Банско посреща Коледа с перфектни писти, от 50 до 70 см е снежната покривка на Шилигарника и Платото
Гостите на Банско, които ще изкарат коледния уикенд в градчето в подножието на Пирин, ще се пързалят по перфектно подготвени ски писти. "В долните части на пистите дълбочината на естествената и изкуствена снежна покривка е около 50 см. Що се отнася до Платото, там имаме вече отлична 70-сантиметрова естествено снежно покритие", каза вчера за "Монитор" директорът на Ски центъра към фирма "Юлен" Иван Обрейков. Всички писти над Бъндеришка поляна и Шилигарника са утъпкани и работят. В момента снежните оръдия се включват при всяка една възможност (при температура под 3 градуса), за да допълват с изкуствен сняг все още недостатъчната снежна покривка на ски пътеката от Бъндеришка поляна за Банско. По всяка вероятност тя също ще бъде отворена за пързалка в близките дни. Шефът на Ски център Банско препоръчва на скиорите, сноубордистите и туристите да не забравят за планинската застраховка. Без нея и в случай на инцидент в планината, пострадалите ще трябва да плащат от джоба си разходите за репатрирането и оказаната им на място медицинска помощ. Цената на планинската застраховка за цяла година е 25 лв., но тя може да се вземе доста по-евтино и за много по-къс период от време - месечен, седмичен или само за няколко дни. Заплащането на таксата е на долната станция на кабинковия лифт в Банско.
Красимир Миланов в-к Монитор, 24 Декември 2005
Банско вече иска и летище Впечатлени от туристическия бум в градчето, вече и Добринище, и Разлог искат да се включат в разватието на голям европейски курорт
До пет години Банско може да има собствено летище, което да осигурява на туристите бърз достъп от София и от чужбина.
През миналата година в Банско са дошли половин милион туристи, главно българи, сега пак очакват, макар и слабо, увеличение.
Вече има заявен интерес от двама инвеститори - канадска и американска компания, които са готови да вложат над 30 милиона евро в изграждането на летището, каза за "Инфорадио" кметът на Банско Александър Краваров.
Идеята е стара, но не били идвали сериозни инвеститори. Сега общината води разговори с канадска и с американска фирма, които по собствена инициатива са предложили да инвестират.
И Банско, и Разлог са съгласни да започне процедурата, но и двете общини нямат подходящ терен за летище. Ако започне да се изпълнява проект, инвеститорът ще трябва да плати земя, която да се купи от държавата, и да обезщети собствениците.
Персоналът на едно летище е минимум 300 души, и то не на средна работна заплата, напомня Краваров.
До сега били набелязани две места, които да бъдат проучени за летище. "Първо общинските съвети трябва да вземат решение, за да започне процедурата, а след това ще възложим проектирането, предпроектни проучвания, ще обявим конкурс, ще видим коя от фирмите инвеститори ще спечели, ще предложи най-добрите условия, и тогава ще започнем да работим", добавя кметът на Банско.
Според него до пет години въпросът може да бъде решен, ако се прецени, че има нужда от летище в района. Местните хора, които предприемчиво развиват целогодишен туризъм, смятат, че има нужда.
Александър Краваров казва, че ще се строи ски-комплекс и в намиращото се на двайсетина километра от града Добринище. "Стандартът на истински европейски курорт изисква ние да не оставаме сами, да се развиват и Добринище и Разлог. При нас вече условията не позволяват да се правят нови писти.
Добринище може да поеме лифта, да кажем, днес, и пистата, около 1000 души, но те нямат леглова база. Трябва да развиваме този бизнес там. Евентуално, ако проектът стартира, Добринище трябва да има 2000 леглова база, минимум", пресмята Краваров.
Той добавя, че не е решен въпросът с водоснабдяването и канализацията на Банско и този сезон е последният, през който градът ще мине без режим на водата. През пролетта и лятото на 2006 г. тези проблеми трябва да бъдат решени.
Цените в механите в града този сезон са се увеличили с 8-10%, цената на картата за лифта е 50 лв., но кметът се надява да не намалее притокът на български туристи.
НетИнфо, 21.12.2005
Oткриха сезона в Узана
В туристическата местност Узана вчера официално се откри скиорският сезон. Това съобщиха от общинското туристическо бюро. Условията за зимен туризъм и ски-спорт по време на празниците ще бъдат много подходящи - снежната покривка е около 60 сантиметра, пътищата са проходими при зимни условия, ски-пистите са обработени след обилния снеговалеж през последните дни, информираха от туристическото бюро.
Местността Узана е най-голямата старопланинска поляна, намира се на 25 километра от Габрово и е с 1300 метра надморска височина. Към откриването на ски-сезона има голям интерес - предварително е запазена цялата леглова база в хотелите, хижите и станциите на Узана.
Ще бъдат пуснати в действие и петте ски-писти в туристическата местност. Ски-влек "Помагалски" ще работи между 9 и 16 часа всеки ден, а цената на целодневната карта за ползването му през празничните дни ще струва 12 лева. Децата до 12 години ще плащат по 6 лева на ден. През делничните дни цените за ползването на влека са 8 лева за възрастни и 6 лева за деца до 12 години.
Ски-влекът "Географски център" е малко-по евтин - 5 лева за възрастни и 3 лева за деца за целодневното пу ползване.
Базите на фирмите "Импулс" и "Узана тур" предлагат ски под наем на цена 8 лева за възрастни и 6 лева за деца.
Ски-инструкторите предупреждават скиорите, особено начинаещите, да бъдат внимателни. Според тях първите и последните дни на ски-сезона са най-опасни. По тяхна информация пистите са добре обработени, но няма да имат твърда снегова почва, както е в началото на всеки ски-сезон.
В началото на септември тук се проведе Балканският шампионат по ориентиране. Дни преди състезанията, кметът на община Габрово инж. Богомил Белчев, заяви че намеренията му са да направи от Узана голям туристически център, който да привлича туристи по всяко време на годината.
НетИнфо Спорт, 23.12.2005
Евтин туризъм и снежни атракции в Смолянско
Заради скъпата лифт-карта - 48 лв. в Пампорово, българите напират към смолянските села Момчиловци и Стойките. За празниците семейните хотели са пълни. Нощувката в тях е от 12 до 15 лв., което е 3-4 пъти по-евтино отколкото в големия курорт, или в областния град Смолян. Момчиловци разполага с 280 легла. Да почиват в селото от години напират англичани и французи, каза кметът Атанас Коченджиев. 10 лв. е карта за 2-та влека в Момчиловци, като двете писти в местността Картала са дълги 650 м. , допълни Богдан Кабасанов от спортен клуб "Момчил адвенчър". За половин ден картата е 7 лв., толкова струва и за деца на ден, докато половинката при малчуганите е 5 лв. Пакетът за 3 дни е 25 лв., а за 5 дни -38 лв., за малките скиори пък цените са съответно 18 и 26 лв. За ден цената за наем на ски е от 5 до 15 лв., в зависимост от марката. Наемът на сноуборд излиза между 12 и 15 лв., начинаещите могат да си наемат и учител. За група или за седмица обучението излиза по-евтино, но индивидуално уроците за ден са 10 лв. За катерачите пък почти до ски-пистата има новоиздигната изкуствена 8-метрова стена. Цените ще са символични. Заведението край пистите предлага и евтина кухня. 30 ст. са топлите напитки, скарата е по 70 ст., а топлата супа е левче. В село Стойките, което е на 7 км. от Пампорово цените, са почти същите. Около 10 лв. ще са и картите за двата влека на пистите с дължина 1600 м. На мераклиите да се обучават ще предоставим и ски-учители, зарича се кметът Иван Малкочев, и признава, че и тук хотелчетата работят с предварителни резервации. Цените им пък за нощ не надвишават 15 лв. Качамаците, пататниците и сармите на стойченската кухня са известни в цялата област. Най-облагодетелствано обаче ще е Чепеларе, чиято дневна лифт-карта е 22 лв. И докато в Пампорово вече има пловдивски "паяк", който срещу 30 лв. ще вдига неизрядните возила, а от там насетне за първия час глобата е 5 лв., а за всеки следващ по 2 лв., то на Мечи чал, паркингите са безплатни. 2 ски-училища ще действат в курорта, а отличниците в тях ще могат безплатно да се пуснат с делтапланер. Трасета за кучешки впрягове са новост, както и 20 км. път за моторни шейни. 4 507 легла ще поемат тази зима туристите в община Чепеларе, като тук влизат и хотелчетата в селата. Между 12 и 20 лв. тук варират нощувките в зависимост от звездите на хотелите. Нов туристически информационен център, изграден с помощта на Швейцарската агенция за чуждестранна помощ, ще поема гостите. 153 хил. лв. са вложени в него, каза кметът на Чепеларе Тодор Бозуков и уточни, че освен да дава информация за нощувки и всякакъв вид туристически услуги, в него ще се провеждат и квалификационни курсове за туризма.
в-к "Родопи вест", Смолян, Анета Кисьова Специално за "Монитор" Вторник, 20 Декември 2005
Цените в зимните курорти полудяха
София. Знаете ли колко важен е снегът? Толкова важен, че в Дубай пръснаха към 300 млн. долара, за да си направят изкуствен ски курорт насред пустинята, в който има 6000 тона истински сняг. В емирство-то обаче никога няма да усетят истинската зима, защото извън купола температурите са над 40 градуса. У нас снежният сезон започна. Имаме и курорти, които може би отстъпват по лукс на дубайското чудо, но пък са истински. Любителите на зимните спортове обаче трябва да побързат с резервациите, ако искат да прекарат ваканцията си в някой от тях. На Боровец места почти няма, твърдят туроператорите. Но ако държите на рилския курорт, ще ви намерят подходяща оферта. Нощувката в чети-ризвездните хотели 'Рила" и "Самоков" е съответно 60 и 50 лв. Но там наистина всичко е пълно за момента. Възможност за заявка в последната минута има в хотел "Лион Боровец", но цената вече е 73 лв. на нощ. Резервация можете да направите през Туристическата информационна и резервационна система TIRS. За новогодишните празници има изгодни оферти. Например пакетът от 7 нощувки на полупансион в хотел "Чамкория", новогодишна галавечеря, фитнес и басейн, трансфер до пистите и обратно струва 560 лв. на човек Ако идвате всяка година на Боровец и си мислите, че курортът няма с какво ново да ви впечатли, не бързайте. Изненада за скиорите са двойно по-скъпите цени на картите за лифт. Цената от понеделник до петък този сезон е 50 лв. За половин ден тя струва 25 лв. Децата до 12 г. плащат наполовина. Събота и неделя картите в курорта са по 30 лв., 50% по-евтина е за половин ден. По-високи цени на картите за лифта посрещат и гостите на Пампорово. Дневната е 48 лв., а двупосочен билет за пътническите въжени линии в курорта се продава по 14 лв. За деца до 14 г. цената е 9,50 лв. Поскъпването на лифт картите е със 77% в сравнение с миналогодишните цени. Увеличението се обяснява с по-високите цени на горивата и изравняването на тарифите за български и чуждестранни клиенти. Сезонната карта струва 1280 лв., а двуседмична -530 лв. Намаление от 35% има за постоянни клиенти и 20% за ученици и студенти. Дневната карта за деца до 14 г. е 28 лв. Цените на хотелите са малко по-високи от тези в Боровец. Нощувка в тризвезд-ния "Снежанка" струва 80 лв. За "Перелик" се плащат 102 лв., но места няма. Престоят в Грандхотел "Мургавец" излиза 130 лв. със закуска. Пак там има специално предложение за Нова година. Седем нощувки, плюс празнична вечеря струват 990 лв. на човек. За механа плащате 70 лв. повече. По-изгодно излизат пакетните оферти за почивка и на Банско. Три нощувки в тризвездния хотел "Авалон" са само 89,50 лв., но чрез туристическа агенция. Иначе цената на нощ е 75 лв. Хотел "Бел ведере" предлага 5 нощувки със закуска и вечеря за 467,50 лв. на човек. За четиризвездния "Банско" се плаща по 120 лв. за нощувка. Престоят в хотел Тлазне" е 138 лв. в дните от петък до неделя. Увеличението на картите за лифт не е спестено и в Банско. И тук поскъпването спрямо миналата година е двойно. За ден цената за ползване на ски съоръженията е 55 лв. В нея се включва и депозит от 5 лв., който се плаща задължително за всяка карта. Депозитът се връща на касата, след като скиорът свърши да се пързаля. Картата за половин ден, но от 13 до 17 часа, струва 35 лв. Децата под 12 години плащат 30 лв. на ден. Постоянните клиенти ползват 35% отстъпка. Карта за 6 дни струва 280 лв. По-сериозна е отстъпката за картата за две седмици, която е с цена 540 лв. За целия сезон се плащат 1340 лв. Еднократното ползване на кабинковия лифт струва 16 лв. за възрастни и 8 лв. за деца. Успокояващото е, че цената е за отиване и връщане. Не всички писти още работят, защото покривката не е достатъчно дебела или не са обработени. Но за радост на скиорите и за ужас на шофьорите сняг продължава да вали. Така че до няколко дни може и да пуснат всички съоръжения. Поне при тези цени да има и избор.
07:16 22.12.2005г. Агенция "Фокус"
"Икеа" и "Интерспорт" може да стъпят в България
"Фурлис" държи и франчайзинговите права за спортната верига "Интерспорт" и през пролетта на следващата година ще отвори първия магазин в София. Представители и при този проект са "Дженко". Магазинът ще се намира в новия търговски център, който в момента се довършва на бул. "Ал. Стамболийски" в столицата. През следващите две години планираме да отворим общо шест магазина от веригата "Интерспорт", съобщи Петър Георгиев. От тях още един ще е в София, а останалите във Варна, Бургас, Пловдив и Плевен или Русе. Компанията инвестира в оборудването и спортните стоки, а теренът е под наем.
ЗОРНИЦА МАРКОВА в-к Дневник, 18:18 ч. 22.12.2005
30 лв. е лифтът на Боровец през уикенда В курорта очакват над 20% ръст на чуждите туристи
30 лв. излиза дневната карта за лифтовете на Боровец през уикенда, съобщи за "Монитор" Нели Сандалска, изпълнителен директор на "Балкантурист" и шеф на борда на директорите на "Бороспорт". Офертата е доста по-примамлива за туристите от цените в Банско и Пампорово - съответно 50 лв. и 48 лв., валидни за всеки ден от седмицата. Специално за най-посещавания лифт "Ястребец експрес", който обслужва пистите в курорта - Ястребец 1, 2 и 3, компанията-собственик предлага и още по-атрактивна цена от 20 лв. Това е любимото място за българите, които посещават Боровец, уточни Сандалска. За удобство на туристите в близост до "Ястребец експрес" се предлагат и два безплатни паркинга. През останалите дни от седмицата цената на лифт картите е 50 лв. Децата могат да ползват 50 на сто намаление от всички тези цени, каза още Сандалска. Така дневните лифт карти за тях струват 15 лв. в съботите и неделите, 10 лв. за "Ястребец експрес" и 25 лв. през дните от понеделник до петък. Отделно за ски-клубовете в Самоков, Рилски спортист и Чамкория, и за националния отбор по ски "Бороспорт" осигурява безплатни лифт карти. Това са субсидирани цени от "Бороспорт", с които още веднъж доказваме политиката си към българските граждани и към децата. Целта ни е повече от тях да имат възможност за почивка и чист въздух, коментира Сандалска. По думите й въведеното с последните промени в Закона за туризма уеднаквяване на цените за българи и чужденци представлява предизвикателство към професионалистите в туристическия бранш. Не можем да си позволим да загубим нито едните, нито другите. Новите оферти обаче са съобразени именно с финансовите възможности и стандарта на живот на българина, каза Сандалска. В Боровец очакват над 20 на сто ръст в броя на чуждите туристи тази зима. Това е два пъти повече в сравнение с предварителните прогнози при есенните договаряния с чуждите туроператори, когато очакванията бяха в рамките на 8-12 процента. И през този сезон най-много ще бъдат британските туристи. Гостите от Великобритания идват основно с британските туроператори "Нилсън", "Кристъл холидейз", "Ингъмес", "Фърст чойз" и "Болкан холидейз". Вече са в сила и новите цени в 4-звездния хотел "Рила", който предлага разнообразни пакети. През т. нар. висок сезон от 27 декември т.г. до 7 януари 2006 г. леглото в двойна стая излиза 130 лв. През средния сезон от 8 януари до 15 март то е 115 лв., а от 16 март до 31 март - 95 лв. В цената са включени нощувка, закуска на блок маса-бюфет, ползване на басейн, курортна такса, застраховка и ДДС. Децата ползват намаленията и отстъпки.
Валентин Георгиев Вторник, 20 Декември 2005
Георги Първанов: Проектът "Супер Боровец" има добро бъдеще
Боровец. “Главболгарстрой” АД откри първия хотел от нов тип на територията на курорта “Боровец” - Апартаментен комплекс “Флора”. Официалният старт на комплекса беше даден с пищно тържество, на което специални гости бяха президентът на Република България Георги Първанов и министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов. Събитието уважиха и кметът на община Самоков Ангел Николов, народни представители, партньори и приятели на “Главболгарстрой”, както и собственици на апартаменти в комплекса. “Флора” свидетелства, че ние, българите, можем да правим нещата добре. И е добре това да бъде видяно от онези световни лидери, които в съвсем скоро време ще трябва да вземат първото от поредицата решения за определяне на домакина на зимните Олимпийски игри през 2014 година”, заяви президентът Георги Първанов по време на приветствието си към гостите. “Флора е доказателство, че проектът “Супер Боровец” има добро бъдеще”, добави още президентът. Президентът на “Главболгарстрой” Симеон Пешов, приветства гостите с “добре дошли” и им пожела приятни изживявания в комплекс “Флора” и Рила планина. Над 300 бяха гостите на “Главболгарстрой”, станали свидетели на грандиозното шоу, с което компанията отбеляза старта на комплекса. Богатата програма включваше изпълнение на Стоте каба гайди, освещаване на сградата, огнено шоу и зрелищна програма с фойерверки. Президентът Георги Първанов и Симеон Пешов тържествено прерязаха лентата за откриването на комплекса. “Главболгарстрой” АД ще продължи развиването на комплекса и през следващата 2006 г. Компанията планира да разшири предлаганите възможности за отдих и забавление на гостите, като построи спортна площадка с мини варианти на игрище за футбол, баскетбол и тенис на корт. Най-големите атракции за гостите на хотела ще бъдат планираните за 2006 г. боулинг зала - на втория приземен етаж, - и ледена пързалка, която ще бъде напълно ново забавление за к.к. “Боровец”. Компанията гледа на инвестицията в Апартаментен комплекс “Флора” като сериозен тласък за развитието на проекта “Суперборовец”, в който строителният лидер е партньор. След официалната част на събитието, тържеството продължи в Ирландския пъб на комплекса в компанията на Руши Виденлиев, “Кокомания” и инструментален квартет “Интро”. Ирландският пъб е най-големият в курорта “Боровец” и е с площ от 800 кв. метра. “Флора” е разположен в централната чест на курорта, в подножието на националния парк “Рила”, само на 50 метра от лифтовата станция “Боровец - Ястребец”. Общата инвестиция на Главболгарстрой АД в комплекса възлиза на над 10 милиона лева. 04:02 18.12.2005г. Агенция "Фокус"
Лифт-картата в Чепеларе ще струва 22 лева
Спускане с делтапланер върху пистите "Мечи чал" в Чепеларе ще бъде най-новото изкушение за любителите на екстремните спортове през тази зима, съобщиха от хотелиерското сдружение в града. От сдружението преговарят с клубове за екстремни спортове от страната да експериментират при подходящи метеорологични условия комбинацията от двата спорта.
Сред новите услуги, които предлага туристическият център "Мечи чал" през този ски-сезон са включени разходки с кучешки впрягове и с моторни шейни по трасета до Пампорово. Общата дължина на пистите и ски-пътищата в център "Мечи чал" достигна 28 км, прибавяйки прокараните през лятото две нови писти. Около 70 хил. лв. струва на сдружението възстановяването на засегнатите от летните наводнения участъци по пистите.
Намерението е да превърнем Чепеларе в курорт за средния българин, обяснява Съби Маданков, председател на хотелиерското сдружение "Мечи чал". От сдружението запазват и през тази зима ценова политика, насочена предимно към българския пазар.
Дневна лифт карта в "Мечи чал" струва 22 лв. в периода до 9 януари, а след това - 20 лв. Поскъпването на лифт услугите е около 15-20% в сравнение с тарифите от миналата зима. Картите за деца до 14 г. са съответно 14 и 12 лв. преди и след края на ваканцията.
Паркингът за автомобили на лифтовата станция "Мечи чал" е безплатен, както и пътуването с лифта в обратна посока. Стойността на нощувка в хотелите в града през зимния сезон се движи в границите 27-45 лв. за легло в двойна стая, варирайки през различните периоди.
Над 10 нови хотела се строят в Чепеларе в момента, част от тях се очаква да бъдат пуснати в действие до края ски сезона.
Инвеститорският интерес към региона е много голям, показател за това е над 7-кратното поскъпване на земите в общината, посочва Тодор Бозуков, кмет на Чепеларе.
dnes.bg 17.12.2005 17:00
Шампион по фристайл идва у нас
Един от легендарните скиори във фристайла в световен мащаб Глен Плейк (САЩ) ще посети България догодина. Новината съобщи Алесандро Далбело, собственик на едноименната фирма за ски обувки. Именно Плейк тества най-новите модели, които се произвеждат в България. "Досега сме инвестирали 2 млн. евро във фабриката в Нови Искър, а плановете ни са големи", каза г-н Далбело. Той разкри, че може да поеме издръжката и на български състезатели, каращи в свободния стил.
в-к Стандарт, 17 Декември 2005
Без закон за строежите в планините сме в заем пред бъдещите поколения
Арх. Тодор Булев, заместник-председател на управителния съвет на Съюза на архитектите в България, пред "Капитал"
Наскоро инициирахте дебати по евентуален бъдещ закон за застрояването в планинските зони. Защо според вас е необходим такъв закон?
- Вече сме в ситуация, при която инвестиционният интерес от големите градове, от Черноморието и от отделни национални планински курорти придобива по-широк характер и навлиза по-дисперсно в планинската среда. Има идеи за застрояване и за прокарване на ски писти не само в големи национални курорти, но и за Тетевен, Берковица, Троян, както и предложения например за ски центрове в Рила, в Пирин и т.н. Съществува и тенденцията за по-свободно застрояване за планински хотели, малки семейни хотели, свързани с населените места. Тепърва предстои да се усвоява среднопланинската зона, която е особено подходяща за летен туризъм, и да се усвояват различни селища с изявен исторически характер в Родопите, Стара планина, Средна гора, Странджа. Така че проблемите на планините не трябва да се свеждат до два или три високопланински курорта и свързани с тях селища, които привличат вниманието. Към това трябва да бъдат включени и балнеоложките курорти, които са разположени в съседство до или в планинските зони, които тепърва предстои да се развиват. Отсега трябва да сме наясно, че предстоят промени с усвояването на планините, и възниква въпросът доколко сме готови да приемем предизвикателствата. Банско, локацията Самоков - Боровец и Пампорово вече показаха, че проблематиката е сложна. Сблъскваме се с много проблеми на опазване на природната среда, на националните и природните паркове, особено когато говорим за високопланински отдих. Още нямаме пълни наблюдения какво влияние ще окаже например прокарването на пистите в Банско и сечищата, свързани с лифтовете. Това се отнася също за резервоарите или за химикалите, които се използват за изкуствен сняг. Още не сме наясно какви биха били по-дълготрайните промени. И ако погледнем нещата взаимосвързано, се очертава система от различни по характер и по допустима степен на натоварване пространства в планината, които налагат диференциран подход. А нашият Закон за устройство на територията не е достатъчно приспособен по отношение на усвояване извън урбанизирани територии. В някои отношения той е прекалено либерален и затова сме свидетели колко лесно земеделската земя става курортна и какво следва от това.
Тоест преместването на инвестиционната и на строителната инвазия от морските към планинските зони ви притеснява.
- Ако няма сдържащи фактори, съвсем естествено и в Пампорово, и в Боровец, и в Рибарица пътят ще бъде един и същ - на максимално усвояване. Защото за момента единствено капиталовият интерес диктува близката перспектива на развитие на региона. В Банско например се оказаха неподготвени и без единен план за това какво става в него. В момента градчето расте доста хаотично в три или дори в четири посоки (защото скоро и към полето ще започне да расте). Идеята на проектите за Боровец е това да бъде избегнато чрез създаване на локализация в ниската зона, а в горната част на курорта строителството да бъде ограничено. Остава въпросът дали ще успеем да направим това. Като законов подход и подход на проекторешение това съществува. Нашите инвеститори и строители в 90 на сто от случаите не се интересуват от дългосрочната перспектива, а само от бързото връщане на капитала. И когато казваме - има инвестиционен интерес или привлякохме големи инвеститори, това означава да си закриваме очите пред това, което ни чака в бъдеще. Това би означавало да се стигне до ситуацията, в която е сега София - бившият кмет Стефан Софиянски харчеше пари, които бе взел на кредит, и остави столицата с жестоки заеми. Със строежите в планините е същото. Защото с тях ние все едно сме в заем пред бъдещите поколения и ги лишаваме от възможностите, които те биха имали, за да усвоят територията по разумен начин. Има и други въпроси, които принципно не са решени. Държавата има ангажименти по отношение на инфраструктурните проекти, които трябва да се осигурят. Не може нещата да бъдат оставяни само на общините, тъй като едно Банско например от 5000 души вече достигна 15 000 - 20 000. Тези хора обаче не са постоянни жители и общината няма как да вземе пари за инфраструктурата. А и после, що за държава е тази, която оставя нещата да се съсипват и след това прехвърля отговорността към общините. Има ли държава, или няма при това положение?!
Не се ли опасявате, че съдбата на проектозакон за застрояване на планините може да е същата като на този за черноморското крайбрежие и да отприщи лобистки интереси?
- Идеята за закон за планините, който да формулира различни специфични изисквания, подходи и нормативи по отношение на тези различни зони в планината, е лансирана още в средата на 90-те години. Един от инициаторите беше тогавашният заместник-министър на строителството арх. Петко Еврев. С подобна нормативна уредба по-деликатните и характерни зони могат да бъдат заковани с определен тип усвояване и да не се нарушават с други мероприятия. Това би създало планов подход като цяло и би позволило да подходим диференцирано към функционалното зониране, режима на устройство на планинската среда. Според мен биха могли да се заложат и редица други изисквания - по отношение на планинската архитектура например. Със закона за Черноморието се прави опит да бъде направено нещо подобно, но то е доста непълноценно, тъй като става въпрос само за забранителните аспекти на тези режими, от една страна, а от друга, зоните не бяха изяснени като териториален обхват с нужните проучвания.
Значи един закон за застрояването в планините според вас има бъдеще? Според представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството той би бил излишен, тъй като за националните курорти в страната има по-строги и специфични правила за застрояване.
- Опираме до въпроса доколко ще се стремим да наложим стратегическа управленческа политика по отношение на националното пространство. Последните 15 години показаха, че държавата не се интересува от националното пространство като ресурс. Значи ние правим граждански протести против две или три военни бази, а в същото време с лека ръка пренебрегваме щетите, които се нанасят на огромни територии, защото държавата не си е влязла в правата и защото е лош стопанин на националните ресурси. Тя нито ги стопанисва, нито ги рекламира, нито ги поддържа, нито ги обогатява въпреки огромната численост на държавната администрация. Разбирам задръжките на онези, които казват - толкова закони има, а сега ще се появи още един, с който да се съобразяваме. Хората вероятно пак ще кажат: пак ще има ограничения. Би трябвало да има някои ограничения, защото още не сме свикнали да се отнасяме към националните си ресурси като към нещо, което е национална, а не само частна собственост. На много места вече се вижда, че общините и частните стопани сами не могат да се справят. Те сами констатират, че трябва да им се помогне. И когато говорим за закон за планините, мисля, че точно в него трябва много ясно да бъдат разпределени задълженията на всички и да бъде решено комплексното инвестиционно усвояване на териториите. Не знам дали сегашното ръководство на регионалното министерството би се опитало да защити подобен закон. Но аз бих казал, че ако то има подобни нагласи, ние сме готови да го подкрепим.
Интервюто взе Мария РАДМИЛОВA в-к Капитал, Брой 46, Ноември 2005 г.
Туризмът в капана на политическото тото
В началото на зимния сезон и близо 4 месеца след съставянето на коалиционното правителство един от най-перспективните за България отрасли - туризмът, продължава да е натикан в девета глуха. Това се случва въпреки суперлативите, че браншът е сред най-успешните, че е приоритет, "визитка" на страната ни зад граница и че носи милиарди евро приходи. Очевидно властта свикна да почива на тези лаври и да се прави на разсеяна, че едва ли не секторът е длъжен да се оправя сам. Вярно е, че близо 99 на сто от собствеността в туризма ни е в частни ръце, и слава Богу. Но липсата на държавна политика и стратегия за развитието му определено поражда хаос чрез безсмислени експерименти. Сред последните примери за безотговорно отношение към туризма е проваленият с лека ръка търг за обществена поръчка, който трябваше да определи фирмата-организатор на българските туристически щандове зад граница през 2006 г. Гафът стана някак неволно и бе обяснен едва ли не като "в реда на нещата" от директора на дирекция "Туристическа политика" Валери Петров. Той е нещо като и.д. шеф на туризма, но не съвсем. Защото може да подписва финансови документи, но не и да взема каквито и да било управленски решения. А още няма назначен изпълнителен директор на новата държавна Агенция по туризъм. По правилник той трябва да определи състава на тръжната комисия. При това положение няма комисия, няма и търг, обясни Валери Петров на фирмите-кандидатки. От правителството пък запазиха пълно мълчание. А какво да кажат фирмите, подали оферти? Да правят нов маркетинг, да ги актуализират и да чакат "връзване на веригата", по която да се стигне до насрочването на нова процедура? Но, изглежда, за управниците ни проблемът е нищожен на фона на останалите главоболия, които си имат - доскоро с учителите, все още с болниците. Съвсем логично тогава идва въпросът - като нямат време да се занимават с този отрасъл защо културният, не друг, а именно културният министър, реши да кадрува в туризма и освободи бившия директор без мотиви? Друг проблем, повдигнат и от самия бранш - закъсняват процедурите по категоризация на туристическите обекти и това затруднява работата им. Вече два месеца на бюрото на неизвестния още нов изпълнителен директор стоят купчини папки с молби за категоризация. Бройката им към днешна дата е над 330. 330 туристически обекта чакат агенцията да се произнесе по легитимността им. В същото време Комисията за защита на потребителите прави проверки и санкционира за нередовни документи... Отсъствието на титуляр, който да оглави агенцията по туризъм, всъщност означава, че тя на практика не работи. Вече втори месец повече от 50 нейни служители ходят на работа, без да знаят обаче какво точно правят - нямат си дори и.д. шеф. Затова пък си имат заместник-министър в министерството на културата. Това пък противоречи на последните промени в Закона за туризма. Според тях агенцията става държавна, подчинена на МС и е второстепенен разпоредител с бюджетни средства към Министерството на икономиката и енергетиката. Защо тогава министър Данаилов има заместник-министър по туризма, никой не можа да обясни. Официалният отговор на пресцентъра на културното ведомство е, че не могат да кажат какъв точно е Димитър Хаджиниколов, но "успокояват", че си стои в министерството. Нещо повече. Все още незаработилата агенция е сключила договори за 110 000 лв. за изработката на рекламни новогодишни материали - календари, запалки, химикалки, ключодържатели. Сумата е внушителна на фона на призивите към министерствата да пестят и като се има предвид, че миналата зима Министерството на икономиката, към което се числеше туризмът по това време, отдели за целта само 19 000 лв. Неглижираното отношение към туристическия отрасъл, впрочем, датира отдавна и пример за това е непрекъснатото му подбутване ту под една, ту под друга "шапка" - в търговията, после в икономиката, после в културата. От 1992 г. насам са се сменили осем началници в туризма, което прави смяна на караула на всеки две години. Затова с право някои негови представители недоволстват, че управляващите през всичките тези години са обърнали бранша на политическо тото. Иначе схемата на празни надежди и неизпълнени обещания се повтаря циклично преди и след поредните парламентарни избори. Така стана и тази година. Факт е, че след изборите през юни всички браншови организации се събраха и представиха вижданията си на политическите сили. Настояха за повече внимание към туризма и предложиха да се създаде ресорно министерство. Аргументите им - не става дума за едната гола власт, а за самостоятелна институция, която да прави националната политика, да организира и да координира изпълнението й. Отговорът на тези искания стигна само до обособяването на Агенцията по туризъм в отделна структура към министър-председателя и толкоз. Нагласяването на удобния човек на стола обаче се оказа далеч по-сложна работа. И всичко в сектора бе оставено на самотек, без в Министерския съвет да си дават сметка, че за да се развива правилно, туризмът държи връзка с още двайсетина сектора от икономиката - транспорт, хотелиерство, хранене, забавления, екология, здравеопазване, административни услуги, застраховане, финанси и т. н. И че синхрон между тях не може да се получи от въздуха, а някой трябва да координира и да ръководи процесите. Всеизвестен факт е, че заради честата смяна на управленците България няма единна политика за привличане на туристите. Обикновено чакаме те да дойдат сами, защото уж било евтино. В Хърватска, например, държавата дава на туроператора премия по 1 евро за всеки докаран в страната турист. А ако е за 14 и повече дни, премията е до 5 евро. Много поощрения и стимули има и в съседна Турция. У нас те не само че липсват, но и малкото предизборни обещания не се спазват впоследствие. Както стана например с прословутото намаляване на ДДС от 20 до 7 процента. Това искане на браншовиците, което датира от години, не е нищо повече от търсенето на равни и конкурентни условия, както е в други държави. Известно е, че в Турция, Гърция и Испания ДДС е 8-9 на сто. Решаващи за туризма са и проблемите, свързани с изключително ниското качество или дори пълната липса на подходяща инфраструктура в цялата страна. За това неведнъж са предупреждавали специалистите от сектора. Чужди медии и туроператори пък редовно ни критикуват, че нито пътищата, нито летищата ни отговарят на съвременните изисквания на туристическия бизнес. А кой трябва да е виновен и отговорен за това? Дали само предприемачеството в туризма слага черно петно върху отрасъла с хаотичното, незавършено в срок и дори незаконно понякога строителство по курортите? Очевидно не, защото държавата също няма политика за ориентиране и насочване на инвестициите към важните за страната региони, селища и курорти. Битката за това кой да оглави туризма всъщност почива на различна философия на политиците за мястото и тежестта на бранша от тази на заетите в него. За хората, които са свързали живота си със сектора, никак не е без значение кой ще седне на върха на туристическата пирамида. Обратното - за политиците ни, изглежда всичко е въпрос на квоти. В крайна сметка затова и няма ръководител, който да се задържи повече години, да предложи национална стратегия, подплатена с бизнес план за развитието на туризма с цифри и сметки. Дали и новият шеф, който и да е той, няма да се окаже поредната конюнктурна фигура, остава да видим.
Валентин Георгиев в-к Монитор Вторник, 20 Декември 2005
Формулата "постоянни клиенти" се запазват двойните цени в туризма
Българите ще продължат да ползват по-евтини нощувки и услуги по курортите в сравнение с чужденците, след като много хотелиери и ресторантьори намериха начин да им предложат по-ниски цени, без да нарушават закона, който забранява да се прави разлика за български и за чуждестранни клиенти. Новата формула са намаления за "постоянни клиенти", като под тази фраза се подразбират най-вече българите. Така специалните "промоции" обезсмислят влязлата в сила от 1 декември промяна в Закона за туризма, според която се изравняват цените за всички гости, както изисква европейското законодателство. Засега като "постоянни" се определят онези клиенти, които и предишния сезон са почивали на същото място.
От Агенцията по туризма не отговориха дали това е нарушение на закона, или е нормално поведение в условията на лоялна пазарна конкуренция. За нарушенията трябва да следи Комисията по търговия и защита на потребителите, откъдето също не дадоха еднозначен отговор дали отстъпките за постоянни клиенти са против текста в туристическия закон.
Досега на много места имаше два вида цени: едни за българи и други - в пъти по-високи, за чужденци. Това се правеше най-често от хотелите и ресторантите по морето и в планинските курорти, където и идват най-много чуждестранни гости. Според определението на Европейския съюз обаче това е дискриминация.
Ще изгубим много български туристи, които след изравняването на цените не могат да си позволят стандарта на европейците, обясняват хотелиери, собственици на квартири и ресторантьори. Ефект има и върху туристически обекти - в Националния исторически музей край София например входът за българи бе увеличен пет пъти - от 2 на 10 лева, колкото досега плащаха чужденците. В големите зимни курорти, където сега започва сезонът, цените на карти за ски съоръженията се удвоиха спрямо 2004 г.
Пред опасността от отлив на български туристи бяха изобретени нови методи за задържането им с отстъпки и намаления. В Банско и Пампорово компаниите увеличиха цените на еднодневните карти за лифта съответно от 25 на 50 лв. и от 30 на 48 лв. И в двата курорта обаче тази година има намаление за "постоянни клиенти" в рамките на 35%, което реално сваля цената на картата до около 30 лв. В Боровец цените още не са обявени.
Въпреки високите цени българите ще се возят за по-малко пари, обяви преди дни кметът на Банско Александър Краваров и посочи, че намалението за постоянните клиенти всъщност ще е за скиорите от България. Не очаквам новите цени да доведат до спад на българските туристи, каза още кметът.
Изпълнителният директор на "Пампорово" АД Николай Илиев, които са концесионери на съоръженията и пистите в едноименния курорт, посочи, че за постоянни клиенти се смятат всички, които миналата година са карали ски в Пампорово. По думите му всички скиори се записват в базата данни и при купуването на карта на следващата година, те ще ползват отстъпка. Илиев гарантира, че намалението ще важи и за чужденците, които миналата зима са почивали в Пампорово.
Понеже хотелите в курортите работят изключително с чуждите туроператори, за тях няма голямо значение дали ще обявяват отстъпки за българи, коментират представители от бранша. Партньорите на големите международни вериги пък отдавна са изравнили цените. Откакто сме в България, имаме едно и също за всички, обясниха от "Хилтън" в София. Малките семейни хотели и предлагащите квартири обаче прибягват до схемата "постоянни клиенти". Освен това в курортите българи могат да преспят по-евтино, ако направят резервацията си не на място, а през туристическа агенция, която пък има специален договор с хотелиери за отстъпки за целия сезон. Проблемът е, че трудно се намират свободни легла в последния момент.
Макар ресторантите да имат най-голяма изгода от това чужденците да плащат повече, там също се предлагат отстъпки за българи. В някои заведения в Боровец и Банско дори са поставени табелки "Намаление за българи - 30%". Обяснението е в това, че чужденците обикновено са платили в туристическия пакет да се хранят в ресторантите на хотелите, където са отседнали, и рядко влизат в друго заведение. Представители на бранша очакват по същия начин да постъпят и заведенията на морето в разгара на летния сезон.
Подобни отстъпки за постоянни клиенти предлагат и голяма част от хотелите и ресторантите в страната. Това се отнася най-вече за градските по-малки хотели, защото разчитат до голяма степен на българските туристи, които не идват с предварителни записвания или чрез агенция.
Изравнихме цените за българи и чужденци и леко ги увеличихме, обясни Георги Вълев, президент на "Поликомерс" и един от големите хотелиери във Великотърновско. По думите му е нормално колегите му да предлагат различни цени и отстъпки за постоянни клиенти, групи, за гости чрез агенция и т.н. На това мнение е и маркетинг мениджърът на хотел "Бест уестърн сити хотел" в столицата Чавдар Крачунов. "Хотелите могат да дават отстъпки на всякакви клиенти - на корпоративни, на големи групи, на гости за семинари и др. Това са нормални конкурентни условия", добави той. Фирмите нямат право да обявяват различни цени на рецепция, но нищо не може да ги спре да дават отстъпки и различни ценови условия на различните видове клиенти, обясни и председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова.
ЗОРНИЦА МАРКОВА в-к Дневник, 15/12 - 20:10 ч.
|