
Липсата на достатъчно сняг е един от сериозните проблеми пред родопския курорт. Другият е, че през тази година английските туроператори съкратиха чартърите си към летище Пловдив. Това означава, че малкото англичани, които биха карали ски в Пампорово, трябва да бъдат превозвани от София.
Като план Б пред курорта стои възможността да се насочи към съседните пазари и да стане по-атрактивен за българските туристи. Хотелиерите и туроператорите в Пампорово вече съобщават, че през тази зима ще има гости от Румъния, Турция, Гърция... Пампорово се стреми да наложи имиджа на семеен хотел с най-добрите условия за начинаещи. С последните са свързани и други две от новостите в планината. Първото е, че се правят детска градина в един от хотелите, както и ски детска градина. Второто са специалните оферти, които един от хотелите - "Мургавец", ще предложи на балканския пазар. За първи път ще се предложи оферта от типа all inclusive за зимен продукт. Туристите ще могат да карат цял ден, а през деня ще се хранят в заведения на пистата. Това е предложение за клиенти, които са ценово чувствителни и искат да си правят разчет на всички разходи.
Вместо финал
Тук трябваше да дойде информацията какви ще са ски картите за този зимен сезон. Но от години това е най-строго пазената тайна от собствениците на зимните лифтове. Предварително се обявяват цените, които се дават на туроператорите да ги включат в пакетната цена. Крайните клиенти до последно не знаят каква ще е цената на картата и не могат да си планират по-рано почивката. Факт, който, ако може да се пренебрегне в "нормално време", е трудно смилаем по време на криза. Засега се знае, че цените няма да се променят значително в сравнение с миналата година. Нищо, че е криза.
Зорница Маркова
в-к Капитал
Брой 46, 20 ноември 2009, 14:21