SKI.BG
     Събота, 23 Ноември 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
30 Август 2011 - 16:07
Трудната Витоша
Или как наличието на планина в непосредствена близост до столицата се оказва повече проблем, отколкото радост за жителите на града
изпрати на приятел Printer friendly версия

в. Пари, 30 август 2011 г.

София има късмет, на който завиждат жителите на която и да е друга европейска столица - да бъде разположена в полите на планина. Това означава ски през зимата и пешеходен туризъм през лятото, без дори да трябва да пътуваме и да плащаме за хотел. Да, но в България нищо не е толкова просто и лесно, колкото звучи.

От доста време насам високите части на планината са недостъпни с обществен транспорт. За това и една неекологична и неустойчива практика - с автомобил в природния парк, е единствената алтернатива за мнозина.

Не е толкова завидно и положението през зимата. Безкрайните спорове между инвеститора "Витоша ски" АД, администрацията и екосдруженията не водят до нищо друго освен запазване на статуквото -  тоест липса на модерни условия за ски, допотопни лифтове, опашки. Но дори тяхното бъдеще е под въпрос, тъй като от "Витоша ски" АД твърдят, че административни пречки ще спънат функционирането им през ски сезона.

Проблем 1. Модернизацията невъзможна
Ако попитате софиянци какво биха искали от Витоша, ще отговорят така: модерна ски зона, нови и бързи съоръжения, поддържани ски писти, но не за сметка на природата. Този иначе хубав баланс вече години се оказва непосилен. Собственикът на съоръженията "Витоша ски" АД има план за модернизация. Той обаче няма да се осъществи. Не и скоро. След близо две години съдебни спорове преди две седмици екоминистерството сложи край на драмата и отхвърли окончателно положителната оценка на плана. Дали той е бил във вреда на природата, както твърдят редица екоорганизации, дали е влизал в правни противоречия с други документи - като плана за управление на природен парк "Витоша", както твърди ръководството му, или пък всичко това са "лъжи и спекулации на противници на модернизацията", каквато е гледната точка на ръководството на компанията инвеститор, вече няма значение. Оттук нататък решенията са две - или нещата остават без промяна, или планът ще се преработи и ще мине през всички процедури наново.

Проблем 2. Лифтовете са под въпрос
По думите на Петър Петров от "Витоша ски" обаче ръководството още не е взело окончателно решение по този въпрос, тъй като в момента имали по-спешен проблем - дали лифтовете ще работят въобще.
За опасността лифтовете да спрат сме чували и предишни години. И отново проблемът е в почистването на просеките на лифтовете. Тъй като "Витоша ски" е собственик само на съоръженията, но не и на земята под тях, според новия закон за горите дружеството трябва да поиска промяна на предназначението на земята и да започне да плаща наем за нея. Едва тогава ще получи право да прави каквото и да е по трасето, включително и почистване на просеките. Това обаче никак не се нрави на компанията. "Ние сме купили нещо преди време с ясни параметри, а после ни казват, че трябва да доплащаме и доучредяваме. А и самата процедура ще отнеме адски много време", казва Петър Петров от ръководството на "Витоша ски" АД. Не така вижда нещата шефът на ПП "Витоша" Тома Белев. "Законът казва, че инвеститорът трябва да заплати наем за един държавен имот, който ползва. Да, струва пари, но такова е правилото и не може да се прави компромис. Дали той ще направи това или не, е негов избор. Ако не го направи, може и да не работят лифтовете", казва той.

Проблем 3. Как да стигнем догоре
Най-реалистичният отговор е един: с автомобил. Автобусните линии на градския транспорт до високите части на планината бяха спирани поетапно през годините, а в началото на 2010 г. бяха закрити и последните три. Причината - те са на загуба.
Така към сегашния момент през делничните дни публичен транспорт няма. Никакъв. През почивните дни пък възможностите, освен с лифт, са три -  една-единствена линия на столичния градски транспорт до "Алеко", една частна маршрутна линия до "Златните мостове", чийто договор обаче изтича  и собственикът й не желае да го поднови, както и един безплатен автобус, който се поддържа от веригата магазини "Лидл" като част от политиката им на корпоративна социална отговорност. Всички те са с ограничени капацитети и пътуват на твърде големи интервали. В резултат на това, ако опитате да използвате някоя от тези възможности, ще станете съучастник в грозна картина - скандали, саморазправи, блъскане, опашки, списъци за ред...

Какво правим
Въпросите за лифтовете и модернизирането на ски зоната на Витоша може да бъдат решени само с  компромиси и диалог от всички страни. Сложният правен възел от безброй закони и промени в тях и десетки административни процедури обаче се е затегнал толкова, че поне засега лесно решение не се вижда, а сякаш липсва и воля за такова.
Достъпът до планината пък опира до конкретни решения и схеми. Фактът, че линиите на градския транспорт са на загуба, е възможно да се промени чрез нови и модерни автобуси, редовно разписание и удобни локации. Както и ако достъпът с личен автомобил до природния парк бъде регламентиран. Съществува и вариант самата община да подпомогне поддръжката на тези линии, за да отговори на нуждите на жителите. Поне през почивните дни.
Всичко това обаче е все още далече от фазите "решение" и "изпълнение". И красивите реплики като "зелен град", "екологична отговорност" и "устойчив транспорт" сякаш увисват в зоната на празното политическо говорене.

Ани Коджаиванова
в-к Пари
30.08.2011, 07:48

 


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Гответе се за Exit Extreme Film Fest 2011 – 01 Септември 2011 - 13:02
Опровержение на изнесената от МОСВ невярна информация относно законността на писта Плато 1 на Банско – 02 Септември 2011 - 11:54
Доброволци за Младежките зимни Олимпийски игри в Инсбрук 2012 – 08 Септември 2011 - 11:13
Румен Драганов:Летен сезон 2011 показа дълбока управленска и концептуална криза в българския туризъм – 09 Септември 2011 - 12:16
Очаква ни необичайно топла зима? – 09 Септември 2011 - 12:18

Предходна:
Венцислав Удев, БТС: Без участието на държавата e невъзможно да реновираме хижите – 28 Август 2011 - 10:27
Община Перник прекратява концесията на изкуствената ски писта в Местността Цоцевица в Голо бърдо – 26 Август 2011 - 10:49
Продължава обсъждането на новия Закон за физическото възпитание и спорта – 24 Август 2011 - 12:17
Над 80% от банскалии искат втори кабинков лифт в курорта Банско – 19 Август 2011 - 12:37
От лифт компаниите само Юлен в Банско отчита печалба за миналата година – 18 Август 2011 - 15:18

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Трудната Витоша > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре