. бг ски новини : ФинландСКИ от Чепеларе - 07 November 2008 - 17:26
Производителят на ски Atomic купи българската фабрика и смята да увеличи в пъти производството
Финландци играят хоро в Чепеларе. Танцът не е поредната весела туристическа атракция, а е празненство по повод една корпоративна сделка. Финландският производител на известните спортни марки Atomic и Salomon придоби местната фабрика за производство на ски "Пампорово ски".
Скандинавската компания AmerSports ще плати 5 млн. евро, за да придобие производствените активи (земя, сгради и машини) на българската фабрика. Още 10 млн. евро са предвидени за пълна модернизация на оборудването, така че заводът да има мощности за производство на един милион чифта ски годишно. Планът е "Амер спортс България" да дава 50% от цялата продукция на ски Atomic, като се нареди между най-големите производители в света.
33-годишният цех
Чепеларе, малко курортно градче с около 9000 души население, чийто основен поминък е туризъм и дърводобив, се сдобива с фабрика за ски през 1975 г. Тогава "Спортпром" затваря цеха за ски с марка "Пирин" в София и го прехвърля в родопското градче. Така на пазара се появява нов бранд - "Пампорово", с годишно производство около 20 хил. броя. През декември 1981 г. Министерството на леката промишленост започва преговори за получаване на лиценз за производство на австрийската марка Atomic в Чепеларе, а година по-късно са произведени първите ски. След изтичане на договора през 1990 г. логото вече е "Орион" . През 1995 г. държавната компания "Пампорово ски" става собственост на работническо-мениджърско дружество.Пет години по-късно Atomic се връща в партньорската схема с директни заявки за ски, а от 2002 г. изнася цялото си производство на скиобувки от австрийския град Кофлах в Чепеларе. Почти цялата продукция на предприятието е предназначена за износ предимно в Западна Европа, Канада, САЩ и Япония. Продажбите на вътрешния пазар варират от един до три процента от производствените обеми. Според търговския регистър за 2007 г. "Пампоровоски" има оборот от 16.7 млн. лв. и печалба 2 млн. лв.
Чепеларе вместо Китай
Преговорите за сделката тръгват още преди година и половина, след онази безснежна зима на 2006 г., в която продажбите на ски оборудване в световен мащаб падат с 30-40%. В този период корпорациите в сегмента масово изпадат в търсене на възможности за обединяване и оптимизация на разходите.
Майкъл Шинайс, президент на "Оборудване за зимни спортове" в AmerSports, разказва за дългите месеци работаи трудности, докато се получи разрешение от Хелзинки да се инвестира в българската фабрика: "Това придобиване е важно за всички страни в него. Чепеларе ще стане най-важният производствен обект на AmerSportsи ще се разрасне до най-големите в света."
Българското решение носи неприятна новина за ски заводите на финландската компания във Франция и Румъния, които до този момент са произвеждали марката Salomon. "Фабриката във Франция беше малка и падна под производствения минимум, а в Румъния не можахме да придобием 100% от завода. Сега производството на двете фабрики ще се прехвърли в Чепеларе, а цехът за ски обувки от България ще се изнесе в Румъния", допълва Майкъл Шинайс. Така AmerSportsостава с две фабрики за ски в Австрия и България.
Според данни от новите собственици финландската компанията държи между 20% и 30% от световното производство на ски. Заводите на всички компании са концентрирани основно в Централна Европа, Източна Европа, Украйна и Китай. Проучвания на финландската фирма са показали, че България е по-изгодно място за фабрика от Китай, където се правят марките Fischer и Blizzard. Производството в Азия се оскъпявало от транспорта на суровините дотам и обратно до търговската мрежа в Европа. Освен това 60% от продажбите на ски са на Стария континент, твърдят от AmerSports.
Важен мотив за избора е изиграл фактът, че 20 години Atomic поръчва ските си във фабриката в Чепеларе, уточнява Шинайс. "Освен това хората тук са емоционално свързани с този процес като жители на нововъзникващ ски курорт. Подобна е ситуацията в Австрия със завода във Флахау." Това е родното място на легендарния скиор Херман Майер, разположено на 70 км южно от Залцбург.
Идват нови машини
AmerSports все още не дава точни данни за планираното производство, защото то ще зависи от договорите, които ще се сключват по време на световните ски изложения през януари. Новите модели трябва да са на пазара до септември най-късно, като най-усилените месеци за производство ще са юни и юли. Започва се с 500 хил. чифта, като целта е през 2010 г. де се увеличат на 600 хил., казват новите стопани, като запазват в тайна производствената цена на чифт ски.
Бизнес планът включва още "Амер спортс България" да произвежда в Чепеларе 50% от продукцията на Atomic в света. Компанията отчита, че качеството на продукцията в момента не е такова, каквото се постига в Австрия. Затова след 20 дни голяма част от завода ще бъде затворена и в продължение на два месеца ще се монтират чисто нови машини.
В сегашната икономическа ситуация идването на "Амер спортс" е ново начало за нас, каза Кръстьо Вангелов, изпълнителен директор на "Пампорово ски". Фабриката ще продължи да обслужва договорите си с японските фирми, които дълги години поръчват ски в Чепеларе. Предвидено е догодина да се произведат100 хил. чифта с марка Каzama и още 20 хил. "Орион".
Освен това "Амер спортс България" е подновила договорите на всички работници. Производственият процес е предимно ръчен и се работи непрекъснато на три смени. "Бива", казват работниците, когато става дума за заплащането. "Сумите се движат от 600 лв. до 1000 лв., като това са най-високите заплати в региона след тези в дърводобива. Затова няма текучество", обяснява за "Капитал" Емил Трифонов, директор на производството. Фабриката е най-големият работодател в района с 370 души, наети от града и селата, доволен е кметът Георги Попов.
По данни на директора Кръстьо Вангелов през 2008 г. "Пампорово ски" е произвела 300 хил. броя ски, 110 хил. чифта обувки и 15 хил. сноуборда. С тези показатели се нарежда сред десетте най-големи производителя в света, допълва той. Класацията се оглавява от Rossignol и Fischer. Смята се, че ръстът на продажбите на отделните компании е в огромна зависимост от резултатите на представителните състезатели и успехите им на пистата.
Всички фабрики обаче купуват материалите си от едно място в Австрия - фирма "Изоспорт", е установил Емил Трифонов на базата на близо 33-годишния си опит в "Пампорово ски": "Досега "Орион" и Atomic се правеха от едни и същи материали с различен дизайн, но "Атомик" са марка с традиции и влага много средства за реклама."
Елеонора ТАРАНДОВА
в-к Капитал
Брой 45, 7 ноември 2008, 14:23
***
Amer Sports – от цигарите към спорта
Три десетилетия финландската компания Amer Sports върви по пътеката, която се надява да я изведе до върха сред производителите на спортни стоки в света. Фирмата е създадена през 1950 г., но през кратката си история тя дръзко се хвърля от една бизнес сфера в друга. През 60-те години се насочва към корабния бизнес и придобива три кораба, но две десетилетия по-късно продава и последния си кораб. Горе-долу по същото време навлиза на пазара на печатни медии, където се разраства през 80-те години, но си тръгва през 1997 г. Постепенно Amer се превръща в най-големия производител на цигари във Финландия, но през 2004 г. продава и този бизнес, за да се съсредоточи върху стоките за спорт и фитнес.
Спортната авантюра на Amer датира от 1974 г., когато купува местния производител на стикове за хокей на лед Koho-Tuote. Десетина години по-късно се отказва от хокейното оборудване, за да скочи във висшата спортна лига с придобиването през 1989 г. на производителя от световна величина Wilson Sporting Goods Co. Пред 1994 г. допълва колекцията си от известни марки с австрийска компания за ски Atomic. Следват години на бързо разрастване, за да се стигне през 2005 г. до сделката, която разтърси спортния свят - придобиването от германския конкурент Adidas на френския производител на ски Salomon и гравитиращите около него марки Salomon, Mavic, Bonfire, Arc'Teryx и Cliche. Още тогава компанията обяви, че ще прехвърли част от производството на ски от Франция в Румъния и ще прекрати производството на ски във Франция и на ски обувки в Австрия.
Напоследък компанията агресивно се стреми да разшири пазарния си дял в основния си сегмент - спортното оборудване. Тя придоби няколко производителя като базираните в Калифорния Fitness Products International и Sparks, както и производителя на оборудване за бейзбол и софтбол със седалище в Невада ATEC.
Финансовата криза и спадът на потребителското доверие обаче се оказват сериозни препятствия за компанията, чиито марки включват Atomic, Salomon и Wilson. През третото тримесечие на годината (юли-септември) нетната й печалба се понижи с 15% спрямо същия период на 2007 г. до 33 млн. евро. Продажбите й спаднаха с 6% до 443 млн. евро. Неблагоприятната конюнктура стана причина Amer да понижи прогнозата за печалбата през 2008 г. до 80-90 млн. евро в сравнение с очакваната по-рано 90-105 млн. евро. Като част от програмата й за преструктуриране през миналата година Amer Sports обяви, че ще съкрати 400 свои служители, от което очаква икономии догодина в размер на 20 млн. евро. В началото на 2008 г. френските медии съобщиха, че компанията спира производството на ски във Франция и го премества в Румъния, България и Австрия.
Най-големите акционери във финландската компания са фондът на исландския предприемач Тор Бьорголфсон Novator Finland, който притежава 10.53% от акциите, и Danske Bank с 9.58%. Дяловете на другите акционери са значително по-малки. От няколко месеца не стихват спекулациите, че исландският фонд Novator ще продаде дела си, за да получи свежи финансови инжекции, както направиха други исландски фирми в стремежа си да подобрят своята ликвидност. Засега фондът и Amer Sports отричат слуховете.
Маргарита НАСЕВА
в-к Капитал
Брой 45, 7 ноември 2008, 14:23
***
Фотогалерия: Направи си ски
Финландската компания Amer Sports, производител на известните спортни марки Atomic и Salomon ще увеличи в пъти производството на ски в Чепеларе, след като придоби местната фабрика "Пампорово ски".
След около 10 дни старите мощности /на снимките/ ще бъдат напълно подменени с нови автоматизирани машини за ски. С тези фотографии искам да кажа почтително “Благодаря” на българскта фабрика, с чиито ски всички ние сме се научили да обичаме белите спортове...
Надежда Чипева
в-к Капитал
Брой 45, 7 ноември 2008, 14:17
Всичко започва от марката. Това фолио ще бъде лицевата част на ската.
Първата стъпка в производството е подреждането на отделните слоеве на "сандвича".
На тази машина се изрязва една от съставните части на ската.
Последна по ред в "сандвича" винаги е марката.
Пресата е слепила всички слоеве на бъдещата ска.
Следващата стъпка в производството е почистването, подрязването и заточване на кантовете.
Финални "щрихи". След това остава само пакетирането.
В чепеларската фабрика от няколко години освен ски се произвеждат и сноубордове.
фотограф: Надежда Чипева
в-к Капитал
Брой 45, 7 ноември 2008, 14:17