От провеждането на Зимната универсиада в София през 1983 г. до този момент на Витоша не са правени никакви инвестиции, реконструкции и модернизации с цел подобряване на условията за спорт и туризъм. В същото време в зони като Банско, Боровец, Пампорово, дори в някои части на Стара планина, се реализираха редица проекти, благодарение на които инфраструктурата бе значително подобрена. Появиха се нови писти, ски съоръжения, екопътеки и дори трасета за маунтинбайк. Благодарение на всичко това там се разви не само зимния туризъм. Тези курорти вече стават домакини и на ред други прояви. През тази година например Боровец ще бъде домакин на кръг от Световната купа по автомобилен спорт.
Единствено Витоша пропуска възможностите за развитие. “Витоша ски” АД реши да внесе необходимата промяна. Ето защо от една година насам представяме пред обществеността проекта за модернизация на туристическа, спортна и ски зона Алеко. Основната цел на този проект е да осигури условия за достъп до природните дадености на Витоша и да стимулира хората да спортуват и водят природосъобразен начин на живот за създаване на устойчиви модели за развитие и поминък. Въпреки че “Витоша ски” спази всички установени в закона изисквания, свързани с представянето на проекта, ние решихме да проведем и широкомащабна информационна кампания, благодарение на която в условията на диалог и прозрачност да запознаем всички и с най-дребните детайли от проекта. По този начин направихме обществото съпричастно към идеята за по-добро бъдеще на Витоша.
Доказахме, че на Витоша има място за всички – и за скиори, и за сноубордисти, и за любителите на екстремните спортове, но също така за туристите, за хората, които просто искат да се разходят, да вдишат чистия горски въздух и да останат насаме с природата. И може би най-важното – показахме, че всичко това може да се случи без да бъде ощетена природата. Без да се извършва безогледна сеч, без да се засягат местообитанията, без да се нарушава многообразието на флората и фауната. Приведохме ред доводи за това, че подмяната на съществуващите лифтови съоръжения и новите писти, може и трябва да се извършва в съобразност с най-високите екологични стандарти. Експертите на “Витоша ски” представиха всички аспекти от проекта за модернизация на зона “Алеко”. Представителите на медиите видяха сегашното състояние на Витоша и на място се запознаха в подробности с проекта.
За хората, които, макар и изразяващи различни позиции, се интересуват от бъдещето на планина, ние реализирахме кампанията АЗ ОБИЧАМ ВИТОША и създадохме интернет портал obichamvitosha.сom, в който за толкова кратко време регистрирахме 200 711 уникални посещения и 557 569 разгледани страници. Чрез телевизионната кампания бяха осъществени 9 275 000 контакта. По този начин българското общество беше информирано чрез най-масовия канал за комуникация, че проектът е открит за коментари и препоръки от всеки.
От 17 март до 20 април 2010 година информационният център за проекта за модернизация на туристическа, спортна и ски зона Алеко, както и специалния щанд на изложението Произведено в България в НДК, бяха посетени от повече от 1 556 души. 79% от хората проявиха активен интерес и изразиха напълно положително мнение и очакват осъществяването на проекта.
Планът на "Витоша ски" АД на зоната за туризъм, спорт и ски “Алеко” предвижда инвестиции за 70 милиона евро, а директните ползи след реализирането на проекта според доклад на Industry watch за следващите 5 години ще са 250 милиона лева. Доволни сме, че успяхме да убедим и най-големите ни критици за необходимостта от промяна на природния парк, която е в полза на всички. Проектът за туристическа, спортна и ски зона "Алеко" ще бъде реализиран в съответствие с всички стандарти на добрите екологични практики, твърдят от "Витоша ски". Инвеститорът "Витоша ски" АД вече пое обществен ангажимент да управлява проекта и последващата му реализация по схемата EMAS на Европейската комисия. Това означава, че компанията ще се подложи на доброволен одит от независими европейски експерти.
За първи път в България инвестиционен проект от голяма обществена значимост беше представен така мащабно и прозрачно и съобразен с мнението и желанията на софиянци как да изглежда Витоша.
Прессъобщение "Витоша ски" АД
|