Най-трудното за един стартиращ бизнес в България, освен финансирането, е че държавата не предлага облекчения за стартиращ бизнес, особено за малки компании като нашата. Това казаха основателите на стартъпа за ръчно произведени ски и сноуборд "Cloud9" Мирослав Георгиев и Владимир Димитров в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Йоанна Николова.
С помощта на Rinker's (компанията спечели конкурса Rinker's Challenge през миналата година - бел. ред.) успяхме да купим някои машини, които ни помогнаха да улесним производството, успяхме да се пренесем в по-просторна работилница, за да произвеждаме малко повече. Помогнаха ни в много аспекти в чисто бизнес план, защото ние сме инженери и до сега не сме имали никакъв бизнес опит, споделиха гостите.
"Правим бордове и ски по поръчка. Нашите продукти са насочени към freeride и freestyle. Човек няма как да добие реална представа за сноуборда или ските по тяхната външност. Конструкцията се нарича сандвич, защото има много пластове. Най-важната част е самото ядро - вътрешността на ската и борда определят главните им характеристики. Останалото е комбинация от материали, тестове и много работа".
"При масовото производство се правят хиляди бордове и ски на ден, а при нас, в работилницата в Ботевград, се прави един до два чифта на ден, ако всички материали са предварително подготвени".
През първите две години целта бе да се правят модели, да се тестват, да се подобряват технологиите и моделите, докато съответният модел не е завършен и не се представи на пазара, но вече успяхме да завършим няколко модела и засега отзивите са само положителни, обясниха предприемачите. "Другият тест е самата издръжливост във времето. Трябва да мине поне един сезон, а истинското качество се познава, ако бордът или ските издържат пет сезона".
"Пазарите, към които се целим, не са толкова познати на зимното общество в България - Русия, Китай и вече навлизаме и на европейския пазар, който е пренаситен с такъв тип стоки. Всеки ден се появяват нови марки. За Еворпа "Произведено в България" все още не събужда толкова сигурност. Засега виждаме, че има интерес от Русия и следваме тази посока".
По думите на инженерите тази година продуктите са се продавали с early bird sale и са били на промоционални цени, "които варират между 700 и 1100 лева, а догодина ще претърпят промяна".
Bloomberg TV Bulgaria 30 януари 2017 | 08:46
|