. световни ски новини : Преди Бормио - 23 Януари 2005 - 15:31
Световното първенство по ски в Бормио започва сред изумителна природа и технологичен напредък
В официалния сайт на Световното първенство по ски алпийски дисциплини е поставен голям банер, който отброява оставащите до началото на състезанията време. Остават още 7 дни, 7 часа и една минута...
През тази и следващата година Италия ще е сцена на двете най-големи зимни събития - световния шампионат в алпийските дисциплини Бормио 2005 и зимните олимпийски игри в Торино през 2006. Бормио е градче в италианските Алпи, което се намира във високата част на долината Валтелина, разположено е на идеалните за ски 1225 м надморска височина и на по-малко от 200 км от Милано. Заедно с известния зимен курорт Санта Катерина Валфурва (1734 м) Бормио ще приеме от 28 януари до 13 февруари световното първенство по ски, алпийски дисциплини. За скиорите и познавачите тези места не са нови. Името на Бормио се появи сред номинираните скиорски центрове през 80-те години и изданието на Бормио’85 остана в историята с успехите на Пирмин Цюрбриген. Оттогава Бормио и Санта Катерина са все по-често в календара на белите спортове, а спусканията на пистата “Стелвио” са основно изпитание за претендентите за световната купа. Тук се утвърди през 1995 г. звездата на Алберто Томба, а другото голямо име на италианските ски - Дебора Компаньони, дори е родом от Санта Катерина.
Твърди се, че първите ски били доставени в Италия от швейцарския инженер Адолф Кинд през 1897 г., който на връщане от едно свое пътуване донесъл в Торино стар модел, изработен от ясен. При вида на носещия се по склона швейцарец със зачервено лице и развяваща се дълга бяла брада италианците завикали изплашени “Дявола! Дявола!” Не е тайна, че те отдавна вече са овладели “дяволските” тайни на алпийските ски и с подготовката на шампионата пистите им предлагат най-модерните технологични решения. Обновени са съществуващите вече трасета, оборудвани с 64 машини за изкуствен сняг. Кабелите и основните структури са изградени подземно, за да не развалят гледката, която по тези места наистина спира дъха. По същата логика някои от лифтовете вече са модернизирани, като е увеличен капацитетът им и сега са в състояние да извозват до 2800 скиори в час. Голямата гордост е новата осемместна кабинкова линия в Санта Катерина, която с впечатляващото си време за изкачване по данни на организаторите е авангардът на целия алпийски масив. Само 11 минути и две междинни станции са необходими, за да се покрие разликата от хиляда метра височина, които разделят началната (1700 м) и крайната точка (2700 м). Това е позволило на организаторите да премахнат четири от старите съоръжения, останали от шампионата през 1985 г., и така практически да намалят видимите конструкции, пилони и навеси, които нарушават природната хармония.
Италианската национална телевизия RAI също се включи в подготовката за световното, като оборудва двете писти с високоскоростни оптични кабели с обща дължина 15 км. Системата, която позволява високо качество на сигнала и в гористите части на пистите, беше изпробвана на състезанията по спускане свободен стил за мъже през декември. Не липсва и нощното осветление, което след края на състезанията ще позволи късното използване на пистите за слалом и от туристите.
Не трябва да се забравя, че макар и скъп спорт (само за еднодневна карта за лифт в Бормио са необходими 32 евро, а за седмична 170 евро), ските са широкопрактикувани в Италия. В италианския език изразът la settimana bianca (бялата седмица) е синоним на ски ваканция. За нея италианците отделят значителни суми не само за таксата, но и за екипировка, нощувка и храна и затова инвеститорите обръщат голямо внимание както на изискванията на Международната федерация по ски (FIS), така и на очакванията на любителите скиори. Това обяснява до голяма степен добрите инфраструктури, удобните пътни връзки и добре поддържаните през цялата година пътища. Една от критиките към подготовката на шампионата напоследък беше, че първокласният път, който свързва долината Валтелина с Милано, вече е пренатоварен и трудно ще поеме допълнителния трафик около състезанията.
От височина 2255 метра ще тръгват мъжките стартове. Наклонът на пистата “Стелвио” достига на места 63%, самата тя е дълга 3186 метра с разлика в нивото от 986 метра и според бившия национален треньор Марио Котели - в най-трудните си участъци е изпитание и за опитните състезатели. Състезанията на жените ще се проведат в курорта Санта Катерина Валфурва. Чисто новата писта, посветена на италианската шампионка Дебора Компаньони, е дълга 2563 метра, които покриват 785 метра разлика във височината между старта и финала, с максимален наклон от 57%.
РАЙНА КАСТОЛДИ 20/1 - 19:23 ч.
в-к Дневник