На пресконференция в хотел “Двореца” на 26 януари министърът на транспорта Петър Мутафчиев обяви, че жп-линията Септември - Добринище ще е първата, която държавата ще предложи на концесия. Има стартирани предварителни проучвания и подготовка за концесионирането, което този екип на министерството има за цел да приключи по време на неговия мандат. ЖП-линията Септември - Добринище е най-романтичната част от жп-инфраструктурата на страната, но и най-губещата, заявиха експертите от екипа на министър Мутафчиев. Най-доброто решение за съхранение и развитие на линията е отдаването й на концесия. От Министерството на транспорта ще се постараят да предложат публичната държавна собственост под формата на годен обект за концесиониране. Трасето трябва освен да запази своята роментика, да премине през модернизация, включително на гарите и спирките. Процедурата ще бъде по Закона за концесиите, а той не предвижда предимства за никой от участниците в конкурса. Така отговори министър Мутафчиев на въпрос дали общините (сред тях са Велинград и Ракитово), през чиято територия преминава теснолинейката и който създадоха сдружение, за да участват в бъдещото концесиониране, ще ползват някакви преференции. Участието на общините е свободно, те могат да търсят и да намерят и частни партньори. Конкурсът ще се проведе на общо основание. А ясни инвестиционни намерения при бъдещо концесиониране на жп-линията са заявили две компании: едната е българска, а другата чуждестранен фонд, обяви министърът без да посочва имената им. Това е пътят да запазим жп-линията Септември - Добринище, категоричен бе той. По темата потърсихме и мнението на изпълнителния директор на БДЖ Олег Попов, който също подкрепи идеята за концесиониране на жп-линията. Според него вариантът сдружението на общините да вземе концесията е сред най-добрите. Много важен елемент за бъдещото развитие на линията е да бъдат възстановени товарните превози, които бяха спрени през 2003 г. Ден преди пресконференцията на министър Мутафчиев по живописния маршрут на теснолинейката с няколко вагона, теглени от стария парен локомотив, на жп-гарата във Велинград пристигнаха зам.-министърът на транспорта Георги Петърнейчев, изпълнителният директор на “БДЖ” Олег Попов и голяма група журналисти. Пътуването имаше за цел не само да покаже най-романтичната част от жп-инфраструктурата, но и потенциала на линията като туристическа атракция. На гарата гостите бяха посрещнати от зам.-кмета Валентина Цветанова и тримата заместник-председатели на Общинския съвет Тома Пачалов, Венцислав Еличин и Екатерина Каферинова. Интересно бе, че наред с официалните посрещачи присъстваха и бизнесмените Димитър и Красимир Бееви. Поводът за масираното посещение на екипа на Министерството на транспорта и медиите във Велинград бе, че в “Двореца” на 26 януари министър Мутафчиев представи отчета си за 2007 г., а на 27 януари очерта приоритетите на МТ за 2008/09 г. На фона на заявените амбициозни намерения за чувствително подобрение състоянието на пътната инфраструктура и превръщането й в част от европейската такава, обаче дойде новината, че ЕС временно спира финасирането заради избухналия голям корупционен скандал във държавния фонд “Републиканска пътна инфраструктура”.
Елена Баева в-к Темпо, Велинград 29.01.2008
|