SKI.BG
     Четвъртък, 21 Ноември 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
15 Октомври 2014 - 19:50
Румен Драганов: Очаква ни силен зимен туристически сезон
изпрати на приятел Printer friendly версия

Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма, в интервю за предаването "Добро утро, България" на Радио "Фокус"

Водещ: Г-н Драганов, какви са прогнозите за зимния туристически сезон?
Румен Драганов: Засега прогнозите за зимния туристически сезон са положителни. След изключително безснежната зима на сезон 2013-2014 г., когато се наложи да бъдат включени всички уреди за сняг, за да могат да бъдат поддържани добрите условия на ски-пистите, тази година ние очакваме доста обилни снеговалежи през зимата и съответно много добър зимен сезон. Почти всички анализатори, съответно браншовите асоциации на туроператори, на хотелиери отчитат и ръста в интереса на чуждестранните туроператори към зимните курорти. Ръстът, който се очаква в момента, е 10 и над 10%.
Водещ: Направени ли са вече резервации за Коледните и Новогодишните празници?
Румен Драганов: Стартира усилената продажба на коледни и новогодишни куверти за хотелите и ресторантите в България. Тя е не само за зимните курорти, тя е и за СПА, балнео- и уелнес-курортите във вътрешността на страната, както и за много други хотели, които предлагат този вид услуга, като се очаква до средата на следващия месец най-добрите предложения да бъдат изчерпани.
Водещ: От кои страни се очакват най-много туристи този сезон?
Румен Драганов: Когато говори, за зимния сезон, най-голям брой чуждестранни туристи се очакват от страна на съседите –Гърция, Румъния, Македония. Както знаете, в последните години има и силен интерес на туристи, които идват от Турция. От по-далечните дестинации основният емитационен пазар е английският и руският.
Водещ: Има ли нови предпочитани дестинации, освен вече популярните курорти?
Румен Драганов: Балнео, СПА и уелнес е това, което бележи непрекъснат ръст като продукт през зимата. Това се оформя като един целогодишен продукт и набира сили, тъй като общо взето хотелите от една страна станаха доста по-популярни, а от друга – самото предлагане, което те правят на пазарите, не само в България, но и в чужбина, бележи интерес. Някои от хотелите влязоха в основни туристически брошури, в по-висока ценова категория за по-интересни клиенти.
Водещ: Към какви други видове туризъм се наблюдава интерес от страна на туристите?
Румен Драганов: Интересът като цяло е към културния туризъм. Знаете, че този период, в който ние навлизаме, е период с различни празници – както около Коледа и Нова година, така и многото тържества, които се случват по Църковнославянския календар, както и по календарите на други религии след Нова година. Също така има и изключителен интерес към съвременните изкуства – така нареченият постмодерен културен туризъм. Редица фестивали, панаири, изложби, някои от тях финансирани със средства по оперативните програми на Европейския съюз, а други, организирани от общините, стават все по-популярни и намират интерес главно към европейските пазари, тъй като обикновено такива мероприятия се провеждат в сътрудничество с различни участници – художници, артисти от страните от Европейския съюз. Те включват всякакви иновации, пърформънси, видеоарт, изкуството на говора, на танца. Ние ще бъдем свидетели действително на много интересни изложби през целия този период.
Водещ: Къде тази зима ще изберат да почиват българите? Както знаем, през лятото много наши сънародници се насочиха към Гърция и към чужбина. Сега каква се очаква да бъде ситуацията?
Румен Драганов: Зимата не е толкова интензивен период за пътуване в чужбина, както лятото. Независимо от това, средномесечно около 250 000 българи излизат в чужбина през зимните месеци, така че предполагам, че тази тенденция ще се увеличи. Основните дестинации са свързани с културен туризъм и това са посещения на страни от Европейския съюз като Италия, Испания и Германия основно. По отношение на екзотичните пътувания зимният период се използва за дестинации, които са по-топли – страни от Карибския басейн, Индонезия, Дубай. Ще има много пътувания, включително чартърни полети, към тези дестинации. По същия начин българите, разбира се, ще пътуват и в съседните дестинации, тъй като Гърция стана популярна не толкова за дългосрочни почивки, колкото за кратки екскурзионни пътувания – еднодневни или уикендови. Интересът към Гърция е стабилен, още повече, че многобройните връзки, които бяха открити на общата българо-гръцка граница, дават възможност в някои случаи жителите на населените места, които са в близост до границата, в рамките на 20 до 45 минути да бъдат на гръцкото крайбрежие и съответно могат да се върнат в рамките на същия ден, така че тази интензивност ще продължи.
Водещ: Как се отразява на състоянието на туризма политическата ситуация в страната в момента?
Румен Драганов: Това, което видяхме през един изключително тежък летен сезон, е, че действително вътрешнополитическата, икономическа, социална и банкова криза се отразява негативно на българския туризъм. Всичко това, включително и тежките метеорологични условия, изигра роля, за да имаме един спад в рамките на около 15% към момента в сравнение с миналия летен сезон по почти всички показатели. Действително политическата ситуация влияе негативно на българския туризъм.
Водещ: Какви са най-важните и спешни мерки в сектора, които новото правителство трябва да предприеме?
Румен Драганов: Това, което браншът очаква, и което беше декларирано и от политиците, включително от най-големите политически партии, които в момента са избрани в парламента, е създаването на Министерство на туризма, като на него да се гледа като на инструмент за създаване на нови работни места, базирани върху публичната собственост – публичната държавна и публична общинска собственост чрез инструментариума на концесиите, на аутсорсинга, на държавните поръчки. Това, което наблюдавахме в целия този 25-годишен период, е пълен отказ от страна на държавата да управлява своята собственост, наречена „Туристически атракции – публична собственост“. Бяхме свидетели как бяха загубени в съда туристически атракции в Арбанаси от Министерството на регионалното развитие, което се оказа, че в продължение на 25 години никога не е знаело, че е собственик на изключителни храмове – „Свети Георги“, „Свети Димитър“, „Свети Атанасий“ и още други и ги загуби в съда. Тоест липсата на отношение на държавата към нейната собственост в частта „туристически атракции“ нанася значителни щети на българското общество, несъздавайки работни места и неподобрявайки местните икономики чрез своята собственост. Държавата разчита единствено на инвеститорите в туризма – хотелиери и ресторантьори, а не управлява своята собственост, което ощетява и техния интерес, тъй като средната заетост в страната е изключително ниска. Средната заетост на легловата база, на инвестициите е ниска именно поради това безотговорно отношение, което видяхме в лицето на Министерството на регионалното развитие и на всички други министерства, които са собственик на изключителни туристически атракции. Например Министерството на земеделието и горите е собственик на чудесата на България в планините, които се намират в Държавен горски фонд, но то въобще не знае, че е собственик на тези чудеса. Не ги управлява, не създава работни места и те не работят в паралел на българското общество.
Водещ: Много анализатори посочват като друго слабо звено на българския туризъм липсата на ефективна реклама. Това така ли е?
Румен Драганов: Това е точно така, но представете си, когато живеем в държава, която не знае, че е собственик на храмове и на туристически атракции, която не знае, че е собственик на чудеса, как да прави реклама на нещо, за което не знае, че е собственик? И поради тази причина парите за реклама в повечето случаи са били откраднати от обществото и от държавата и налети абсолютно неефективно в рекламни акции. От тази гледна точка, когато ние казваме, че няма достатъчно средства за реклама, ние имаме предвид две направления. Едното е абсолютно глупавото харчене, безотговорно и корумпирано, включително за такива проекти като лого на България, като Стратегия за развитие на туризма. Затова обществото и съответно браншът искат създаване на Министерство на туризма, за да може от една страна да се изясни коя е собствеността на държавата и държавата да бъде така любезна да прави реклама на тази своя собственост и съответно да дава отчет как управлява тази собственост, колко са туристите, които са посетили тази нейна собственост, и по какъв начин е създавала работни места чрез тази своя собственост.
Водещ: Благодаря Ви за анализа, който направихте. Наистина може би много проблеми чакат своето решение, но все пак да кажем и нещо положително от нашия разговор – очакваме силен зимен сезон.
Румен Драганов: Това е точно така. Очакваме не само силен зимен сезон, но и важни решения. Очакваме реформа в туризма за управление на туристическите атракции, туристическите места, туристическите зони и туристическите точки. Всичко това е изключително важно и ние дължим и на Европейския съюз, по линията на международни правни документи, да защитаваме и опазваме.

Симона МЕДАРОВА
15 Октомври 2014 | 13:00 | Радио "Фокус", "Добро утро, България"


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
В Банско очакват много туристи през зимата – 15 Октомври 2014 - 20:51
Лифт за 50 млн. лв. ще свързва Пампорово и Чепеларе – 17 Октомври 2014 - 16:07
Кирил Русев, ПСС: Основната причина за инциденти в планините е, че туристите не познават възможности – 20 Октомври 2014 - 20:14
Интересен и непредсказуем сезон предстои за Пампорово – 20 Октомври 2014 - 21:15
Дъжд и сняг: Ураганът "Гонсало" доведе зимата у нас – 23 Октомври 2014 - 08:31

Предходна:
Покана за премиерата на ски филма Almost Ablaze от TGR – 14 Октомври 2014 - 13:29
Анализ на ММС: Необходимо е прецизиране на начина за финансиране на спортните клубове – 14 Октомври 2014 - 12:12
Технически преглед на софийския отряд на ПСС – 11 Октомври 2014 - 23:53
Кирил Русев, ПСС: През есента и в началото на зимата зачестяват инцидентите с туристи в планините  – 09 Октомври 2014 - 12:45
Георги Икономов: Банско няма да се разширява повече – 09 Октомври 2014 - 12:43

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Румен Драганов: Очаква ни силен зимен туристически сезон > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре