Президентът на БФСки г-н Цеко Минев даде интервю за читателите на "7 дни спорт" от Вал д'Изер, където следи световното първенство.
Господин Минев, прави впечатление, че великата сила в ските Австрия се проваля във Вал д'Изер. Какво е вашето обяснение? - Е, не са пълна нула - Катрин Цетел спечели една титла. Иначе неубедителното представяне на австрийците може да се обясни с каръка на Бени Райх, който не завърши в комбинацията. Австрийците имат толкова много състезатели, все пак идва мъжкият гигантски слалом и слаломът, където в момента те са много добри. Може там да спечелят. Райнфрид Хербст е в блестяща форма в слалома.
А как се представят българите според вас? - Мими Киркова завърши 28-а в супергигантския слалом, което е добро постижение - влезе в първите 30 в света и завърши 22-а в комбинацията. Това означава, че нещо започва да се случва. Полека-лека се вижда, че през последните четири години, откакто се занимаваме с федерацията, че имаме някакви резултати.
Състезателите се оплакваха от заледените писти? - Трасетата тук са невъобразимо трудни, на места наклонът е по-голям от този на Щрайф. Действително имаше голямо мрънкане от страна на състезателите, някои направо отказаха да се спуснат.
Говори ли се във Вал д'Изер за предстоящите стартове за Световната купа в Банско? - Всички тук знаят. Като ме видят и питат всичко ли е наред, подготвяме ли се, как е пистата. Вече сме част от този свят. Най-хубавото е, че успяхме да влезем в кастата на тези, които организират кръгове от Световната купа, защото там трудно допускат външни хора.
На пистата "Алберто Томба" в Банско вече може да се провежда спускане. Защо нашите скиори не тренират скоростни дисциплини там? - На 17 и 18 февруари ще имаме състезание на ФИС, което ще бъде и републиканско, и шампионат по спускане. Всичките наши скиори ще тренират. Знаете, че една писта за спускане се приготвя много трудно и изисква две седмици преди събитието да се затвори и да се работи - все пак това са три километра. Компромиси с качеството на трасето не може да се допускат, защото е много опасно. Състезателите карат със 120-140 км/ч само с един бекпротектор и каска. В Кицбюел Бърни Екълстън каза, че в сравнение със спускането Формула 1 е безопасен спорт.
Защо няма подобни писти на Витоша и на Боровец? - Всичко това е свързано с инвестиция на много пари. Но преди това трябва да се вземат съответните разрешения. Знаете, че има една малка групичка еколози, които проглушиха ушите на целия народ, за да кажат, че ските нямали място в България и че не трябвало да се практикуват. Всъщност е точно обратното - в държавите в Европа има огромен брой зимни курорти. Франция е номер едно, след нея е Австрия - това са страни с по над 200 курорта. А ние в България, дето имаме и море, се радваме, ако дойдат два милиона туристи. В Австрия ходят 50 милиона само през зимата. Около Вал д'Изер навсякъде са национални паркове и резервати, но така е направено всичко, че имат 200-300 километра писти - повече, отколкото в цяла България. Те казват: "Да, за нас е важна природата, но ние трябва да я ползваме". Ако не я ползват, хората няма как да се научат да я пазят. Тук всяко село е курорт, същото е в Австрия и в Швейцария. България спокойно може да има десет зимни курорта на топ ниво. Тогава няма да си говорим защо нямаме състезатели. Територията на Банско е 0,9 % от територията на Пирин. Ако отидем до 5-6%, ще имаме 300 километра писти. Това, което ще се изсече за пистите, е пренебрежимо малко в сравнение с бракониерската сеч и пожарите.
Според вас как се отразява развитието на ски екипировката на спорта? - През последните 10-15 години екипировката претърпя огромно развитие. Това неминуемо се отразява на карането на всички състезатели. Преди 15 години техниката беше една, а след въвеждането на карвинг ските коренно се промени. Състезателите вече карат в слаломите с много по-къси ски - по 1,50 м. Много по-лесно завиват и карането е съвсем различно. Образно казано, карвингът в ските беше отговор на сноуборда, за да се улеснят и любители, и състезатели. Ако говорим за първите трийсетина скиори в света, екипировката им се разработва строго индивидуално. Ските също се произвеждат специално за състезателите, те ги тестват и си избират десетина чифта, с които карат през годината. Костюмите за слалом и спускане вече са от материи, които не оказват почти никакво съпротивление, но задържат топлина и са удобни. Обувките, автоматите, протекторите, особено за слалома, също са много важни, защото между коловете си като на война. Екипировката страшно много влияе на резултатите в момента. Тази година фирмите може би малко закъсняха и само някои от тях правиха тестове във Вал д'Изер, но като цяло след световното първенство ще се проведат всички тестове.
Коя фирма изненада с технологичен скок този сезон? - Всички фирми имат нововъведения. Atomic предлагат нещо много интересно - така наречения Doubledecker, при който ската се разтваря и става по-широк карвинг, но може и да се свива и става за специален слалом и за гигантски слалом. Това е любителски модел, не е за професионалисти, но е нещо, което се появява за първи път като технология. Иначе Fischer с дупките на върховете, които са от миналата година, се приемат много добре от състезателите, които смятат, че конструкцията им намалява съпротивлението. Опитът на състезателите е безкрайно голям и условията, при които карат, са екстремни. Състезателните ски са много по-твърди от любителските, въпреки че понякога визуално изглеждат абсолютно еднакви. Показвали са ми ски след спускане - при скорост от 120-140 км/ч пластмасата изгаря от триенето, което е наистина уникално. Буквално след няколко спускания тази ска е за хвърляне.
Емил Атанасов в-к 7 дни спорт Петък, 13 Февруари 2009
|