12 организации излизат с обща позиция по проблема с моторните шейни в планините. Тази седмица представителите на планинарската общност у нас ще търсят максимална подкрепа на исканията си, а после ще изпратят позицията до ресорните институции - МОСВ, Министерство на туризма и управляващите защитените територии в България.
Сред организациите са Асоциация “Планини и хора”, Българската федерация по катерене и алпинизъм, Българската асоциация по ски свободен и екстремен стил, Българската асоциация по алтернативен туризъм, Българска скайрънинг федерация, туроператори, спортни клубове.
"Надяваме се това да е стъпка в посока към законово решение и ефективен контрол, защото от чисто екологичен проблемът започва да се превръща в социален", каза пред БНР един от авторите на позицията, планинският водач Любомир Грънчаров.
Петя Колчева е първата българка, изкачила Еверест и първата българка, изкачила 7-те континентални първенци, повечето - със съпруга си Камен Колчев. Миналата година двамата попадат в конфликтна ситуация с водачи на моторни шейни в Рила. Няколко шейни започват да преследват Камен Колчев, да се опитват да му чупят ските и да го заплашват със саморазправа, след като той им прави забележка (на някои от шейните родителите са качили малолетните си деца) и им напомня, че в националния парк карането на моторни шейни е забранено. Семейството подава сигнал на телефон 112, от там ги свързват с полицията в Самоков, откъдето обещават да отправят предупреждение на шофьора на един от заснетите от Камен Колчев джипове. Години наред преди този инцидент, а и след това, семейството става свидетел на редица нарушения, извършвани от моторни шейни в националните паркове.
Огнян Кузманов, планински спасител към отряд "Осогово", Кюстендил, отбелязва, че през последните години се увеличава броят на моторните шейни там, макар в Осоговската планина това да не е забранено. Само в Кюстендил вече има 17 частни шейни, чиито собственици, за разнообразие, отскачат и до националните паркове.
Лъчезар Станчев, доброволен планински спасител към отряд "София" (база "Алеко") разказва, че почти няма излизане в планината, без да засече моторни шейни. Последният случай е от миналия петък, 26 март, когато вижда няколко да навлизат в зони с най-висока защита на Витоша.
Трябва да се засили общественият натиск, за да се вземат по-крути мерки - смята Алекс Дунчев, директор на ЮЗДП, който от години работи за решение на проблема. Според него има няколко необходими стъпки: да се въведе регистрационен режим за тези моторни превозни средства; да се направи по-добро зониране най-вече на защитените територии, което да направи контрола по-лесен, и държавата да влезе в ролята си на стопанин на горите и защитените територии. Институциите са инертни, когато няма политически интерес, затова е важно да има обществен натиск, сигнали и искане тези проблеми да бъдат решени, защото само тогава институциите ще заработят, подчертава Алекс Дунчев.
|