. бг ски новини : Нови яхтинг пристанища от България - 28 September 2007 - 16:32
"Яхтополис" ще прави пристанище в Ахтопол
Според плановете градът и портът ще са един организъм
Румяна Емануилиду
в-к Капитал, 09 август 2007, 15:15
"Яхтополис" АД връчи на община Царево инвестиционно намерение за изграждане на яхтено пристанище със съответната инфраструктура и обслужващи сфери. Това съобщи изпълнителният директор на дружеството Георги Мартинов. Предложението включва социалната програма, която запазва местния бизнес, съществуващ към момента. От общината потвърдиха, че до края на лятото на сесия в общинския съвет предложението ще бъде разгледано. Проектът ще бъде обявен публично през септември, когато ще бъдат поканени част от фирмите в съпътстващите дейности, за да бъдат представени като участници в инициативата.
"Яхтополис" АД е регистрирана в България преди една година с над 80% участие на частни фирми от Италия. Дружеството е създадено с цел да направи уникален модел на публично-частно партньорство (ПЧП) в Ахтопол след обявяване на пристанището за общинско. Според Мартинов партньорството ще бъде реализирано на няколко нива. На първо ниво между фирми и инвеститори в България, между които могат да бъдат и големи банки; на второ ниво с общината с групата административно-правни въпроси, свързани с проекта." По думите му в следващите равнища ще бъде използван най-добрият опит от Лигурия водещ регион в икономиката на Италия. "Свързали сме се с много сериозни фирми и организации оттам, включително и с най-големите производители на яхти, очакваме да проведем различни форми за обмяна на опит, обучение и мениджиране на пристанището", обясни Мартинов.
Ахтопол е с 1600 души население. За реализиране на проекта са нужни 400 постоянни работни места, от които 100 за висококвалифицирани и още около 1000 за сезонни специалисти. Община Царево не разполага с такава работна сила. Ето защо инвеститорите започват допитване до хората. Те трябва да посочат с каква професия биха желали да се занимават, за да започне обучението, което ще им позволи да кандидатстват за работа. Първото ниво е задължително обучение по компютри и езици.
Инвеститорите предвиждат да запазят традиционния поминък на рибарите и да не нарушат целостта на крайбрежните скали. Особено внимание ще се обърне на индустриите, които ще бъдат развити, включително и производството на яхти. "Пристанището е организъм - то се състои от много дейности, включително от услуги от различен характер за различните потребители. Задължително трябва да има обекти за зареждане с гориво, електричество, ремонт на съдове. Паралелно с това то трябва да предлага възможности за развлечения, спорт, туристът да отседне в добри битови условия. За съжаление в момента Ахтопол не предлага нито едно такова място", коментира Мартинов.
За изграждането на яхтпорта ще бъдат използвани иновативни технологии и нови материали в строителството. Дискутира се възможността да бъде направена система за непрекъсната циркулация на водата в залива, което да гарантира естественото й пречистване.
Инвестицията се изчислява на 82 млн. евро (около 160 млн. лева). За финансиране ще се търсят големи европейски банки. От започване на строителството до влизане в експлоатация на пристанището и обектите във и около него са необходими 30 месеца.
---------------
Със Закона за морските пространства вътрешните водни пътища и пристанищата на България трите терминала в Поморие, Царево и Ахтопол бяха обявени през юни за пристанища с регионално значение. Общините предлагат те да ги развиват, тъй като разполагат с ресурси и потенциал да оползотворят пълния им капацитет и да ги наложат като места за яхтен туризъм и развлечение. Общинското ръководство в Царево ще търси вариант за разширение на местния порт, което е залегнало в Общия устройствен план.
В двата порта на Царево и Ахтопол ще се запазят стоянките за лодки на местните рибари.
***
Планират изграждане на рибарско пристанище в Созопол
Дарик Нюз, 12 август 2007 13:20
Рибарското дружество в Созопол ще кандидатства за финансиране от фондове на Европейския съюз за изграждането на модерно рибарско пристанище в града, съобщи председателят на Управителния съвет на дружеството Панайот Рейзи. Проектът предвижда изграждане на комплекс "Марина Созопол" със съвременно оборудване за ремонт и поддръжка на рибарските съдове, съоръжение за зареждането им с гориво, нов хелинг за пускане на рибарските лодки в морето и други инфраструктурни и комуникационни съоръжения.
По предложение на Рейзи Управителният съвет на Рибарско дружество - Созопол избра на свое заседание днес работна група за проучване на всички възможности и условия за получаване на европейско финансиране, информира БТА.
Над 200 са членовете на местното сдружение. Според Панайот Рейзи, въпреки нарасналите изисквания, черноморският риболов у нас има добра перспектива и възможности за развитие в рамките на Европейския съюз. В момента България произвежда най-евтината черноморска риба на европейския пазар. По груби изчисления на рибарите, близо 90 процента от черноморския улов заема цацата, останалите 10 на сто - попчета, сафрид, лефер, меджит, барбун, калкан и др.
Около 250 лева на тон върви цената на едро на цацата. Попчетата се изкупуват от рибарите по 2,50 лева килограма. Според членовете на сдружението пазарната цена на черноморската риба се оскъпява предимно от прекупвачи.
***
Изграждат модерно рибарско пристанище с пари от ЕС
в-к Монитор, Понеделник, 13 Август 2007
Рибарското дружество в Созопол ще кандидатства за финансиране от фондове на Европейския съюз за изграждането на модерно рибарско пристанище в града, съобщи шефът на Управителния съвет на дружеството Панайот Рейзи. Проектът предвижда изграждане на комплекс "Марина Созопол" със съвременно оборудване за ремонт и поддръжка на рибарските съдове, съоръжение за зареждането им с гориво, нов хелинг за пускане на рибарските лодки в морето и други инфраструктурни и комуникационни съоръжения.
Над 200 са членовете на местното сдружение. Според Панайот Рейзи, въпреки нарасналите изисквания, черноморският риболов у нас има добра перспектива и възможности за развитие в рамките на Европейския съюз. В момента България произвежда най-евтината черноморска риба на европейския пазар. По груби изчисления на рибарите, близо 90 процента от черноморския улов заема цацата, останалите 10 на сто - попчета, сафрид, лефер, меджит, барбун, калкан и др.
***
В Созопол всичко е за продан
Тобиас МЮЛЕР - "Нойес Дойчланд"
в-к Стандарт, ВТОРНИК, 14 Август 2007
При пристигането на влака на бургаската гара обкръжението е типично лятно. Туристи с къси панталони, пъстри тениски, шапки и слънчеви очила.
Тези, които вече заминават обратно, предлагат на показ отличния си загар като обещание за новодошлите - приветстваме ви на българското крайбрежие. Възрастни жени обикалят по коловозите с табели, предлагащи на кирилица стаи под наем. На площада пред гарата туристите се разпределят по автобусите, обикалящи из южната част на Черноморието.
Пътуването до Созопол неизбежно води до силно изпотяване. Всичко, което може да послужи за осигуряването на малко повече въздух, влиза в употреба. Повечето пътници размахват вместо ветрила шарените проспекти, подканящи за посещение на различни недвижими имоти в Созопол и Слънчев бряг.
От шосето може да се хвърли поглед към идиличните езера край Бургас. Непосредствено преди Созопол на това се слага край - "Роял бийч хотел", "Резиденшъл вилидж Санта Марина" и оферти за продажба на недвижими имоти, докъдето ти стига погледът.
Изглежда така, като че ли целият район е за продан. При това Созопол се сочи за пример на курорт, поставил известни спирачки пред стремглавото развитие на туризма.
Класическите каменни къщи все още образуват живописните кулиси на стария град, а и алтернативният блясък на средище на изкуството се откроява тук и там. Освен това в сравнение с другите крайбрежни градове Созопол е останал достъпен.
Именно по тази причина, както казва Хедър Прайс, тук идват много българи. Това тук е скрито съкровище, смята английската брокерка на недвижими имоти, заела се да го открие заедно с редица други подобни агенции.
Според нея засега не се очертава скок в цените, както се опасяват мнозина в България след присъединяването към ЕС, но пък именно нейните руски клиенти инвестират значителни средства по българското крайбрежие наред с англичаните, ирландците и норвежците. Цените на земята в България са много по-изгодни за чужденците, отколкото в Румъния, а потребностите от курортни места изглеждат ненакърнени.
***
Изложението в Св. Влас изпревари с месец панаирите за богаташи в Кан и Монако
Доган оглежда яхти за €5 млн., Столичен бизнесмен брои двеста хилядарки за италианска лодка
Елена Димитрова
в-к Стандарт, СЪБОТА, 18 Август 2007
Яхтата Sunseeker се продава за 3 млн. евро и е една от най-скъпите яхти в БългарияПет милиона евро под формата на суперлуксозни яхти заплаваха вчера край морето в Св. Влас. Невижданото шествие от моторници и ветроходи събра на кея на "Марина Диневи" ценители от цяла България. Само час след откриването на второто яхтено изложение, организирано от "Венид-яхт", една от лодките намери новия си собственик. Светкавичната продажба изненада дори и организаторите. Столичен бизнесмен брои 253 000 евро за лъскава "Cranchi Zaffiro 34". Яхтата, която е италианско производство, е най-продаваният модел през последните години.
В ранния следобед сред посетителите на изложението бе забелязан лидерът на ДПС Ахмед Доган. Той бе придружаван от заместника си Йордан Цонев. Двамата се разходиха дискретно по кея и разгледаха красивите плавателни съдове, но не заявиха желание да купят някой от тях.
150 луксозни моторни яхти акостираха на пристанището. 11 от тях се показват за първи път от компанията "Венид-яхт" на братята Динко и Йордан Диневи. Всички плавателни съдове са с дизелови двигатели на "Волво пента".
В тридневното изложение участват още компаниите "LZ яхтинг", "София сий Марин", "Бул агро" и "Вега". Огромен интерес предизвика яхтата "Sunseeker" на "LZ яхтинг", която се продава за 3 млн. евро. Това е една от най-скъпите яхти в България.
Изложението на "Венид-яхт" се провежда за втора поредна година. За разлика от миналата обаче сега организаторите са решили да покажат луксозните платноходи един месец по-рано заради световните изложения на яхти, които започват през септември в Кан и Монако. "Решихме, че е много по-добре и по-изгодно за нашите клиенти да изтеглим с един месец представянето, тъй като много от тях сигурно ще искат да видят и световните изложения. Освен това специално за август правим и отстъпка при покупка от 7 до 10% в зависимост от модела", заяви управителят на "Венид-яхт" Георги Михов. Представените от фирмата организатор яхти са на обща стойност 1,5 млрд. евро. Плавателните съдове на "София сий Марин" пък са за 500 000 евро.
Още по-голямо стълпотворение на луксозни платноходи в Св. Влас се очаква днес, когато оттук ще мине международната регата "Еволюшън къп". Над 30 ветроходни яхти, участващи в регатата, ще акостират за ден на "Марина Диневи". В състезанието, което се организира от Руската федерация по ветроходство, участва и първият екипаж на яхта "Виктори" с капитан Михаил Копанов от ОМК "Несебър 2000". С плавателните съдове от регатата броят на яхтите във Влас ще достигне около 200.
Само през уикенда и само в Св. Влас туристите и ценителите на яхти ще могат да видят най-хубавите модели в акваторията на Черно море, твърдят организаторите. През последните две години "Венид-яхт" са регистрирали невиждан бум в продажбите на яхти у нас. Притежаването на собствена яхта определено е последният писък на модата сред родните бизнесмени. Според шефа на "Венид-яхт" Георги Михов повечето клиенти търсят моторни лодки. 80% от тях избират яхти с дизелов двигател, а само 20 на сто купуват класически ветроход с платна.
Подаряват моторен катер
Катер за 20 000 евро, опакован с панделка, очаква най-големия късметлия на изложениетоЕдин от гостите на яхтеното изложение ще си тръгне в неделя с моторен катер за 20 000 евро. Името на късметлията ще бъде изтеглено в 22 ч на 19 август в клуб "Планет яхт" в Св. Влас.
В томболата могат да участват абсолютно всички, дошли на кея на "Марина Диневи" от 17 до 19 август. Освен изложените на пристанището плавателни съдове клиентите могат да поръчват от специален каталог, в който са включени други сто модела.
***
Дават още 13,4 млн. лв. за разширение на пристанище Бургас
в-к Монитор, Петък, 31 Август 2007
Още 13.46 млн. лв. отпуска държавата за разширяването на пристанище Бургас, съобщиха от правителствената информационна служба. Средствата са за финансиране на строежа на нов подходен канал и ще са за сметка на бюджетните кредити по проекта за реконструкцията и електрификацията на жп линията Пловдив-Свиленград, уточниха от транспортното министерство.
По този проект се очаква до края на годината планираната субсидия да бъде изцяло усвоена за отчуждителни процедури и съпътстващи дейности, а от държавните инвестиционни заеми за този проект ще остане лимит от 19 217 575 лв. От тях ще се пренасочат въпросните над 13 млн. лв. за разширението на южния ни черноморски порт, добавиха от ведомството на Петър Мутафчиев.
Увеличението на капацитета на пристанището се изгражда със заеми от Японската банка и със съфинансиране от българската страна. Подходният канал се строи изцяло с български средства. Изпълнителна агенция по проекта е "Пристанище Бургас" ЕАД.