Всяко лято през последните пет години Марио Беньо изгражда и поддържа съоръженията за сноуборд, воден от мечтата да стане шампион в свободния стил на тази сравнително нова зимна дисциплина. По професия се води "шейпър", работното му място са глетчерите в австрийските Алпи и по-точно специализираните места за сноуборд - съоръжения от сняг и метални парапети, от които се изпълняват различни скокове. Нещо повече: Марио е българин от София, макар и с необичайна фамилия. Той е най-добрият български състезател в Световната купа по сноуборд.
"Исках да се развивам в сноуборда, а това беше единственият начин да стигна високо ниво", разказва 27-годишният софиянец. За труда си не получава заплата, а само карта за лифтовете и обяд. Работата е за един час. След като потокът туристи се прибере, шейпърите се заемат с оформяне на съоръженията за скокове за следващия ден. Марио работи и тренира с колеги от целия свят. Доказва, че е добър, след което Българската федерация по сноуборд започва да му плаща транспорта и престоя в Австрия.
Това най-често е пътят, който извървяват голяма част от състезателите по сноуборд в свободния стил, докато станат професионалисти и започват да печелят от наградни фондове и спонсорски договори. Сега най-добрите от тях се подготвят за втория кръг от Световната купа в най-зрелищната дисциплина "Биг Еър" - скокове от шанца с дължина 100 м и височина 30 м. Състезанието ще се проведе не в центъра, а точно в центъра на София, на площад "Княз Александър Първи (Батенберг)". На 22 декември там ще има огромно съоръжение, покрито с 60 тона изкуствен сняг. "Рампата изглежда внушително, а когато за пръв път стъпих горе, се замислих дали мога да скоча. Вълнението е огромно, не препоръчвам на никого да го прави без предварителна подготовка и огромна доза смелост. Все едно да скочиш от балкона на осмия етаж", обяснява Марио Беньо.
Председателят на Българската федерация по ски Цеко Минев обясни, че "Биг Еър - София" е една от най-големите зимни прояви, провеждани в България. Сравняват я с домакинствата на Боровец за кръг от Световната купа по ски алпийски дисциплини в средата на 80-те години, когато се събира целият елит начело със легендарния Ингемар Стенмарк.
Впрочем концепцията на сноуборда е именно такава: да се вкара в центъра на големите градове и да стигне до повече потребители. Така се роди и дисциплината "Биг Еър", а от шест години насам домакини на състезанията за Световната купа бяха Мюнхен, Берлин, Залцбург, Москва, Санкт Петербург, Милано и Торино и т.н. През този сезон след София зимното шоу се пренася в Стокхолм, Ротердам, Грац и Москва. Медийният партньор "Инфронт медия" ще излъчва картина за телевизиите на 27 страни.
"Подобна проява обединява спорта с индустрията. Това е изключително удачна форма за връщане на младите хора към спорта", каза наскоро президентът на световната ски федерация ФИС Джанфранко Каспер. През деветдесетте години, когато сноубордът още не беше олимпийски спорт, редица големи марки хвърлиха значителни средства за неговото популяризиране с идеята, че именно той ще привлече новото поколение млади хора със свободен дух. Основен спонсор на безумните скокове стана уискито "Балантайнс", чиито маркетингови специалисти са в основата и на днешния градски формат на състезанието. Впоследствие сноубордът окончателно оформи имиджа си на шоу, тъй като състезанията от "Биг Еър" понякога се провеждат под изпълнения на живо от рокгрупи като "Продиджи". Разбира се, всичко това е съпроводено с директен контакт на производителите на сноуборд оборудване с клиентите, тъй като всеки турнир има десетки щандове на фирми, пряко и косвено свързани с този спорт. Специалистите са категорични - този бизнес има добро бъдеще.
Елеонора ГУНЧЕВА в-к Капитал, Брой 48, 30 ноември 2007
|