. бг ски новини : Снежна артилерия - основната инвестиция на ски курортите - 12 Януари 2010 - 19:25
Какво им трябва на скиорите? Най-малкото да има заснежени, обработени и изчистени от камъни писти и бързи лифтове. Защото всичко останало по курортите се върти около ските.
От българските зимни курорти твърдят, че могат да предоставят всичко това през новия ски сезон, тъй като са вложили общо десетки милиони левове в нови системи за изкуствен сняг, увеличили са парка на машините за утъпкване на снега, на места са отворили още въжени отсечки и са провели засилена рекламна кампания.
Инвестиции в Пампорово
Тази година от трите водещи ски курорта Пампорово направи най-много нововъведения. Той инвестира масирано в т.нар. оръдия за сняг, за да постигне заснежаване на 90% от ски пистите. Купени бяха нови 120 оръдия за сняг към досегашните около 25. С тях ще се осигурява снежна покривка на новата 7-километрова писта, която беше пусната преди година, но заради липсата на сняг стоеше неизползвана през по-голямата част от сезона. Същото се случи и с шестседалковия лифт между село Стойките и връх Снежанка, който реално ще заработи от тази зима.
В Пампорово има шест лифта и четири стационарни влека заедно с множество подходящи за преместване, които са удобни за начинаещи скиори. Капацитетът на съоръженията в ски зоната е 11 600 човека на час. От тази зима работят две напълно нови писти. Освен това курортът разполага с възможност за нощно каране, ледена пързалка, зона за деца, детска ски градина и детска градина в хотел "Перелик", информационен център в старата сграда на автогарата (сега Ски център 1), работеща до 22.30 ч. каса за продажба на карти и билети за лифтовете в "Перелик".
"Заложихме на нов подход, нова концепция по отношение на туристите този сезон и много неща се промениха, обясни София Цанкова от "Пампорово" АД. Първо се заехме да привлечем усилено българските туристи чрез реклама по радиото и в една съвместна кампания с "Мтел" и положихме сериозни усилия да представим Пампорово и по борсите и туристическите изложения в Англия, Русия, Сърбия. Целта е да убедим туристите, че курортът е жив, нов и съвременен и може да конкурира Банско и Боровец."
Инвестираните 5 млн. евро са част от програмата за развитие на курорта. Средствата са вложени най-вече за да може със системата за изкуствено заснежаване да е сигурно, че ще има сняг по пистите. Закупени са още машини за тъпчене на сняг, изградена е и модерна ски зона за деца. Милионите са отишли и за рекултивацията на всички писти, строеж на нови гардероби на Стойките и реконструкция на основния гардероб на "Пампорово" АД (разположен на "Малина"), включително за ново ски оборудване "Атомик".
От тази година "Пампорово" АД експлоатира само своите заведения на пистите - "Златния орел" на връх "Снежанка" и ресторант "Малина" на долна станция на триседалковия лифт от "Малина". "Следваме политика на достъпност на цените и умереност, съобразено с качеството на услугите", обяснява София Цанкова. Тя допълва, че в курорта има надеждна спасителна служба с линейка и шестместна моторна шейна.
Боровец осигури изкуствен сняг
Миналата зима на лифта на "Маркуджик"2 човек можеше направо да се задуши на опашката. Концесионерът на пистите "Бороспорт" пусна нов четириседалков лифт с ускорителна лента и понеже е бърз и удобен, се струпа огромна навалица. Всички искаха да го ползват, независимо че отсечката е къса (само 1000 м), но пък капацитетът е до 2400 души на час. Този лифт обслужва два ръкава писти и в това е проблемът - когато скиорите се съберат отново на финала, пак трябват здрави лакти да се добереш до седалка.
Хубава работа, ама недостатъчна, защото в същото време "Маркуджик" 1 и 3 остават сравнително рехави, тъй като там още се влачат онези панички, които така изхвърлят на старта, сякаш кон те рита отзад.
"Много ни се иска да подменим и останалите влекове на "Маркуджик", но засега нямаме тази възможност, каза изпълнителният директор на "Бороспорт" Петър Гуцелски. "За новия сезон сме направили подобрения в ски зоната за 2 млн. евро, като завършихме поредния етап от двегодишната инвестиционната програма от 12 млн. евро."
Вече работи откритият водоем между писти "Ястребец" 2 и 3 срещу финалната къща, който захранва оръдията за изкуствен сняг. Той е с вместимост 35 хил. куб.м вода, което ще позволи идеалното заснежаване и обработване на над 200 декара писти, както и връзките към лифт "Ястребец експрес".
Миналата година "Бороспорт" свърза ястребишкия дял със ситняковския, a тази година изгради удобна ски връзка (около 500 м) между долната станция на четириседалковия лифт "Ястребец експрес" и долната станция на кабинковия лифт. Така скиорите ще могат да се спускат от лифт "Ястребец експрес" до кабинката, а не да ползват файтони по автомобилния път или да свалят ските на рамо.
Застрашени от ерозия участъци са рекултивирани и обработени, отводнени и затревени. Почистени са пътеките за ски връзки между различните писти и е подменена маркировката. За гостите на курорта са подготвени нови атракции и забавления като въжения "Бороландия" - парк за катерене и балансиране между дърветата и зона за стрелба с лък, въздушна пушка и въздушен пистолет.
Чепеларе залага на пакетите
"Инвестициите в спортен център "Чепеларе" до момента възлизат на близо 10 млн. евро, а общият размер на вложенията за пълната реализация на проекта ще надхвърли 50 млн. евро. Вече има и модерна система за изкуствен сняг Johnson Controls, а монтираните 47 оръдия са в състояние само за 100 часа при температура от -3 градуса да покрият с изкуствен сняг основната писта с дължина 3250 м", каза Димитър Денев, търговски директор на "Чепеларе курорт" АД.
По думите му Чепеларе разполага с добре проектирана, отлично обработвана и поддържана мрежа от писти с обща дължина 20 км. Още от миналия сезон пистите се обслужват от нов четириседалков лифт на "Помагалски" с капацитет 2000 души на час, като времето за изкачване е 9 минути. Новост е, че по цялото трасе на лифта има безжичен интернет. Капацитетът на лифта надвишава броя на хотелските легла в града и това би трябвало да гарантира спокойно качване.
Много преди началото на настоящия сезон фирма "Чепеларе курорт" заедно с хотелиери от сдружението в града са изработили пакети, включващи настаняване в 10 хотела ("Родопски дом", "Борика", "Мартин", "Шоки", "Турист", "Савов", "Ваналекс", "Свети Георги", "Йола" и "Айвън") с включена закуска, а също и лифт карта. Тридневният пакет започва от 160 лв.
Новост на българския пазар са и ценови листи на туроператорски фирми, които предлагат значително по-евтини пакети от тези на каса. Може да се купи и лифт карта за 6 непоследователни дни, която се активира за всеки отделен ден при първото преминаване през системата за достъп. Цената й е доста по-ниска от сбора на 6 еднодневни карти.
В Банско всичко е познато
За разлика от миналите години, когато гостите на Банско се разминаваха с багери, камиони и бетоновози, сега планинският курорт изглежда по-спокоен. Вече няма строителни отпадъци, а в някои странични градски части се появяват дори улици с табели. Пътят от долната станция на кабинката до пистите е покрит с гладък асфалт.
За подготовката на сезона концесионерът на ски зоната в Банско "Юлен" е вложил около 2 млн. лв. за рекултивацията на 75 км писти и терасиране на трасето на писта "Алберто Томба", а цяло лято жени от близките села изчистиха терените от камъни. Общо 185 машини са готови във всеки един момент покрият с изкуствен сняг голяма част от територията на ски зоната, каза мениджърът на съоръженията Иван Обрейков.
Нови писти и лифтове няма, тъй като проектът за втора кабинкова линия, която да разтовари опашката на началната станция, все още чака разрешение за изграждане. В курорта освен традиционните туристи от Англия, Русия и Гърция вече има немалко сърби и македонци, които вече свободно посещават България след падането на визовия режим. В ресторантите вече има менюта на гръцки, има и табелки по лифтовете с езика им.
"Картала" се появи на ски картата
В навечерието на новата година официално беше открит и ски център "Картала" в местността Бодрост край Благоевград. Кабинковият лифт се прочу миналия септември, когато бившият премиер Сергей Станишев вися в него в продължение на 40 минути. Това забави пускането му, защото имаше съмнения, че лифтът е незаконен. Изграждането на комплекса започна през юли 2006 г., като фирма изпълнител е "Прима инвест". Инвестицията е 20 млн. евро. До момента е изградена шестместна кабинкова въжена линия с капацитет 1400 души на час, с дължина 3000 м и денивелация 900 м. Има и учебен ски влек за начинаещи с дължина 300 м и капацитет 500 скиори на час.
Елеонора Тарандова
в-к Дневник, 11 януари 2010