. бг ски новини : Опасен сезон - 23 November 2008 - 18:30
Очертава се 20-40% спад на записванията на ски туристи
"Danger" - това пише вляво на ски-влека, който води към върха на черната писта в Пампорово, точно преди котвата да ви поведе към голямата стръмнина. "Опасност! Идва труден сезон" е най-често повтаряната прогноза за зимния туризъм.
България не е остров на финансовата стабилност и отражение на кризата ще има и върху туризма. Секторът е пряко, много пряко, зависим от чуждите туристи. Повече от 90 на сто от почивалите миналата година в трите големи курорта - Банско, Боровец и Пампорово, са чужденци. В други години две седмици преди откриването на зимния сезон е имало сериозни предварителни записвания от традиционните държави Великобритания, Ирландия и Русия. Това са все държави, засегнати от световната финансова криза. Сега ранните резервации от руския и английския пазар са с между 20 и 40 по-малко от миналата година. През есента големите туроператори намалиха броя на предварително планираните самолетни седалки. По-негативно настроените очакват тенденцията да се задържи през целия сезон. Преобладаващото мнение на големите туристически агенти е, че потенциалните им клиенти не са сигурни във финансовата си стабилност и са все по-внимателни към бъдещите си разходи.
"Който каже, че финансовата криза няма отражение, лъже. Не може да няма спад", коментира Любомир Панковски от "Алма тур".
"Няма спор, че като цяло ще има спад и той ще е между 20% и 40%", посочи и мениджърът на туроператора "Солвекс" Галин Георгиев, който работи основно на руския пазар.
Според Богдан Христов - един от представителите на ТУИ за България, "английският пазар е заспал и не реагира на убождане".
Така се формира една не много оптимистична картина за България като ски дестинация. При спад на руски и британски туристи, няма сериозна друга алтернатива, която да запълни дупките, казват представители на бранша. В категорията "други" попадат туристи от съседните страни - Гърция, Сърбия, Македония, Турция, а от тази година и Румъния. Те обаче са под 10% от общия брой и на тях не може да се гледа като на ключов пазар, обобщава Зденка Капчикова, мениджър на хотел "Перелик" в Пампорово. Още повече че те не са групови, идват с колите си, остават по два-три дни и не могат да бъдат планирани за сезон напред. Липсва и целенасочена политика за привличане на туристи от тези дестинации - реклама, участие в туристически изложения и т.н.
Има ли пилот в самолета
Глобалната криза завари заетите в зимния туризъм неподготвени да реагират. Поставени пред свършен факт, малцина хотелиери свалят цените към туроператора, за да станат по-конкурентни на ключовите пазари. Само някои мениджъри удължиха срока на ранните записвания, които са с отстъпка от предварително договорената цена.
"Никой от хотелите не е пуснал намаление за руския пазар за януари и затова нямаме записвания за тогава. Вероятно те ще реагират по-късно и ще го направят, но ефектът няма да е същият. Ако бяха започнали рекламна кампания за намаления за началото на следващата година още от октомври, сега вече щяха да имат и записвания", обясни Николина Добрева, съдружник във "ВИП турс" - туроператор, който работи предимно на руския пазар. "Дори и за Нова година записванията са по-слаби от миналата", добави тя.
Хотелите са убедени в качеството на продукта и малко от тях са готови да отстъпват, коментира и Богдан Христов.
"Най-добрият турист е българинът" - тази максима от туристическия фолклор е план Б по време на криза. Въпреки това все още никой няма ясна стратегия за привличане на клиенти от вътрешния пазар. Много малка част от хотелите в трите основни курорта са пуснали пакетни оферти за българи по схемата шест нощувки на цената на пет или с включени допълнителни услуги като басейн, СПА, сауна, спортен център.
Това обаче не е достатъчно, коментират представители на бранша. Цените за масовия български турист остават неприемливи. "Трябва да стимулираме българския пазар, но това може да стане с усилията на всички. Засега тежестта се стоварва само върху хотелиерите", посочи Сийка Кацарова - търговски директор на веригата "Шарлопов хотелс".
"Българите трябва да станат основен потребител. Инерцията обаче продължава. Хотелиерите изчакват да видят как ще се запълнят хотелите от големите оператори и тогава ще пуснат оферти за българи. Което не би трябвало да бъде", посочи мениджърът на "Балкантурист" Недялка Сандалска.
"Очаква ни кошмарен сезон, но трябва да се готвим и за следващия", обобщи Сийка Кацарова.
Апартхотелите дърпат цените надолу
От тази година и друг фактор влияе чувствително на бизнеса на хотелите - масовото застрояване на курортите с апартхотелите. Жилищата в тях бяха разпродадени на индивидуални собственици, а сега се преотдават на туристи. За да са конкурентни на хотелите, те държат значително по-ниски цени. В Банско например четирима души могат да резервират студио за 80 евро на вечер, което прави по 20 евро на човек за нощувка. Цената е три или четири пъти по-евтина от настаняването в хотелска стая. Затова апартхотелите се очаква да привличат туристите, които са чувствителни към цената. Апартаментите в тях са с напълно обзаведени кухни, което ги прави подходящи за семейства с малки деца, които не могат да си позволят стаи в класическите хотели, както и непрекъснато хранене в ресторант. Този тип комплекси намират все повече почитатели сред чуждите туристи - руснаци и англичани. Тези комплекси са хит в момента, коментира Николина Добрева. В Банско вече апартхотелите са повече от класическите, а в Пампорово - броят им е почти наравно.
Без очила
Хотелиерите и ресторантьорите още изчакват. Те са си осигурили заетост до Нова година. Задаващите се празници гарантират пълни курорти през декември. Спадът на основните пазари се компенсира от записванията на българските туристи и на така наречените сателитни пазари. В Банско в момента активно резервират гости от Гърция, съобщи генералният мениджър на новооткрития хотел Mountain Dreams Дария Хаджидимитрова. Има видим интерес и от македонци.
Кризата обаче ще се усети след първата десетдневка на януари. Тогава свършва ваканцията на руските туристи, рано е и за масовите групи от англичани. Прогнозите на икономистите са, че в началото на 2009 г. и по-голям брой българи ще се почувстват финансово притеснени. Това автоматично ще ограничи пътуванията им. В резултат ще има натиск за намаляване на цените. Така хотелиерите ще трябва да се справят със силната конкуренция, негативните тенденции на пазара и при това да запазят някакви цени, които да им позволят да покриват задълженията, включително и към банките.
"Много е лесно да се намали една цена, трудно е да се качи", коментира Хаджидимитрова.
За цялата зима се очертава само един истински силен месец, което е една четвърт от сезона. Курортите няма да са празни, но няма да имат стабилна заетост. Сезонът ще е кампаниен и трудно предвидим, коментира Богдан Христов.
Хотели ще завършат под здравословната средна полугодишна заетост от 65-70%, посочи и Николина Добрева от "ВИП турс".
"Всички са спокойни, защото са се подсигурили до края на годината. Кризата ще дойде след средата на януари и тогава ще смъкват цените с до 15%", коментира и оперативният директор на компанията за ваканционни имоти Bulgarian Properties Виктор Вучелийски.
А само година по-рано картината изглеждаше по-оптимистична. "Уникална система от лифтове точно пред вратата на петзвездния хотел, спалня, за която може да се помисли, че е в Сен Мориц, здравословна закуска и над 30 заведения, в които можеш да пиеш направо със ски обувките. Аз съм в Банско", написа само възторжено в. "Гардиън".
Застрашен е и следващият сезон
Много важно е браншът да преодолее временната безпомощност сега, защото сега се подготвят и условията за следващата зима. Договорите за нея финално ще се подписват през януари. Слабият сезон и липсата на адекватна реакция може да повлече бизнеса надолу. Ако отливът на английски и руски туристи се запази през цялата зима, туроператорите няма да запълнят всички самолетни седалки за чартърните полети и ще намалят седалките за сезон 2009-2010, които се планират през януари. Това автоматично ще се отрази на заетостта на хотелите. Поне така се случи през миналата година - след като зимата на 2006-2007 г. се оказа безснежна, туроператорите се застраховаха и намалиха контингентите си. Така през миналата зима броят на чуждите туристи беше на минус. "През януари ще водим новите преговори и предполагам, че туроператорите ще намалят контингентите", потвърди Сандалска.
Възможен вариант за компенсация на ситуацията е да се потърсят нови пазари. Например от тази година в Пампорово чувствително се усеща присъствието на румънски туристи, казва Зденка Капчикова. Хотел "Перелик" дори предвижда да сключи договори с десетина румънски туроператора. Индивидуалните ходове обаче не са решение. Необходимо е да има цялостна стратегия на кои нови пазари България би могла да излезе и съответно да се рекламира целенасочено на тях. За момента обаче няма никакви признаци за следващата зима 2009 ски курортите да разчитат на нови пазари.
Мечтите за "Швейцария на Балканите"
За това през последните месеци браншът се успокоява и с нов за него сценарий - България не само няма да пострада от глобалната криза, а ще се възползва от нейния ефект. Като евтина дестинация страната ще привлича туристите от средния сегмент, които до миналата година са карали ски в Австрия и Швейцария. Дори се чуват прогнози, че банкерите от Лондонското сити тази година ще карат в България. Ще има разместване на пластовете и пренасочване на туристи от едни пазари към други, прогнозира управителят на комплекс "Малина" в Пампорово Панталей Мемцов. България може да се възползва от имиджа си на евтина дестинация, посочи наскоро и хотелиерът от Пампорово Стефан Шарлопов. "Евтиният имидж" стана инструмент в ръцете на представители на бранша, които до скоро акцентираха на потенциала на България да привлича платежоспособни туристи. Такъв е случаят на друг хотелиер от Пампорово и Слънчев бряг - Ветко Арабаджиев.
"Досега нашият потребител беше работническата класа. Сега имаме реалния шанс да влезем в ниското и средното ниво на средната класа. Но хотелиерите и ресторантьорите трябва да знаят, че на англичанина ще му е много скъпо, защото паундът се обезцени. Ако бизнесът иска да има доходи, трябва да се съобрази с това и да намали цените. Затова не е лошо да кажеш, че си евтина дестинация. Нека направим минуса плюс", каза Сандалска.
Да, ама не
Твърденията им не се вписват в общата тенденция на европейските ски курорти. Всички дестинации се готвят за тежък сезон и прилагат схеми за задържане на туристите си. Така например австрийските курорти активно насочват рекламата си към алтернативни пазари, в това число и към България. Те се целят към платежоспособната група туристи, които въпреки кризата и тази зима ще карат ски в чужбина. Словенските ски курорти очакват 7 процента ръст на приходите заради фокуса върху нови пазари, съобщават от местния туристически борд.
"Немислимо е да си мислим, че другите курорти спят. Те също се опитват да бъдат конкурентни на общия пазар", посочи Богдан Христов от ТУИ.
Според Любомир Панковски описаният сценарий (ние да привличаме по-платежоспособните туристи) е само един от възможните. Но той в никакъв случай няма да стане тази година. На моменти е спорно дали е по-скъпо да се кара в Австрия, отколкото в България, каза и Венцислав Танчев, който е представител на ирландските туроператори Sunways и Balkantours.
Точка на замръзване
До миналата година и в зимните курорти до средата на сезона багери и фадроми кръстосваха алеите на зимните курорти и образуваха кални локви върху снега. Вече не е така. Трудният сезон ще отрезви още повече инвестиционния интерес, коментират от бранша. Не само в сферата на имотите, но и в туристическия бизнес. Забавянето вече се усеща. Тази година няма да има нови за сезона комплекси в Пампорово. Само преди година-две в курорта се откриха десетки апартхотели. Подобна е тенденцията и в Банско. Все по-често се виждат замразени строежи или се довършват започнатите преди една-две години. В Боровец хотелите на довършване се броят на пръсти. От една страна, тенденцията на забавяне е положителна, защото ще спре презастрояването на курортите. То наруши баланса между леглова база и ски съоръжения, а това пречи на карането на ски.
От друга страна обаче, кризата ще ограничи инвестициите, с които туризмът може да стане по-конкурентен. В стремежа си да съкращават разходи хотелите ще правят все по-големи компромиси с качеството на продукта. А именно това е слабото място на българския туризъм - лошото обслужване, липсата на достатъчно допълнителни забавления и услуги, проблемите с храната в някои хотели. Ще се забавят и проектите за изграждане на нови ски съоръжения. Тази година няма нови съоръжения в Банско. В Пампорово и Боровец ще има по един нов лифт, но за догодина не се планират нови. Ще се забавят и проектите за инфраструктура. Бюджетът на Банско например се крепи предимно на приходите от строителство и туризъм, които ще намалеят заради кризата.
Който е карал ски на черната писта в Пампорово, знае, че ако се изпуснеш по средата на стръмната част на влека, ще ти се наложи да се върнеш от началото. Така изглеждат и нещата с туристическия бранш в момента в България. Може да се наложи някои да започнат отначало, ако не внимават.
Във фризера
В един идеален финансов свят през следващите пет до десет години в България можеха да се случат проекти за мащабни ски курорти на обща стойност 1 млрд. евро. Планираха се над 300 км писти, поне 60 нови съоръжения, над 35 хил. нови легла. Преди да започне финансовата криза, инвеститорският интерес в зимните комплекси беше като лавина. Правеха се планове за изграждане на ски зони на различни места, които имаха потенциала да се превърнат в модерни зимни дестинации - Супер Боровец, Перелик, зоните в Пирин. В момента всички тези проекти са на изчакване.
Досега мега ски проектите се бавеха заради административни и други причини. Необходимо беше да се променят закони, планове за управление на планините и да се намери балансът между екологията, природата и ефективната инвестиция. Тези пречки останаха на заден план пред липсата на кандидати да финансират проектите.
Оттук нататък поне няколко години ще се променят процедури, ще се окрупняват и регулират терени и ще се изготвят подробни планове, прогнозират някои от инвеститорите в ски проектите. До реален старт обаче едва ли ще се стигне. "Финансовата криза би замразила някои от проектите за години, но рано или късно те ще се случат", призна Тихомир Трендафилов, инвеститор в проекта за ски зона Паничище. Той остава убеден, че "ако България не стане истинска ски дестинация, ще загуби много". Забавяне има и при Супер Боровец. "Не сме се отказали, но в момента работим предимно върху подробното проектиране и инфраструктурата. При тази финансова криза не е важно само да намериш пари за финансиране, но и потребители на услугата, която ще им предложиш", посочи Георги Крумов бизнес партньор на Оманския фонд, инвеститор в проекта. И представителят на "Перелик" Кирил Асенов потвърждава, че кризата ще забави инвестициите. "В момента работим по разрешителните и продължаваме да търсим финансиране", казва той. По-оптимистични са инвеститорите в проекта Добринище - "Галчев инженеринг". Те твърдят, че имат осигурено финансиране, но пък трябва да се справят с доста административни и законови пречки.
Само допреди няколко месеца някои от мащабните ски проекти обещаваха да имат светло бъдеще. Инвестициите в тях са големи, но биха могли да се възвърнат за 10-15 години. Само че това светло бъдеще остана в миналото. Поне засега.
Зорница Маркова
в-к Капитал
Брой 47, 21 ноември, 15:38