SKI.BG > СКИ в България - http://www.ski.bg

. ски анализи : Ще `изяде` ли Интернет бизнеса на туристическите агенции? - 25 Февруари 2012 - 12:54
През 2011 г. онлайн резервациите у нас са се увеличили със седем процента и в момента делът им достига двадесет и девет на сто

Потребителите на туристически услуги по света се доверяват все по-често на интернет и предпочитат да си направят резервации за почивка директно чрез мрежата, вместо да търсят услугите на посреднически агенции. Така е и в България. Оказва се, че през 2011 г. онлайн резервациите у нас са се увеличили със седем процента и в момента делът им достига двадесет и девет на сто – сочат данни на Института за анализи и прогнози в туризма (ИАПТ). Ще „изяде” ли мрежата бизнеса на туристическите агенции е въпросът, който работещите в бранша си задават не без основание.

Въпреки отчетения от туристическите агенции спад в записванията за тази зима ски курортите ни не могат да се оплачат от липса на туристи.
Сериозен спад в записванията за тази зима отчетоха в началото на сезона българските туристически агенции. В същото време, „в разгара” на снежните месеци хотелите не могат да се оплачат от липса на клиентела, зимните ни курорти са озвучени от разнородна реч, а пред ски влековете се вият километрични опашки. Само в родопския курорт Пампорово ръстът на туристите през тази зима е между петнадесет и двадесет процента, съобщи тези дни министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. Тогава как да си обясним заявения от туроператорите „отлив” от ски курортите ни? Причината е, че хората вече предпочитат да заобиколят посредничеството им и да се свързват директно с избрания от тях хотел – най-често чрез неговия интернет сайт.

В Пампорово ръстът на туристите през тази зима е между петнадесет и двадесет на сто, като голяма част от тях са си направили резервации чрез интернет.

Има и още един вариант за евтина ваканция – сайтовете за групово пазаруване, които непрекъснато ни заливат с примамливи туристически пакети на стойност до седемдесет на сто по-ниска от първоначалната. Хотелиерите се възползват от възможността чрез тях директно да достигнат до клиента и да му предложат останалите в навечерието на сезона свободни стаи. Нищо чудно, че онлайн резервациите са се увеличили, като се има в предвид, че броят на потребителите на мрежата у нас стремглаво нараства – твърди Спас Сливков – мениджър на един от най-големите ни сайтове за безплатни обяви.

На практика интернет предоставя много добра възможност за реклама и директен достъп до клиента.

За разлика от големите комплекси, които могат да си позволят реклама в телевизия и в печатните издания, интернет предлага един много бърз, много лесен и често безплатен начин да се направи реклама на тези малки хотелчета, къщи за гости, дори стаи и апартаменти под наем в курортите – твърди Спас Сливков.

Много от предлаганите в мрежата оферти за нощувки включват и бонуси, като ползване на басейн и СПА услуги.

Самите туроператори признават, че цените на нощувките в интернет са по-гъвкави спрямо пазара и затова човек може да открие много по-изгодни оферти в сайтовете на съответния хотел например, отколкото ако се обърне към посредник.

Както може да се предположи, най-големите привърженици на онлайн резервациите са младите пътешественици.

Това са хората, които директно закупуват своя самолетен билет, особено от нискобюджетните авиокомпании чрез интернет, и се споразумяват с хотели или къщи за гости чрез техни интернет сайтове – каза Румен Драганов, директор на ИАПТ. – Тези потребители вече правят покупките си директно, включително и от мобилния си телефон. Факт е, че броят им се увеличава. Най-често това са младите хора, които са по-подвижни и самостоятелни. И тъй като зимните спортове като ски или сноуборд са свързани най-вече с млади енергични хора, които свободно боравят с най-новите технологии, специално за тази зима имаме по-голям дял на интернет заявките и на потвържденията по отношение на туристическите пътувания.

В повечето случаи заплащането на нощувките става на рецепцията, вместо с кредитна карта по интернет.

Означава ли това, че в близко време мрежата ще „погълне” посредническия бизнес на туристическите агенции?

Когато твърдим, че имаме ръст на покупките чрез Интернет, трябва да отбележим, че една голяма част от пътуванията все още се реализират посредством агенциите. Една от причините е, че в определени случаи е много по-лесно да направите рекламация на закупения от вас пакет чрез туристическа агенция, която се намира на вашата улица. Много по-добре е да познавате лично туристическия агент, който ви е продал пакета, и ако имате някакъв проблем, да се обърнете към него по начина, по който се обръщате към продавача в местния магазин. Така че няма как да мислим, че интернет ще замести изцяло директните продажби!

В същото време България сериозно изостава от световните тенденции по отношение на услугите, свързани с онлайн разплащането.

Това, което ние трябва да направим, е да облекчим услугата заплащане по интернет – категоричен е Румен Драганов. – Това е възможността за приемане на плащания от кредитни карти директно в хотела. Ето точно това нещо не се случва в голяма част от хотелите в страната! С други думи, потребителят у нас може да направи резервацията си или дори да направи промени в резервацията си по интернет, но в повечето случаи самото плащане на нощувката се извършва на място, а не по интернет.

Венета Николова
БНР
25 февруари 2012 09:00

 [xt] ski

Обратно

Powered by [xt] , PHP & MySQL