. ски PRO : Анализ на уменията - 12 Юни 2010 - 18:36
Откриването на грешки и тяхната корекция е изключително важно за развитието на уменията на състезателя. За целта всеки треньор трябва да има „професионално око” и способността да открива грешките на състезателя и съответно да ги коригира по начин, който да способства подобряване нивото на скиора алпиец.
Един от методите за откриване на грешки и тяхната корекция е видео заснемане на тренировъчните спускания на състезателя и в последствие анализ на резултатите. При наличие на съвременни видеокамери, спускането по дадено трасе на скиора алпиец може да бъде анализирано в „забавен кадър” (в последователност на кадри), или „замразяване на кадър” който позволява наблюдение на действията в детайл.
При подобен видео анализ, треньора трябва да вземе в предвид индивидуалните възможности на състезателя, особено когато анализа се състои пред група от състезатели на даден отбор.
Важно е да се отбележи, че при подобни корекции на грешки, треньора и състезателя трябва да постигнат пълно единодушие при отстраняване на недостатъците както и поощряване на добрите страни при правилно изпълнение на поставените задачи.
Обикновено подходящо време за коригиране грешките на състезателя е по време на Подготвителния период (май-ноември), когато има повече време за това. Състезателния период (декември-април), не е времето да се правят съществени промени на техническите умения на скиора, но тактически корекции не се изключват.
Практиката показва, че отстраняването на дадена грешка не може да се осъществи за кратък период от време. При работа с по-голяма група на състезатели от различни нива, често срещана „треньорска слабост” при коригиране на дадена грешка е „непълното” и отстраняване. За целта, треньорите трябва да прилагат „индивидуалния подход” за постигане цялостно отстраняване грешките на състезателя.
Примера по-долу показва отделни снимки на състезателка, на тренировъчен лагер на известния френски глетчер Тин през месец октомври. Снимките са правени през 1-вия и 3-тия ден на лагера, като посочват прогреса на състезателката.
ПЪРВИ ДЕН
При анализа на техническите умения, започваме наблюдение и оценка от ските нагоре:
* Посока на ските, стойка и равновесие
* Ските паралелни ли са?
* Коя от ските е водеща?
* Симетричен ли е ъгъла на закантване на вътрешна и външна ска?
* Върху коя ска е повече тежестта?
* Има ли облекчаване в колянни стави?
* Къде е локиран Ц.Т.?
* В една и съща линия ли са посоката на ските и тази ханша?
Анализ на позицията на тялото:
* Трупа в динамична/ атлетична позиция ли е?
* Трупа леко приведен ли е (котешки гръб)?
* Каква е постановката на раменете (леко наклонени)?
* Ръцете и раменете работят ли синхронизирано?
* Ръцете отпред и встрани ли са?
* Каква е позицията на главата по отношение на тялото и погледа насочен ли е напред?
Нека анализираме техниката на състезателката по-горе. През първия ден на тренировъчния лагер, състезателката демонстрира „неуверени” технически умения, които с помощта на треньора и задаване на определени упражнения в „насочено свободно каране” и в последствие преминаване на трасета с къси колове ще бъдат изгладени.
През първия ден анализа сочи:
В 1-ва фаза на завоя – стойка леко назад с тежест на задницата на ските.
Прибързано вкарване на таза в завоя и загуба на стабилна „платформа”.
Липса на преминаване на тежестта от пета на предна част на ходило
„А рамка” на ските като коляното върху външната ска тръгва към центъра на дъгата на завоя, а вътрешното коляно не кореспондира.
Моменталната корекция изисква: повече свободно каране с насоченост постигане на оптимална атлетична стойка в 1-ва фаза на завоя; подобряване страничното равновесие без да се вкарва таза към центъра на дъгата на завоя; специфични упражнения с преминаване тежестта на тялото напред; синхронизиране на работата на вътрешното и външното коляно.
ТРЕТИ ДЕН
След 2 дни тренировки и корекции на грешките, започваме да наблюдаваме подобрение. Постепенно синхронизиране на работата на коленете, ските са паралелни, елиминиране на преждевременно „странично прегъване” с таза, като следва посоката на движение на ските. Необходимо е само повече тежест върху външната ска (вижда се леко огъване на вътрешната ска), преди инклинация в завоя. Трябва да подобри и позицията на Ц.Т. чрез преминаване по активно напред в завоя за да избегне нежелано изоставане.
Въпреки коригиране на редица грешки, състезателката трябва да продължи работа до пълното им отстраняване!
В резюме, нека отбележим петте стъпки при анализът на умения:
• наблюдение – трябва да знаете какво и как да наблюдавате;
• оценка – съпоставка между желани и постигнати резултати;
• диагноза – откриване на главната причина за неправилното изпълнение на конкретни технически елементи (фактори, които се отразяват негативно на спортните постижения);
• намеса – определяне на мерките, които трябва да се предприемат за коригиране на грешките;
• проверка на резултатите.
Процесът трябва да се повтаря многократно, за да се прецени дали диагнозата е била правилна, а мерките – ефективни.
Наблюдение
Първата стъпка от анализа на уменията включва:
• специфично наблюдение – наблюдение на движението на ските по снега;
• разпознаване на индикаторите за грешки и причините за тях;
• установяване на необходимия брой повторения;
• избор на разнообразни зрителни перспективи;
• систематизиране на крайния резултат.
Оценка
Втората стъпка изисква от треньора да определи разликата между желаните и реално постигнатите резултати в съпоставка с изискванията за съответното ниво с оглед на:
• възрастта и пола на състезателя;
• техническите му умения;
• скиорските му умения;
• факторите, оказващи влияние върху развитието на уменията.
Характеристика
В случай че има разлика между реалните и прогнозираните постижения, следващата стъпка е да се открие причината за този проблем. Често треньорите съсредоточават вниманието си върху слабото представяне на състезателите, вместо върху предпоставките, които го обуславят.
Правилният подход предполага:
1. Да елиминирате негативните фактори, които са извън контрола на състезателя (външни фактори, екипировка).
2. Да работите в посока на коригиране или ограничаване на негативните фактори, които подлежат на контрол от страна на състезателя (психологически, технически, тактически, физически).
Намеса
На първо място трябва да сте наясно с разликата между намеса и вмешателство.
Ефективната намеса включва:
• адекватни мерки срещу причината за проблема, а не срещу последиците от него;
• своевременна оценка на резултата от тези мерки.
Методът на оценяване на резултата е индивидуален и се определя от специфичния подход, който е ефективен по отношение на конкретния състезател. Съществуват три тренировъчни метода:
• инструктивен (обяснявате упражнението с думи);
• демонстративен (показвате изпълнението му);
• практически (състезателят изпълнява упражнението под вашето ръководство).
Накрая трябва да прецените дали предприетите мерки са довели до желания резултат.
Процесът на анализиране на постиженията е повторителен.
И накрая - добрият треньор знае кога какво да направи; ефективният знае и как!
ProCoach
[xt] ski