Успехите на американските скиори на олимпийските игри във Ванкувър дадоха надежди на хората в ски индустрията, че ще се отрази положително на продажбите на екипировка и карти за лифтове. Но златото на врата на олимпийците не се почувства при собствениците на магазини.
За първи път от 1976 г. няколко американци спечелиха титли в северната комбинация и ски бягането на олимпийски игри. Но въпреки този успех малцина аматьори скиори могат да определят разликата между звездата в северната комбинация Джони Спилейн и Мики Спилейн, автор на криминални романи, твърди пред "Ройтерс" Джордж Ховланд, собственик на магазин за ски екипировка в Дълът, Минесота. "Този спорт е много далечен за повечето американци", казва 83-годишният Ховланд.
Размерът на индустрията за ски северни дисциплини в САЩ се изчислява на около 100 милиона долара на година, като в това число влизат разходите за екипировка и настаняване. Тя отстъпва значително на бизнеса с алпийски ски и сноуборд. Но и трите разклонения едва ли ще могат да извлекат ползи от десетките часове пряко телевизионно излъчване от Ванкувър.
Разходите за ски в САЩ намаляха до 1.78 милиарда долара през зимата на 2007 г. от 1.8 милиарда година по-рано, сочат данните на организацията Snowsports Industries America. Една от предполагаемите причини е, че малките производители и курорти не могат да си позволят да рекламират по телевизията и така не успяват да привличат нови клиенти, смята директорът на организацията Кели Дейвис. "Комичната реалност е, че вълнението около олимпийските игри не води до ръст на продажбите", коментира Дейвис.
Особено силно изразена е липсата на връзка между успехите в северните дисциплини и продажбите. Там интересът много по-силно е зависим от естествения снеговалеж, тъй като рядко могат да се видят изкуствени съоръжения за сняг. По-малкото валежи през годините намалиха продажбите на ски до 1.2 милиона чифта от 2 милиона годишно през 80-те години.
"Можеш да похарчиш 1 милион долара за маркетирането на спорта, но ако не вали, няма никакъв смисъл", коментира Питър Ашли, бивш треньор по ски, който продава ски на Fischer.
Той и други негови колеги коментират, че тази година продажбите вървят добре заради силния снеговалеж в множество щати и влиянието на рецесията. Тя е накарала много скиори да избягват скъпите курорти, като ги е насочила към близките голф игрища, покрити със сняг.
Продажбите на екипировката на Fischer за ски бягане са нараснали с 6 процента този сезон. Дори някъде продуктите са се изчерпали напълно, тъй като производителите са заредили с по-малки количества предвид резултатите от 2009 г.
Другият голям проблем са олимпийските правила, които забраняват на компаниите да рекламират върху спортистите по време на игрите. Така звездата в сноуборда Шон Уайт попадна в едно комично подобие на реклама. След титлата му в халфпайпа в блога на компанията на спонсора му Burton Snowboard се появи съобщение: "Нещо... се случи снощи. Не можем да ви кажем много по този въпрос."
Георги Филипов в-к Дневник 16:49 на 03 мар 2010
|