Единственият шампион в ските и рали Дакар Люк Алфан говори пред "7 дни спорт" за скоростта, автомобилите и непреодолимата си страст към опасностите.
- Ски спускане, рали Дакар - смятате ли се за роден шампион? - Всъщност не. Просто обичам и двете. Правя това, което обичам.
- Коя от титлите ви беше по-трудна? - Втората. В ските не бях много талантлив. Освен това не работех много.
- В такъв случай как изобщо се получиха нещата? - Ами наложи се да съм нещо различно - най-лудият. Освен това в крайна сметка започнах да работя.Трябваше да направя нещо, за да се откроя
- А в автомобилизма? - Там ми беше далеч по-трудно. Трябваше да се съобразявам с много различни неща. В ските също е така, но повече неща зависят от самия теб. В ралито може да свършиш всичко перфектно и пак да нямаш резултат. Трябва да ти върви, да имаш късмет с времето, да не те подведе техниката... Освен това зависиш от цял отбор. Нечия грешка или просто малшанс може да ти струват състезанието.
- Кое е общото между двата спорта? - Адреналинът. Аз съм човек, който обича скоростта, а ските и автомобилите ми дават възможност да я постигна. И в двата спорта трябва бързо да се ориентираш и да взимаш решения.Трябва непрекъснато да си нащрек - опасни са
- А различното? - В колата се чувстваш по-защитен, докато на ски си на практика гол. Но опасността я има и на двете места. Едно подценяване или малка грешка и може да ти се случи нещастие.
- И двата спорта предполагат по-скоро състезание с природата и страничните условия, отколкото със съперниците... - Да, но това също е предизвикателство. Всяко спускане и всяко преминаване на маршрута са различни. Наистина на рали Дакар няма врати, с които да се съобразяваш, както в ските. Там обаче трябва да гледаш непрекъснато за дюните, другите препятствия и от възможните маршрути да избереш най-добрия. На ските също трябваше да гледаш откъде минаваш, особено в спускането. Има много общи неща, но и в двата спорта е много трудно.
- Карате ли редовно ски? - Често. Това ми доставя огромно удоволствие.Покарах малко и на олимпиадата във Ванкувър, където бях коментатор на френската телевизия. Обикалям много места из Европа, но най-често съм във Франция. Там ми е най-приятно.
- И все още участвате в ралита... - Всъщност вече не. Миналата година преживях тежка контузия и лекарите ми забраниха да се занимавам с автомобилизъм. Това е краят на кариерата ми в този спорт.
- Контузията не ви ли накара да преосмислите някои неща? - Всъщност не. Винаги съм знаел, че се занимавам с неща, които могат да ми донесат неприятни последствия. Това е част от играта.
- Вие сте на 45 години и вече сте успели във всичко, с което сте се захванали. Докога ще се занимавате с такива опасни неща? - Всеки ден, когато се погледна в огледалото, благодаря на господ, че съм още жив. Но част от удоволствието е именно в опасността. Това е моят живот и ще продължавам така, докато тялото ми издържи.Не искам да остарявам!
- Няма ли гладиаторски елемент в ските и в автомобилизма? В смисъл че реалната опасност за човешкия живот носи допълнителна привлекателност за аудиторията. - Има такова нещо. Но всъщност тези спортове са като другите. Трябва да си професионалист и да се стремиш към победата. Някои бягат от опасността, но за други тя е привлекателна.
- Има ли спорт, в който също искате да станете шампион? - Да, имам нещо ново предвид, но все още е тайна. Скоро ще разберете.
- Може би имате предвид някое значително по-спокойно занимание, например шах... - О, не (смее се). Там трябва да използваш ума си прекалено много. Не е за мен.
Люк Алфан
Роден на 6 август 1965 г. в Бриансон Ски алпийски дисциплини Носител на Големия кристален глобус за 1997 г. Носител на Малкия кристален глобус в спускането: 1995, 1996, 1997 г. Носител на Малкия кристален глобус в супер Г за 1997 г. Победи за Световната купа: 12 (10 за спускане и 2 за супер Г). Световен шампион за младежи за 1983 г.
На колела Рали Париж-Дакар Шампион при автомобилите за 2006 г. (с навигатор Жил Пикар) с Мицубиши Паджеро. Второ място през 2005 и 2007 г. "24 часа на Льо Ман": 7-о място през 2006 г. (с Патрис Гуеслар и Жером Поликан) с Шевролет Корвет.
Екипът от Дакар - в музея на община Банско
Люк Алфан даде своя принос за каузата на "Милка" и ЮЛЕН. Той предостави ризата, с която спечели рали Дакар през 2006 г., на благотворителния търг след откриването на ски сезона в Банско. Кметът Александър Краваров даде 1100 лв. от името на община Банско за екипа на легендарния алпиец и автомобилист. Така ризата ще бъде изложена в Музея на планинските народи, който ще бъде открит в пиринския курорт. Там ще останат и отпечатъците от краката на останалите седем легенди на ските, които участва в церемонията миналия уикенд.
Спира с ралито след катастрофа с мотор
Люк Алфан е напът да се укроти. След десетилетия с над 100 км/ч френският екстремист обяви, че спира с автомобилния спорт. Причината е лекарската забрана, която получи след тежката катастрофа с мотор миналата година. През лятото на 2009 г. Алфан се пусна с мотоциклет на ралито в Оверн, Франция. Малко преди финала Люк се обръща и пада на главата си. Веднага е транспортиран с хеликоптер до болницата в Клермон-Феран, където се оказва, че е контузил гръбнака си. Самият той знае, че е извадил страшен късмет и се е разминал с най-малкото. Чудо е, че не е претърпял мозъчна травма. Алфан прекарва на легло десетина дни. Не може да се движи, но през цялото време дава зор на докторите да го вдигнат на крака възможно най-бързо, за да се върне в моторния спорт. Изглежда обаче, че травмите най-сетне ще спрат френския бързак, който досега успяваше да се възстанови от всичко. "Мисля, че познавам отлично всички болници в курортите, в които съм ходил на спускане", признава Алфан. Той чупи коляно, което поставя кариерата му под въпрос точно преди да дойдат успехите в спускането. През 1994 г. си поставя за цел да завършва състезанията и започват да идват успехите. Три години по-късно печели Големия кристален глобус, малките купи в спускането и супер Г. Тежко падане на световното първенство в Сестриере (Ит) обаче слага край на кариерата му на ските. Алфан минава на колела и става единственият човек, печелил Световна купа по ски и рали Дакар. Миналата година обаче разбра, че и там е опасно. Може би е време да си намери по-спокойно занимание.
Новата идея: Мореплавател
Няколко дни след като Люк Алфан обяви за строго секретен бъдещия си проект, стана ясно, че ще смени волана с рул. Лудият спускач и шампион от рали Дакар става мореплавател, събощи френският вестник "Екип". Въпреки че напук на лекарските забрани има намерение да се пробва още един път в "24 часа на Льо Ман", Алфан отново ще смени обсановката. Той ще участва в регатата Transat Jacques-Vabre заедно с Марк Тиерселен. Двамата се познават от съвместна експедиция в планината Юра, а след това покараха лодка заедно. Така след премеждията си в планината и пустинята, Люк ще тръгне из световните океани. Лекарите му препоръчват да не се занимава и с плаване, но Люк е решен да се качи на палубата. "Планинарите и моряците имат много общо - трябва да се справят във враждебна обстановка, да имат чувство за траектория. В плаването ми харесват приключенията извън цивилизацията и предизвикателството да покажеш на какво е способен човек. Това са моята кариера и моят живот. Наистина за мен морето е непознато място, но не се притеснявам", заяви Алфан. Сняг, пясък и вода. Липсва му само въздухът и Люк Алфан ще стане господар на всичките четири елемента.
Емил Атанасов в-к 7 дни спорт Събота, 18 Декември 2010
|