. бг ски новини : Костадин Костадинов: Има ръст в дисциплината на хората, които ходят на Витоша - 09 February 2010 - 16:18
За степента на сигурност на Витоша и съоръженията в района Агенция „Фокус” разговаря с изпълнителния директор на „Витоша Ски” Костадин Костадинов.
Фокус: Г-н Костадинов, какви действия се предприемат от „Витоша Ски” за осигуряване на безопасността на хората по време на използването на лифтовете и на пистите?
Костадин Костадинов: Първо, по отношение на лифтовете. Лифтовете са доста стари, но това не отменя необходимостта от тяхната поддържка и осигуряване на безопасността. Ние предлагаме една качествена услуга в тази посока, защото изключително много залагаме на безопасността на лифтовете. Затова два пъти в годината нашите лифтови съоръжения се обслужват от нас, отстраняват се, ако има някакви нередности и след това се представят за проверка на техническия контрол. Това го правим преди зимния сезон или малко след започването му и през летния сезон, преди пролетно-лятната експлоатация. Така че ние гарантираме за качеството и безопасността на предлаганата от нас услуга, независимо че тези лифтове са доста стари и се изисква доста усилия да ги поддържаме. В тази посока, за да подобрим качеството и безопасността, ние сме изготвили План за управление на Витоша, който ще позволи подмяната на тези съоръжения с абсолютно нови, които са последна дума на техниката в тази област, при което още повече ще нарасне безопасността на съоръженията.
Когато в процеса на експлоатация на съоръженията забележим нещо, което е недопустимо, ние спираме лифта, отстраняваме дефекта като за това своевременно уведомяваме нашите клиенти с обявление на електронната страница на дружеството и чрез обявления на касите. Примерно: във вторник поради необходимост от техническо обслужване еди-кой си лифт няма да работи, за да не бъдат изненадани клиентите ни. Ние полагаме максимални усилия, защото безопасността е на първо място за нас.
По отношение на пистите. На Витоша има една-единствена писта и тя се нарича „Витошко лале”. Останалите места, които наричаме писти, условно ги наричаме писти. Това са подходящи трасета, които ги обработваме с машини, за да има повече възможности за трасетата. Пистите и трасетата се обработват перфектно и мисля, че скиорите, които идват на Витоша, са забелязали това. Сега работи само писта „Лалето”, защото на останалите няма достатъчно сняг. Дори и след последния снеговалеж, снежната покривка е недостатъчна. Когато на съответното трасе има достатъчно сняг, ние веднага го обработваме и уведомяваме скиорите чрез електронната страница на „Витоша Ски”. За да увеличим безопасността, ограничаваме до абсолютния минимум, близо до нулата движението на машини през деня по пистите. Второ, обезопасяваме всички вероятни опасности, които биха се отразили на скиорите- например дървета, оръдия за изкуствен сняг или някакви други препятствия като ги заграждаме с мрежи, поставяме дюшеци и поставяме уведомителни табели. В това отношение Планинската спасителна служба към БЧК дава много висока оценка на нашата работа. Те казват: „Ние никога досега не сме работили толкова добре. Никога досега не са правени толкова много неща за безопасността на скиорите”. На следващо място безопасността се поддържа и от дейността на нашия ски-патрул. Веднъж ски-патрулът участва при заграждането на тези опасни места и тяхното обезопасяване и ски-патрулът, в качеството си патрул, патрулира по пистите. И ако види, че някой от скиорите не спазва елементарни правила за скорост, за безопасно движение и се държи екстремистки на трасето, този човек веднага се спира като или се предупреждава, или му се отнема картата, за да може другите участници да не бъдат застрашени от такива индивиди. Пътят към „Алеко” и отсечката към „Витошко лале” се обслужват от фирма „Пътища и съоръжения” като тяхната база е на Бай Кръстьо, където има камари от пясък. Това не е наша фирма и единственото, което може да направим е, че поддържаме много добри отношения с изпълнителния директор като се обаждаме почти всеки ден за нередности по пътя, че неговите хора не са почистили качествено, че има заледявания, които не са обработени. Там нашите възможности са по-малки, защото фирмата не е наша.
Фокус: Какъв е капацитетът на съоръженията?
Костадин Костадинов: Това е малко относително. Всичко зависи от броя кабини, които са пуснати през съответния ден. Тъй като Симеоновският лифт е на 26 години и това е лифт от по-старата генерация лифтове, пътуването е около 30-35 минути като скоростта на движение зависи от климатичните условия. Когато има силен вятър, тогава скоростта намалява, защото при силен вятър кабините започват да се клатят и пътувайки нагоре, може да ударят някой клон.
А и има нарушение на сервитута от някои, които си строят къщи. На пътя между Симеоново и Бистрица има един балкон, където ако си протегнеш ръката, ще си направиш здрасти с човека. Това е грубо нарушение, защото те са влезли в сервитута на лифта. Сервитутът е 7 м от едната страна и 7 м от другата страна, т.е. 14 м около трасето не трябва нищо да има.
Фокус: Дори и дърветата?
Костадин Костадинов: Ние дърветата и клоните ги режем, за да се осигури безопасността на хората. Тъй като в момента „Витошко лале” е единствената писта там има стълпотворение. Капацитетът на „Лалето” е 1500 души. Чакаме с нетърпение да можем да обработим и останалите трасета, защото малко ще се разсее броя на скиорите и няма всички да са на „Лалето”. Иначе на Витоша имаме следните лифтове: „Симеоновски лифт”, „Витошко лале” 1 и „Витошко лале” 2, което още не го пускаме, защото няма сняг, въпреки че е по-високо и „Романския лифт”. Той е най-старият лифт. Неговите проблеми са най-вече в горната част, където линията минава през „Малък Резен”. Там почти винаги има вятър, превишаващ допустимата норма за лифта. Тъй като седалките са малки и леки, при силен вятър често се получава въжето да излиза от ролката и ние трябва да спрем лифта.
Фокус: Доколко ски-патрулът, за който вие говорихте, има правомощия да спре скиори, които се насочват извън пистите?
Костадин Костадинов: Ски-патрулът има големи правомощия, но ако някой иска да си чупи главата и върви извън трасето и извън обозначените места, ние няма как да го вкараме в релси. Ако го видим, предупреждаваме да влезе в трасето. Но там има такива хора, които независимо от всичко, вършат такива глупости, че чак се смайва човек. Има писта, широка 80 м, а той отишъл в камънаците да се плъзга. На човек можеш да му вземеш, но не можеш да му дадеш насила. Ние говорим, предупреждаваме, но не можем да сложим някого да ги пази. Ние отговаряме, ако нещо се случи по наша вина на трасетата, които сме обозначили, където казваме, че е безопасно да се кара. Но хора, които нямат възпитание и не разбират от дума - какво да ги направим. На Витоша общо взето има много добра дисциплина, която е постигната с усилията на целия персонал – и ски-патрулът, и лифтаджиите и т.н. За разлика от преди две-три години се наблюдава ръст в дисциплината. Много малко случаи имаме и дано да нямаме тежки случаи. Имаме един случай на усукано коляно, но това е техника на карането.
Росица ГЕОРГИЕВА
09 февруари 2010 | 05:50 | Агенция "Фокус"