. бг ски новини : Ските - жертва в спора за Витоша - 13 November 2009 - 18:10
“Я виж бе, Найчо, тая гиздава Витоша, има ли нещо по-красиво от нея в света!”, възкликва Алеко Константинов пред своя приятел Найчо Цанов преди повече от 100 години. Инициаторът на първото туристическо дружество у нас едва ли е предполагал, че планината освен да буди възхищение може да е повод и за раздори. От 2 г. спорят няколко страни. Най-много стрели прехвърчат между “Витоша ски” АД и Тома Белев, шефът на природен парк “Витоша”.
Фактите в резюме сочат - “Витоша ски” АД е собственик от 3 години на по-голяма част от лифтовите съоръжения в планината. Идеята е да се подмени остарялата техника, но и да се удължи и измени пътят на част от линиите. За целта е разработен план за модернизирането на “Ски зона Алеко”. След представянето на проекта в Министерството на екологията той е върнат за доразглеждане. Междувременно допитване до софиянци посочи, че 80 процента желаят модернизиране на лифтовете и превръщане на планината в съвременно място за отдих и туризъм, без да се нарушават природните дадености.
Освен влековата и лифтова техника “Витоша ски” АД поддържа и пистите. Това не се нрави на Белев, който преди миналия сезон обвини компанията, че е унищожила морени. Тази есен не бе дадено разрешително повече от 3 месеца да бъдат окосени пистите. Така ски сезонът на Витоша бе застрашен от провал.
Позволението дойде в края на октомври. Така между споровете една писта - единствената за ски бягане в планината, загуби международния си лиценз си, а друга - за алпийски дисциплини “Витошко лале” получи последно предупреждение.
“Труд” потърси причините за конфронтациите и даде думата на спорещите страни - Георги Бобев, изпълнителен директор на “Витоша ски” АД и Тома Белев, шеф на природен парк “Витоша”, който почти сакрално отсече “Не карам ски!”
В тази ситуация засега просто няма как интересите на спорта като цяло и на ските в частност да не пострадат...
Подмяната на лифтовете е наложителна
Георги Бобев e изпълнителен директор на “Витоша ски” АД.
Какво предвижда проектът ви?
- Основно подмяна на съоръженията, но това няма как да стане на части. Сега има три потока на скиори и туристи - писта “Витошко лале” и лифтът към нея, около хижа “Алеко” и лифт “Романски”, и третото - влековете “Спас” и “Боби”. Между тези ядра няма връзка и трябва да се ходи пеша, което ще се промени. Целим и регулация на туристическия поток пред хижа “Алеко” - през зимата там има много хора и това е предпоставка за инциденти.
Защо не започвате подмяната на лифтовете?
- Проектът трябва да се одобри от Министерството на околната среда, Държавната агенция по горите, Природен парк “Витоша” и на финала - от Столична община. На този етап министър Нора Караджова върна в Регионалната инспекция доклада за екологична оценка и съвместимост по “Натура 2000”. Трябва да се допълни документацията и евентуално да се направят промени. Уточнявам - не предвиждаме строителство на леглова база.
Ще местите ли някои лифтове?
- На някои ще се промени оста. Лифт “Романски” минава през едно от най-ветровитите места и ще бъде свален със 100 м. А “Бай Кръстьо” ще удължим. Сега крайната му станция не е на подходящо място за туристите.
Ще се наложи ли да се изсичат дървета?
- По този въпрос доста се спекулира. През последните 30 години в района на Алеко се случиха силни бури, изкоренени бяха много дървета, имаше и заболяване по гората - корояд. Оголиха се зони, където искаме да създадем две нови трасета. Те и сега се ползват, но не са обозначени. За съжаление, щом се спомене за инвестиция в планината, някои си представят огромно изсичане. Фактите сочат - на Витоша плановата сеч за тази година е 7000 куб. м. По груби сметки, ако се реализира проектът, ще се премахнат до 2500 куб. м.
Спазен ли е Устройственият план на Витоша?
- Този план е противоречив. Насърчава подмяната на довеждащите съоръжения и пространствената организация на лифтовете край “Алеко”, но забранява новото строителство. А подмяната на лифт е ново строителство. Друго противоречие - насърчава изграждането на съоръжения за изкуствен сняг, но с подземни резервоари. Такава технология просто няма.
Защо се разрази скандалът по поддръжката на пистите преди сезона?
- Три месеца водихме безплодна дискусия с парка и Държавна агенция по горите да ни разрешат да направим нещо, което те трябва да свършат. След обществения скандал позволението дойде. Съмняваме се, че г-н Белев има частни интереси в планината - на Офелиите е дадено разрешително за косене и е поставен ветрогенератор. Другият смущаващ факт около шефа на парка е, че той има частно екологично дружество “Зелени Балкани”. Така, от една страна, обжалва дадени решения от позицията на държавен орган, а от друга чрез сдружението си.
Проектът предизвиква доста спорове...
- Темата е попаднала в ръцете на десетина екологични организации и всякакви инвестиционни намерения винаги са критикувани. Тези сдружения разполагат със сериозни финансови средства, получават донорство от целия свят и от държавата. Абсурдно е например, че дирекцията на парк “Витоша” е спечелила миналата година проект за развитие на публично-частното партньорство. И ще обучава другите 10 парка у нас как да работят с бизнеса. А ръководството воюва с най-едрия представител на бизнеса, който има на територията си. И по този проект е спечелила почти 600 000 лв. от държавата.
Наложителна ли е подмяната на лифтовете?
- Първият лифт на Витоша е от 1953-а. Оттогава техниката много е напреднала, позволява по-бърз, по-качествен достъп и по-голяма устойчивост на атмосферни влияния. Съоръженията край Алеко издържат на вятър до 13 метра в секунда, а новите - до 20. Затова съм оптимист, че проектът ще се осъществи и ще отнеме от 3 до 5 години.
Цвета Маркова
в-к Труд, 13.11.2009