Кирил Асенов е роден през 1968 г. в Смолян. От 1990 г. е изпълнителен директор на "Арексим" ЕООД. По-късно фирмата му създава дъщерни дружества - през 1993 г. "Арексим гардън", през 1998 г. "Арексим инженеринг" и през 2004 г. СТЦ "Перелик". От градински мебели и щори до изделия за машиностроенето произвеждат неговите фирми, в които работят 360 души. Той приватизира и завода за флопидискови устройства в Смолян и произвежда изделия за електрониката и машиностроенето за "Сименс", "Фесто" и др. Женен, с двама сина.
Г-н Асенов, как стигнахте до идеята за Спортно-туристически център "Перелик"? - Чувал съм много за "Перелик" и от дългогодишния главен архитект на Смолян Петър Петров, и от специалисти в сферата на туризма. Той ми разказа за идеята Перелик, а не Пампорово, да стане зимен курорт, но тъй като върхът доскоро бе военна база, това не бе възможно. Със задачата да разработят проекта "Перелик" се заеха инж. Петър и Величко Пачилови. Инж. Пачилов е направил голяма част от зимните съоръжения в България - в Пампорово, Витоша и Банско. Започнахме да изкупуваме и окрупняваме терени и стигнахме до днешното положение - терените под всички лифтове са наши, както и част от терените за пистите.
Проектът е огромен за България, но какво включва? - Разработката е на три етапа, като първият включва 80 км писти, 35 км лифтове или 24 лифта във високите части над селата Стойките, Солища и Стикъл, Смолянски езера и Гращица. Вторият е около 82 км. ски-писти и 18 лифта, като обхваща селата Гела и Мугла. Идеята на третия е да се свърже Пампорово с Перелик, за да се направи истински европейски курорт с модерни съоръжения и визия.
Подобна идея има от края на 60-те години, кой е препъни-камъкът? - Най-големият проблем е членството на България в ЕС, с което идват много ограничения, като "Натура 2000". Това е екологична норма, според която едно дърво да отсечеш трябва да питаш Брюксел. Така че това, което се направи тази година, то ще се реализира. Първият етап на "Перелик" е реализуем с малки усилия, но засега няма единство. От 10 млн. кв. м земя 4,2 млн. кв. м са собственост на горовладелски кооперации. На много от членовете им звучи сложно и опасно да са акционери в ново дружество. Ние им предлагаме да бъде излъчен по един оценител от нас и от тях, а накрая и независим арбитър да оцени всички имоти. Готови сме да им дадем дивидента от 14 лв. на дка от добива на дървесина, който биха загубили първата година. Нещо повече - предложихме им 50 лв. на дка.
Бихте ли наели кооперативните земи? - Не е възможно проектът да се реализира върху наети земи, тъй като по закон няма да може да се промени предназначението им - от земеделски, на строителни. А и докато не се окомплектова земята под Перелик, никой няма да вложи пари. Самият аз първите 3 г. не мога да гарантирам дивидент, докато не се разплатим с банките. Но стигнем ли до него, той ще е сериозен. Вложените в лифтове пари са дългосрочна инвестиция. Драмата е, че в България цената, на която се продава лифтовата услуга на ден, е 2-3 пъти по-ниска от Европа и света, а цената на съоръженията, защото трябва да ги докараш дотук, е с 15-20% по-скъпа от Австрия. Има и друг проблем - за да строиш, или трябва да си собственик на земята, или да имаш право на строеж. А кооперациите са регистрирани по много архаичен закон - в кооперация със 100 членове горите са си потърсили само 90. Но когато започне сделка с имущество, нотариусът иска и 100-те да подпишат.
Не може ли да се направи поединично договаряне със собствениците? - Няма такава форма, правоимащите имат обща съсобственост в ревир и никой не може да излезе от ревира по закон. Единствено законови промени могат да регулират процеса, а това е много дълга работа.
Кой ще спечели от реализацията на СТЦ "Перелик"? - Най-много ще спечели общината, тъй като годишно в бюджета й ще влизат 1,5-2 млн. евро само от такса смет и данък сгради. Младите хора ще имат работа, дестинацията Родопи ще има нова визия, ще има пазар за производителите на млечни продукти, за собствениците на животни. Хотелиерите, търговците на сувенири също ще печелят. А годишният приход по наши разчети, само при обединение с кооперациите Стойките и Стикъл, ще е 250-300 млн. лв. Само 12-13% от средствата ще остават в дружеството, построило лифтовете.
Другите средства къде ще се акумулират? - В обществото. Отивате на почивка с 1000 лв., но за 5 дни картата ви ще струва 100 лв., 30 лв. да идат за чайове по пистите, а останалите пари ще отидат за хотела, ресторанта, магазините. От друга страна, в долната станция земята от 12-15 евро на кв. м ще стигне 100 евро за кв. м, както беше в Банско, защото хората ще строят ресторанти, гардероби, хотели. В дружеството ни ще влезе само земята, по която е трасето за пистите и под съоръженията. Останалото е в кооперации и частни собственици, които могат да добиват дървесина, да обработват земята и т.н.
Ще участвате ли в процедурата на общината за избор на стратегически инвеститор? - Закупил съм тръжна документация, обсъждаме тази възможност. Има време до крайния срок - 31 май. Много е важно общината и държавата да оправят пътя Асеновград-Смолян, да се увеличи средната скорост на движение по това трасе, а и да се разтовари. Ще намерим средства за лифтовете, предприемчиви хора ще направят хотели в Стойките и Гела, но никой няма да пътува час и половина от Пловдив до Смолян.
А как виждате публично-частното партньорство, което коментира община Смолян? - Има много приложения - нашият проект включва тунел от 1,8 км между Смолян и Крива река и строителството му може да бъде публично-частно партньорство. Той ще улесни връзката със Смолян, защото градът с многобройните хотели е мястото, където могат да спят много хора. Лифтовете са с капацитет 12 хил. човека, те трябва да се настанят някъде. От Смолян по тунел с релсов път ще стигнат до подножието на лифта. Метро с мотриса за 360 седящи човека от канадската компания "Бомбардер" ще свърши чудесна работа. Още повече, че над трасето е резерватът Сосковчето и е рисковано да не се разруши от кабинков лифт. А и влакче с 2 мотриси струва с 45% по-евтино от кабинкова линия, която излиза 6,3 млн. евро.
Колко ще струва проектът? - Само при първия етап - 82 км писти по 1200 евро на метър са 98 млн. евро, с лифтовете - 145 млн. евро, с мотрисата - към 150 млн. евро.
Как могат да се набавят средствата? - Земята не струва повече от 30 милиона. Терените ще са 18% от цялата инвестиция, затова бих искал с кооперациите да имаме общо поне 25 плюс 1%, за да имаме достойно присъствие в Борда на директорите. Ние ще окрупним земята и ще представим целия проект във вид, който различни фондове могат да приемат, за да инвестират. Дотогава обаче има куп работа за вършене. Нищо, че голяма част е отхвърлена - "Перелик" има действащ териториално устройствен план и ОВОС.
Анета Кисьова в-к Монитор, Сряда, 10 Май 2006
|