. бг ски новини : Кризата като спасение за зимните курорти - 24 December 2010 - 15:21
Ски сезонът 2010/2011 предлага повече екстри в хотелите, по-добри писти и инфраструктура, нови услуги и същите цени. Както и надежда, че българският туризъм е на прав път.
Сигурно вече всички сте чули добрите новини колко силен сезон и колко сериозен ръст на туристи очакват зимните ни курорти. Пистите са в изряден вид - заснежени и обезопасени, хотелите примамват с куп екстри и бонуси, цените на картите и на нощувките остават на миналогодишните нива. Тази картина няма нищо общо с картината преди три зими - хаос, раздути цени, безкрайни строежи и разбита инфраструктура. Оказва се, че на родните курорти точно една криза им е трябвалd, за да излязат от самозабравата си и да стъпят на правилия път за развитие - този на качествените услуги.
Кризата помогна на бизнеса да слезе от облаците и да осъзнае къде е истинският му потенциал, а именно като регионален ски център с основни пазари съседните ни страни, а не като конкурент на алпийските страни в борбата за западноевропейските туристи. Всеки, който е ходил на ски в Австрия, знае защо тази битка е невъзможна.
Големите очаквания
Ски сезонът 2010/2011 стартира във всички родни курорти преди броени дни. За щастие тази година снегът падна рано, но концесионерите също така са се презастраховали с нови оръдия за изкуствен сняг. Инвестициите в инфраструктурата в курортите, в ски съоръженията и безопасността и удобствата на пистите наистина са солидни и впечатляващи. Прогнозите пък са за обилна и трайна снежна настилка.
В резултат от всичко това идват и добрите новини за повече туристи - минимум 3% общ ръст прогнозират от министерството на икономиката, туроператорите залагат на 5 до 10% ръст на някои пазари, а отделни курорти, като Пампорово, очакват впечатляващите 20% повече туристи, тръбят медиите. Те ще са предимно от балканските страни, Русия, Великобритания, но силно ще се представят и българите.
Повечето медии обаче се предоверяват на ентусиазма на бранша и забравят бекграунда. А той е, че в последните две години спадът в зимния туризъм беше толкова сериозен - около 30%, че дори тези очаквания да се преизпълнят, резултатите едва ли ще стигнат предкризисните нива.
Изводът в дълбочина обаче е позитивен. Благодарение на кризата и негативите, които тя донесе, зимните курорти намериха правилната посока на развитие и стъпиха на печелившата пътека.
Промяната
Първо спряха отблъскващите строежи, които разваляха комфорта на туристите и разбиваха инфраструктурата. Те имаха и по-дълбока вреда. Заради неспирното изграждане на нови хотели гиганти във всички курорти легловата база растеше годишно с пъти повече, отколкото растеше броят на туристите. Това съответно означава и по-ниска заетост на хотелите, а оттам - и по-малко печалби. Към момента легловата база в Банско, Пампорово и Боровец е повече от достатъчна. Задачата на хотелиерите и концесионерите на пистите е да предложат такива условия, че да я запълнят.
За щастие те започнаха да го правят.
Концесионерите във всички курорти са замразили цените на картите и са инвестирали в нови оръдия за сняг, в безопасност, подобрения и разширения на пистите, в лифтовете. Този сезон навсякъде модата е и наличието на осветена писта за нощно каране.
Пампорово очаква особено силен сезон и 20% ръст на туристи. Една част от тях ще бъдат българи, а останалите са британците заради новата авиолиния Пловдив - Лондон на "РайънЕр", както и гърци заради новия пропускателен пункт при Златоград.
Трески за дялане
Ако тази посока се запази и строителната мания не се възобнови, скоро ще може да се говори и за сравнително устойчив модел на туризма в зимните ни курорти, а не за модела на бързите печалби и препиране на пари. Остава обаче един проблем и той е в безобразните цени на лифт картите. Замразени или не, 50-55 лв за еднодневна карта и около 350 лв. за седмична на фона на това, че нощувки в нискокатегорийните хотели може да се намерят и за 40 лв., си е сериозна сума. Някак изглежда нередно ски картата да е по-скъпа от нощувката. Причината естествено е в концесионерите монополисти. Този монопол пречи и на хотелиерите да бъдат гъвкави в ценообразуването си, предлагайки обща дневна или седмична цена за нощувка с включена карта, макар че интересът и запитванията към подобен пакет от страна на туристите е значителен.
Ани Коджаиванова
Pari.bg
23.12.2010, 10:24
Новите зимни туристи
Западните пазари отстъпват на балканските страни и Русия, а Турция е пазар с голям потенциал
Само за няколко сезона картината на туристите в зимните ни курорти се промени тотално. Преди време се разчиташе повече на западните пазари, като Великобритания и скандинавските страни, по-малко на руските и българските туристи и почти никак на съседите.
Преобръщане
Въпреки че туроператорите очакват съживяване и известен ръст на британския пазар - до 5%, реално Великобритания и скандинавските страни са пазарите, от които губим туристи. Мястото им е заел друг голям пазар - балканският. Туристите от съседните страни, както и тези от Русия, вече са най-многобройни.
Около 25% повече чартъри от Русия са договорени за този сезон. Гърците са традиционните туристи в Банско, но сега се очаква да покорят и Пампорово. С отпадането на визите за Сърбия, Македония и Черна гора миналата зима имаше силно присъствие на тези туристи, а тази година се очаква същото да се случи и с Албания.
Потенциалът
Българите също се завръщат в зимните курорти все повече, а туроператори и хотелиери споделят още, че расте все повече и интересът на румънците.
Скритият коз обаче се нарича Турция. Зимните ски спортове там определено се възраждат, а интересът към ски в България е значителен, казват туроператорите. Известен проблем са визите, които затрудняват пътуванията. Турция инвестира в собствените си курорти и браншът планира да работи за привличането на съседите за ски туристи, преди Турция да се превърне в една от конкурентните ни дестинации, което със сигурност ще се случи в близките десетина години.
Ани Коджаиванова
Pari.bg
23.12.2010, 10:30