SKI.BG > SKI in Bulgaria - http://www.ski.bg

. бг ски новини : Балканските туристи са номер едно в зимните ни курорти, сочи проучване - 31 May 2010 - 16:53
Чужденците идват за спорт, българите предпочитат да "спортуват" на маса

Проучване на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма /МИЕТ/ за зимния туристически сезон показва, че има
промяна в структурата на потока от туристи през зимата, в сравнение с лятото и есента на 2009 г. по отношение на националността на туристите. Най-висок дял от туристите през зимата са от страните от Балканите. По-голямата част от посетителите са на възраст 26-45 г., работещи. Проучването беше представено от министър Трайчо Трайков.

По време на престоя си туристите са практикували основно ски-туризъм, СПА, балнео туризъм и културен туризъм, включително и комбинации между тях. За посетилите страната през зимата България е най-предпочитаната дестинация. Водещата причина за избор на страната през зимата на 2009-2010 г. е цената, следвана от качеството на ски пистите и природата, показват данни от проучването.

Като основен конкурент за туристите през зимата се очертава Австрия, която постига по-добри резултати от България по всички характеристики, с изключение на "добра кухня". По този последен показател България се представя силно. Добрата кухня може да се превърне в уникалното предложение на България към зимните туристи и в основното конкурентно предимство на страната, ако се подобри представянето и по другите характеристики, смятат от министерството.

Според проучването посещенията през зимата се организират за по-кратък срок от летните, но за по-дълъг от есенните. Броят нощувки през зимата е по-малък от този през лятото, но по-висок от този през есента. Средният брой нощувки през зимата е шест. Сумата, изхарчена на човек на ден при посещение в България през зимата на 2009-2010 г. е около 86 евро, което е много близка стойност до тази през есента (88 евро) и е по-висока от тази през лятото (76 евро). Мястото за настаняване през зимата на 2009-2010 г., както и през лятото и есента на 2009 г., най-често е хотел от категорията четири звезди.

Зимата на 2009-2010 г. е сезонът с най-висок дял повторни посещения, в сравнение с лятото и есента на 2009 г., което говори за висока удовлетвореност. Чуждестранните туристи, посетили страната в изследвания период, са в голяма степен удовлетворени от престоя си. Аспектите от престоя, от които са най-удовлетворени, са природата, ски пистите, храненето, напитките и настаняването. Най-ниска е удовлетвореността от пътищата, достъпността за хора с увреждания, лекотата на придвижване и сигурността.

Изследване на търсенето на туристически продукти и услуги на българите, почиващи в страната, показва, че основният дял от пътуванията на българите в страната с цел почивка (с минимум една нощувка) е съсредоточен през декември - около Коледните и Новогодишните празници. Зимната почивка се планира в кратък срок преди пътуването - обикновено седмица (43 на сто) или две седмици по-рано (29 на сто). Продължава използването на неформални източници на информация при вземането решение къде да бъде прекарана ваканцията.

Разпределението по видове практикуван туризъм през зимния сезон е сходно с това през есента. Сред трите най-предпочитани вида туризъм и за двата периода са селски, планински и културен туризъм, с почти аналогични стойности. Делът на практикувалите ски туризъм е 11 на сто от пътувалите от декември 2009 г. до март 2010 г. Два пъти в сравнение с есента е увеличен делът на практикувалите кулинарен туризъм, наблюдава се традиционен тип празнично поведение - почивка, съсредоточена основно върху яденето и напитките.

Делът на съчеталите различни видове туризъм се запазва през сезоните - около 25 на сто. Комбинациите между видовете туризъм са ясно доминирани от специализираните форми, показва проучването. Подобно на есенните, зимните пътувания са по-кратки. Преобладават ваканциите с две и по-малко нощувки (60 на сто). Над 40 на сто от българите, пътували в периода декември 2009 г. - март 2010 г., са нощували при приятели и роднини. Делът на предплатилите пакет туристически услуги през зимата на 2009-2010 г. е сходен с този от лятото на 2008 г. и от лятото и есента на 2009 г. - 11 на сто. Средният разход на човек за цялата почивка е 124 лева, а средният разход на човек на ден - 46 лева.

Основен конкурент на България за българските туристи е Гърция. Доминиращите причини за избор на България като място за зимната почивка са две - поканата за посещение при приятели или роднини (32 на сто) и традицията да се почива у нас (29 на сто). Запазва се делът на висшистите сред пътувалите - почти всеки трети. В проучването се отбелязва, че анализът на данните в динамика позволява да се твърди, че този дял е устойчив във времето. Петдесет и девет на сто от туристите са работещи - на  ръководни или изпълнителски длъжности, всеки пети от тях е предприемач или мениджър.

Общата удовлетвореност на пътувалите в страната българи е висока - близо 94 на сто са напълно или по-скоро доволни от ваканцията си у нас. Българските туристи са удовлетворени в голяма степен от  основното, което следва да предлага един туристически обект - условия за настаняване и хранене, чистота, с най-ниски оценки са пътищата и условията за хора с увреждания. Най-важните фактори, които предопределят предпочитанията към България като зимна дестинация, са красивата природа, спокойствието, добрата кухня, интересните културно-исторически паметници, добрите места за настаняване.

Зимният сезон се характеризира с две ясно изразени ключови силни страни, които е необходимо да бъдат поддържани - красивата природа и добрата кухня, показват резултати от проучване. Шейсет и девет на сто от туристите планират пътуване с цел почивка, екскурзия или развлечение в следващите 12 месеца. От всички пътували в страната хора, най-голям е делът на планиращите почивка през лятото на 2010 г. (59 на сто). Основни конкурентни туристически дестинации за настъпващото лято отново са Гърция (10 на сто от туристите планират да я посетят) и Турция (5 на сто).

Спрямо нагласите за почивка, заявени по време на есенната вълна, в момента се наблюдава намаляване на интереса към лятна почивка в двете съседни на България страни. Възможно е тежката финансова ситуация в Гърция да е довела до значителен дял на отказите от пътуване в това направление и у нас, отбелязват от министерството.

България се възприема позитивно от чуждестранните туристи, посетили страната през зимата на 2009/2010 г. За повечето от тях това е най-предпочитаната туристическа дестинация. Туристите през зимния сезон са лоялни към страната (повече от тези през лятото и есента) и те най-често са били в България и преди. Удовлетвореността от използваните продукти и услуги е висока. Страната се възприема като предлагаща ниски цени, добри възможности за СПА и балнеоложки туризъм, добра кухня. За повечето посетители основен фактор за избора на България като зимна туристическа дестинация са ниските цени. Това дава редица предимства на страната пред конкурентните дестинации, но в същото време следва да бъде използвано предпазливо, тъй като в дългосрочен план това може да навреди на имиджа й., се посочва в проучването.

Според проучването общата удовлетвореност на пътувалите в страната българи е висока. Най-важните фактори, които предопределят предпочитанията към България като дестинация са красивата природа, спокойствието, добрата кухня, интересните културно-исторически забележителности, добрите места за настаняване. България има добър имидж сред българските туристи. Възприема се като страна с добра кухня, с добри условия за СПА и балнео туризъм, с интересни културно-исторически паметници.

Основен конкурент на България за българските туристи е Гърция - "купонджийско-кулинарна дестинация". За разлика от българите, чужденците избират между традиционни направления за ски-туризъм. Почивката с предварително купен пакет туристически услуги не е особено популярна и групата на пътуващите с туристически пакет българи е малка в сравнение с чуждестранните туристи и устойчива като размер през сезоните. Българинът отделя най-много средства за лятната си почивка, тъй като тя е най-дълга, но похарчената сума на ден е аналогична и през трите изследвани сезона.

БТА
17 май 2010, 10:50

 [xt] ski

Return

Powered by [xt] , PHP & MySQL