СКИ СЕРВИЗ. Въпреки че правенето на структура на базата на ската, като процес следва веднага след евентуалното заливане на драскотините, по ред причини (основната от която е, че се прави сравнително рядко и не е част от необходимата редовна поддръжка на ската) остава като последен сершизен процес от описаните тук. При каране, ските се движат върху филм от вода създаван от триенето им със снега. Ролята на структурата е да отведе или задържи в зависимост от конкретните условия оптимален по размер слой вода под базата способстващ плъзгането на ската. При студено време и сух сняг структурата трябва да бъде по-фина за да задържи максимално оскъдния при тези условия образувал се воден слой. При аморфен, мокър сняг по-грубата структура помага да се редуцират точките на триене и да не се задържи повече от необходимото количество вода, което би довело до обратния ефект.
Това е причината някои източници, коментиращи проблема от гледна точка на състезатели с не толкова големи възможности и ограничени чифтове ски да препоръчват два пъти в годината да се прави структура – веднъж в началото на сезона, когато се очаква по-студено време и по-сух сняг и втори път преди затоплянето в средата на сезона, водещо до по-мокър сняг. Една по-груба структура води „лепнене” на ската и до по-трудното й вкарване в нов завой.
Линейната структура прави ската по-трудна за завиване и се използва при ски, предвидени за по-висока скорост, в случая на снимката: за спускане.
При избора на структура трябва също да се има предвид и предвидената скорост на ската . Една ска за слалом ще се движи по-бавно от тази за гигантски слалом и ще създава по-малко топлина и по-малко вода. За целта се използва например тази съвременна универсална структура на ска за слалом.
Друг добър вариант за универсална структура е диагоналната.
Използва се и наслагването на базови структури една върху друга.
Създаването на структура се извършва предимно с машини, като най-новите от тях имат огромни възможности за създаване на различни както по шарка, така и по дълбочина (агресивност) структури.
Съществуват и устройства за ръчно създаване на структура с достатъчно големи възможности. Имайки всичко това предвид, изборът на структура е желателно да се прави от достатъчно опитен сервизен специалист във връзка с конкретните условия на експлоатация на ската.
Трябва да се вземе под внимание фактът, че след подобна обработка ските следва да се третират като нови и да се подложат отново на базова обработка с вакса. Създаването на нова база създава неравности в базата, които се отстраняват при цикленето на излишната вакса. Увеличаването на броя цикли на нанасяне/циклене на ваксата подобряват резултата и от създадената база.
Без да отричам необходимостта и приноса на структурата за оптималното плъзгане на ските, не бих могъл да не отбележа и няколко проблема. Един от основните е, че всяка структура работи оптимално в точно определен температурен диапазон и трябва да бъде подбрана внимателно спрямо конкретните условия на експлоатация на ските. В този смисъл универсална структура, особено за търсещите максимума от представянето им в скоростно отношение няма. Отделно, промяната на структурата е свързано със значително отнемане от височината на базата, което като самостоятелна обработка би означавало значително скъсяване на живота на ската.
Не на последно място, при недостатъчно добро охлаждане на повърхността на ската по време на обработката е не само възможно, но и доста срещано явление разтапянето на повърхностния слой на базата, което означава спиране на достъпа на ваксата в дълбочина.
В заключение бих желал да подчертая, че настоящата статия няма претенции да е изчерпателна. Темата е невероятно обширна. Има противоречиви данни и мнения за начина (реда) на използването на четките при обработка на ваксата. Донякъде противоречиви мнения има и при данните за избора на ъглите на заточване на ските (агресивността) на кантовете. В много отношения изборът на настройките е въпрос на лични предпочитания и възможност за експериментиране с различни настройки. Постигането на оптимален избор на подготовка при един състезател е свързан със продължителна съвместна работа със сервизния специалист отговарящ за ските му. Надявам се статията да успее да даде достатъчно насоки за всеки да направи правилния избор за поддръжка на ските си.
Дипл. Инж. Герхард Шиндлер Ски сервиз и магазин "Шиндлер ски" facebook.com/
|