Петър Петров е ръководител на „Инсталация за технически сняг“ в „Бороспорт“. В дружеството, което притежава и управлява ски съоръженията на Боровец, е от девет години, а в идните седмици, заедно с екипа си, ще подготви оръдията за работа. Разговаряме с него за параметрите на системата за изкуствен сняг в Боровец, за поддръжката й и за очакванията му за новия сезон.
Г-н Петров, какви са параметрите на системата за изкуствен сняг в Боровец?
- Заради глобалното затопляне не е възможно да съществува зимен курорт без инсталация за технически сняг, особено на ширините, на които е България. В Боровец разполагаме с повече от 180 единици за производство на технически сняг. Технологията е проста – смесват се вода и въздух под високо налягане. Но за да протече процесът безпроблемно „Бороспорт“ направи сериозни инвестиции. Беше изградено водохранилище под хотел „Ястребец“ с обем от 25 000 кубика. Монтирани са два компресора с мощност от по 200 киловата, с общ капацитет 72 кубика в минута. Вода под налягане 90 бара се осигурява от шест помпи по 500 киловата и от три по 110 киловата. Беше изградена безупречна и модерна система за комуникации, базирана на оптични мрежи. Всяко едно оръдие е свързано със сървър в Помпената станция откъдето се вижда всичко за него – кога се пуска и спира, температурата на въздуха, количеството на изхвърлените вода и въздух... Чрез сървъра контролираме параметрите на работа на оръдията - обема на въздуха и на водата, посоката на изстрелване на снега, наклона на оръдието и т.н. Чрез същия хардуер и софтуер отчитаме и неизправностите.
Как се определя кога и за колко време да се пусне системата?
- От 1 ноември инсталацията за производство на технически сняг е в пълна готовност за работа, но за да се пусне е необходима дългосрочна прогноза с отрицателни температури. За целта следим няколко сайта, както и метео-станциите на „Бороспорт“ в реално време. В момента всички оръдия са позиционирани на пистите и предстои да бъдат свързани с ток и да бъдат тествани. От ноември можем да започнем производството на сняг, което понякога продължава до март. Работата на инсталацията не спира дори когато вали, а разликата между двата вида сняг е минимална - изкуственият е малко по-твърд и се задържа по-дълго.
Какви са принципите за използването на снежната инсталация и как се отразяват те на пистите?
- За да работи оптимално инсталацията е нужен здрав студ и ниска влажност – оптималните условия са минус десет градуса и десет процента влажност. Тези условия обаче са все по-редки, влажността най-често е над 80 процента.
Бих искал, ако ми разрешите, да отбележа един важен екологичен детайл, който често се забравя: производството на технически сняг е смесване на въздух и вода под високо налягане и изхвърлянето им в околното пространство. Този процес не вреди нито на пистите, нито на растителността, нито на почвата. Точно обратното: помага да се задържи влагата в почвата след края на зимния сезон.
Как работи снежната инсталация в Боровец?
- Инсталацията като времеви график може да работи 24 часа в денонощието. Тя покрива 60 процента от пистите в ски зоната, а това е много важно при все по-топлите зими, които отчитаме. В ниската част на Боровец заснежаваме писти „Мартинови бараки 2“, „Мартинови бараки 3“, „Мартинови бараки 4“, „Ротата“, част от „Червено знаме“, „Ситняково 3“ и Ситняковския ски път. В Ястребишкия дял на Рила правим изкуствен сняг на „Петър Попангелов“, „Ястребец 3“, връзката от „Ястребец експрес“ до долна станция на кабинкова въжена линия. Така създаваме отлични условия и дори да не вали естествен сняг, туристите могат да карат ски и сноуборд.
Със сигурност управлението на тази система не е лесно. Какви са особеностите му?
- Управлението на системата е изцяло компютризирано. Всичко минава през сървър, а на мониторите в контролната зала се вижда и задава състоянието на оръдията, както и параметрите на помпената и компресорна станции. Много от корекциите по системата се извършват дистанционно, но има и много работа на място. През зимата, когато системата е настроена, основната ни задача е да реагираме бързо при аварии. Защото при всяка повреда водата в оръдието замръзва и ремонтът е много сложен. Имаме мобилни екипи, снабдени със снегоутъпкващи машини, които са готови за реакция.
Често ли се случват аварии и как се справяте с тях?
- Аварии се случват и се стараем да се справяме с тях на място. Ако се налага, сваляме повреденото оръдие в някой от гаражите. Много рядко искаме помощ от производителите от Италия, най-вече при нови софтуерни настройки, които не можем да направим сами.
Каква площ покрива системата и какви са следващите стъпки за разширението й?
- Системата покрива 60 на сто от пистите в курорта. Има планове за поставяне на оръдия в долната част на писта „Червено знаме“, а след това и на „Ястребец 1“. Има участъци за довършване на Ситняковския ски път, но всичко това тепърва предстои.
Боровец разполага с най-големия водоем за производство на технически сняг в България, това гарантира ли достатъчно сняг от декември до април?
- Водоемът е напълно достатъчен за съществуващата инсталация, но ако я разширим, ще ни трябва още един заедно с още една помпена станция. За да предоставим на гостите на курорта възможно най-добри условия за ски обаче, сме готови за подобна инвестиция.
Има ли разлика между снега, който правите за състезания и този за любители, или качеството е едно и също?
- В производството на сняг няма разлика. Разликата е в обработката на пистата след това. За състезания пистите се затварят за туристи и при студено време се поливат с вода в продължение на няколко дни. Целта е да станат твърди и да не се изравят.
Какво да чакаме от новия сезон?
- Надяваме се да имаме ниски температури, за да произведем достатъчно сняг възможно най-бързо. От нашата работа зависи добрият имидж на курорта и правим всичко възможно, за да отговорим на очакванията на гостите. Системата за изкуствен сняг на „Бороспорт“ е сред най-модерните в Европа. Това не е само наша оценка, а становище на фирмата производител “ТехноАлпин” която е лидер на световния пазар за съоръжения и системи в тази област. Тя редовно дава помпената станция в Боровец за пример като показатели, менажиране и стопанисване. Познаваме техниката отлично и се справяме с поддръжката й, така че наистина зависим само от температурата на въздуха. Усещаме глобалното затопляне все по-силно, затова когато има условия за производство на сняг работим по 24 часа в денонощие.
интервю на Бороспорт АД 18 октомври 2017
|