. ски анализи : Швейцарските ски курорти се борят със силния франк - 29 Декември 2011 - 19:30
Поскъпването на валутата и слабите валежи от сняг оказват натиск върху ски индустрията на алпийската страна
Четири години след като Бруно Преди плаща по-малко от един долар за губещ ски курорт в Швейцарските Алпи, силната валута на страната разби напълно мечтите на британския предприемач да го изправи на крака и да го направи печеливш бизнес, пише Bloomberg.
Туристи отпочиват на плажни шезлонги в ски зоната Jakobshorn в швейцарския планински курорт Давос, фотография © Arnd Wiegmann
Швейцарският франк е нараснал със 70% спрямо паунда от август 2007 г., когато общността в швейцарското село Ернер Гален подкрепи плана на Преди да възкреси 19 км писти, получавайки в замяна разрешение да изгради ваканционни хижи около тях. След като вече е инвестирал над 500 хил. франка (533 хил. долара), но плановете за набиране на още 100 млн. франка пропаднаха, той започна да търси купувач.
"Средствата, които ние бяхме заделили за него, се обезсмислят", каза Преди, който е управляващ директор на базираната във Великобритания компания Summerleaze, специализирана в областта на възобновяемата енергия и преработването на отпадъци. "Силата на франка е проблем за страната и в дългосрочен план."
Намаления и отстъпки в борба със скъпия франк
Силният франк, плюс сезон, в който снеговалежите са две трети по-малко от средното за това време на годината, оказват силен натиск върху ски-индустрията на Швейцария, която носи приходи от порядъка на 1.5 млрд. франка годишно за местната икономика. Всички курорти от Сейнт Мориц до Вербие намаляват цените за хотели и ски, в опит да привлекат чуждестранните туристи и да спрат местните, да ходят на почивка във Франция или Австрия.
"Комбинацията от скъп франк и дългова криза в Европа се отразява много зле върху резервациите през този сезон, като някои хотели са едва наполовина пълни", каза Гай Шанел, маркетинг директор във Виларс, ски курорт на 123 км източно от Женева.
"В миналото, хижите бяха резервирани за Коледа още през август или септември", казва той, добавяйки, че обилни снеговалежи този месец все пак са увеличи резервациите. "Сега в последната минута."
Почти половината от 45 ресторанти в курорта са намалили цените си, а отстъпките достигат до 30% в делничните дни, според Шанел. Силният франк накара дори доставчиците на ски облекло да намалят цените с 20%, каза Мишел Детлоир, собственик на магазин на главната улица във Виларс.
Нощувките на чужденци в швейцарските курорти ще спаднат с 4.2% през този зимен сезон, тъй като туристите избират по-евтини дестинации като Австрия. Това ще ускори тенденцията, на която сме свидетели между 1993 и 2011 г. Броят на нощувките е намалял с 12% до по-малко от 13 милиона, а посещенията в австрийските конкурентни курорти като Ischgl и St. Anton са се увеличили с 6% до 16.5 милиона.
Verbier, където 30 на сто от посетителите са от Великобритания и 15 на сто от Франция, дава 20% отстъпка за лифт картите и ски уроците, каза Ян Бачковски, изпълнителен директор на туризъм офис на курорта.
Марката Матерхорн
Но има и няколко единични случая като курорта Zermatt, класиран от Credit Suisse Group, като най-успешната зимна дестинация на Швейцария, заедно със Сейнт Мориц. "Zermatt няма да предлага отстъпки", казва Едит Цвайфел, говорителка на голяма туристическа агенция.
Всъщност, курортът, който се намира близо до емблематичния връх Матерхорн, дори вдигна цената през тази година на лифт картата с един франк до 86 франка за ден.
"Zermatt не намалява цените, защото ние сме наясно с нашата марка", добавя Цвайфел. "Не мога да кажа за заведенията или магазините, но нашите хотели, имат много добри записвания за Коледа и Нова година, макар и да има все още много незапълнени дни през януари, но ще има записвания в последната минута, които ще ги запълнят", уверено твърди тя.
в-к Капитал
29 декември 2011, 12:29