Настройките по ски обувките е желателно да се правят с помощта на специалист! Защо е така? Преди да се прибегне към настройка на обувките е необходимо да се провери състоянието на ходилата и дали в стоежа на съответния човек има някаква особеност – „Х байн” или събрани колене и „О байн” или отворени навън колене. При някои хора може да съществуват изменения в следствие на травми. При дамите най-често проблемът е породен от промяна в сводовете след 30-33 годишна възраст - нарушаване на Медиалния/Вътрешен свод или на Трансверсалния/Напречен свод на ходилото. Това води до неправилно разпределение на тежестта по продължение на ходилото и по-голямо напрежение върху вътрешната страна на глезените. При такива случаи първо се изработва ортопедична стелка и в последствие, ако е необходимо, се прави допълнителна настройка на обувката. Кантингът, като настройка на обувката, се регулира върху равна повърхнина със ски поставени на широчината на таза. Обувките са с леко натегнати щраймери, с разхлабен/освободен кантинг и със сгънати напред глезенни, коленни и тазобедрени стави. В това положение горната част на обувката се измества в посока равна на посоката на натиска в долната част на краката ви. В това положение кантингът отново се затяга. Сами разбирате, че намесата на друг човек освен вас е необходима и то, ако настройка на кантинга трябва да се променя след всички други извършени действия. Също така е важно, класът обувка да отговаря на нивото на скиора и пола, като дамските обувки са с по-ниска черупка и изрязана по начин, така че да не притиска прасеца. Обувките предлагани с нагряващ се чорап са добър избор, но трябва да знаем, че нагряването се извършва само ако е необходимо. Главният проблем на българския пазар е, че няма адекватни стелки за целта, а тези които се правят в Горна Баня не са съвсем добри за спорт и намаляват драстично обема на обувките. За момента има една машина за стелки в Пампорово в офиса на Ски Училище Интерски. Надявам се да съм ви помогнал с така предоставената информация и ви пожелавам весели мигове по белите писти!!!!!!!
Георги Киров-Фури
|