. световни ски новини : Спонсорите развързаха кесиите за световното - 10 Февруари 2011 - 08:35
Компаниите изляха милиони в Гармиш-Партенкирхен, чакат десетократно по-големи печалби
СВЕТОВНО ПЪРВЕНСТВО. Десетки спонсори се борят за вниманието на зрителите на световното по ски в Гармиш-Партенкирхен. Повечето не се интересуват дали публиката има специално отношение към зимните спортове и просто бъркат дълбоко в джобовете си, считайки това за въпрос на престиж и на патриотизъм. Очакванията са разходите им да се върнат десетократно. Но над всичко е един друг факт – патриотизмът и държавната политика. Световно първенство в Германия е въпрос на национална чест за всеки германец.
Сцената е гигантска, а представления има целодневно. След Сейнт Мориц (2003), Бормио (2005) и Вал д’Изер (2009) Гармиш-Партенкирхен е четвъртото световно първенство, на което генерален спонсор е Ауди. Затова запазената марка е навсякъде – на стартовата къщичка, на финала, на стартовите номера, на паната край пистите и на още десетки места. Ауди е предоставила на организаторите 70 джипа и лимузини, сред които Q5, Q7 и A8, за да возят официалните лица. А победителите стигат до церемонията по награждаване в Ауди кабриолет...
Щедрата реклама на Ауди не е случайна
Компанията иска да спечели вниманието на публиката, а конкуренцията – също като на пистата – е жестока. Ауди върви бясно нагоре и си постави за цел тази година да продаде нав 2 млн. автомобила.
Според повечето експерти нашествието на спонсори на световното показва, че кризата е отминала. И отново е дошло времето на голямото харчене. Сред най-щедрите партньори на организаторите са генералните спонсори “Милка”, “Ватенфал” и “Дайхман”. Не трябва да се забравят финландската “Халти” и швейцарската “Хублот”, осигуряваща времеизмерването. Има и още спонсори – “Интершпорт”, Дойче Бан, производителят на вертолети “Вюрт”, “Кока-Кола”, Европейският съюз за радио и телевизия EBU, “Тридем Спортс”. “Кесборер” пък предоставят снегоутъпкващи машини.
Фирмите не казват колко са платили, за да се появат на рекламните пана. Всички приемат присъствието си на световното като част от цялостната маркетингова стратегия. Запознатите с организацията на събития от подобен ранг твърдят, че става дума за десетки и дори стотици милиони
При това алпийските ски се продават трудно в Германия. На страната липсва скиор от ранга на Херминатора, който да привлече масите. А само Мария Рийш не е достатъчна.
На световното присъстват и концерни, които на пръв поглед нямат нищо общо със зимния спорт. Например “Сименс” - компанията със седалище в Мюнхен построи пред централата в центъра на града изкуствена писта и оборудва пресцентъра в Гармиш-Партенкирхен. Според изпълнителния й директор Петер Льошер присъствието на световното е въпрос и на патриотизъм.
“Нещата са съвсем прости – това е родината ни”
За да избяга от досегашните стереотипи, “Сименс” настоя да не бъде наричан спонсор, а официален доставчик. Льошер настоява, че компанията няма интерес към класическото спонсорство в спорта. Тя е известна основно с домакинските уреди, но всъщност ски бизнесът съвсем не е й чужд. Всяка година прави оборот от около 100 млн. евро само от зимните спортове. И присъства във всеки ски курорт в света чрез техниката за задвижване и управляване на лифтове и гондоли.
От “Сименс” обаче са си направили сметката. Оборудването на пресцентъра трябва да донесе на компанията печалба в бъдеще. През 2010 тя изля над два милиарда евро в пет големи събития – олимпийските игри във Ванкувър, Експо в Шанхай, световното по футбол в Южна Африка, игрите на Британската общност в Индия и Азиатските игри в Гуанджоу (Китай). И чака милиардите да потекат обратно.
Ауди рекламира технологията „Куатро”
За да рекламира технологията „Куатро” Ауди стъпи на 13-метрова рампа, изградена между терминал 1 и 2 на мюнхенското летище „Франц-Йозеф Щраус”. Компанията от Инголщад нае терен с размерите на футболно игрище и вдигна рекламна палатка. Шоуто се казва „Монт Куатро” и демонстрира как благодарение на задвижването 4х4 Ауди А6 се катери до върха на рампата. Спектакълът може да се гледа два пъти на ден – сутрин и вечер, и се наблюдава най-добре от излитащите и кацащи самолети.
Същото Ауди е качено и на ски шанцата в Гармиш-Партенкирхен, но без да се качва до върха й.
Идеята за изкачването на рампата датира от 1986 година, когато в Кайрола (Финландия) беше заснет рекламен клип за новата технология „Куатро”. Тогава 1,3-тонно Ауди 100 беше поставено с гигантски кран на местната ски шанца и се качи до върха й, изминавайки 48 метра. Зад волана беше професионалният пилот Харалд Демут. Единственото помощно средство бяха шиповете на гумите, а изпълнението беше заснето от хеликоптер. През 2005, за 25-годишния юбилей на “Куатро”, клипът беше заснет отново, но този път с Ауди А6.
“Осрам” прави светлинно шоу с 25 прожектора
Компанията за осветителни тела “Осрам” осигури 25 7000-ватови прожектора „Фалкон” за откриването на световното. Светлинното шоу ще се повтаря всяка вечер на церемониите по награждаване на победителите. Играта на цветове трябва да демонстрира пред стоте хиляди зрители в Гармиш възможностите на най-новите технологии в сектора.
Прожекторите „Фалкон” се използват на големи концерти и прояви на открито и работят със седемкиловатови XBO лампи. В Гармиш лъчите им свързват Олимпийския стадион, “Кандахар” и площада, на който са церемониите по награждаването. Други 4500 цветни лед-светодиода допълват светлинните ефекти от прожекторите.
Росица Стойкова
в-к 7 дни спорт
Четвъртък, 10 Февруари 2011