От „Витоша ски” АД обявиха, че КВЛ "Симеоново-Алеко" и лифт "Драгалевци-Бай Кръстьо-Голи връх" на Витоша ще бъдат пуснати в рамките до един месец. Както съобщихме по-рано днес (+ВИДЕО), за това са се договорили фирмата собственик на съоръженията „Витоша ски” АД, кметът на София Йорданка Фандъкова и представителите на Агенцията по горите по време на днешната им среща в Столична Община.
В официално писмо до медиите от дружеството „Витоша ски” АД обявяват следното:
"През изминалата седмица станахме свидетели на уникален екологичен рекет, който блокира промените в Закона за горите и лиши България от поредната сериозна инвестиция в туризма и спорта. Въпреки тази безпрецедентна намеса в делата на държавата и частния сектор, водено от загрижеността си за столичани, „Витоша ски” АД съвместно със Столична община и Изпълнителната агенция по горите днес (09 юли 2012 г.) намери решение за пускане на съоръженията.
Лифтовете на Витоша ще бъдат пуснати до един месец. Оценяваме това като резултат от добрата комуникация и конструктивен, взаимно приемлив диалог между държава, община и частен инвеститор, което се случва за първи път.
Същевременно, в интерес на обективната истина и гарантираното законосъобразно ползване на съоръженията в бъдеще, искаме да поставим пред обществеността следните въпроси, решаването на които ще изникне скоро и с нова сила заради заложени в действащото законодателство от същите псевдоеколози блокиращи препятствия:
1.Обсъжданият Закон за горите не съдържа предвидени норми и предписания как да се строят лифтове в планините. Между страните цари пълен консенсус по констатацията, че съществуващите на Витоша лифтове са морално и технически амортизирани и че подмяната им е наложителна и безалтернативна. Проблемът е в това, че съществуващото законодателство не предвижда как да стане това: Законът за горите не дава предписания как да се подменят съоръженията, а Планът за управление на ПП Витоша, от една страна, препоръчва подмяната на лифтовете, а от друга изисква да не се нарушава тревното покритие - две противоречия, които завършват абсурда. Законът за горите не съдържа нито една точка, която да обяснява как да се осъществи подмяната на съоръженията – а подмяната на лифтовете по същество е дейност, която според нормативната уредба се нарича строителство.
Ние не искаме нищо друго, освен ясен закон и точни правила, които да следваме. Най-вече ние сме потърпевшите от действащото законодателство, прието под користната и непрофесионална диктовка на зелените манипулатори на общественото мнение. Затова очакваме Народното събрание да обсъди днешното абсурдно положение, което блокира както държавата, така и добронамерените инвеститори, и в Закона за горите да се включат предписания и за строителство на лифтове.
„Витоша ски” никога не е искало специална поправка в Закона за горите, а единствено и само създаване на ясен регламент и правила, по които да се осъществи належащата смяна на лифтовете.
2. Ето накратко проектът на „Витоша ски”:
(А) Проектът за туристическа и ски зона „Алеко” на Витоша запазва абсолютно същата зона, дори ще използва по-малка площ от сегашната (площта на зоната е 152,5 хектара, въпреки че Планът за управление на ПП Витоша отрежда площ от 217,93 ха. за зона за туризъм, спорт и ски);
(Б) Проектът за модернизацията на зона „Алеко” предвижда подмяна на всички съществуващи лифтове с нови. Същевременно няма да има строителство на нови лифтове, като се запазва общият брой на сега съществуващите съоръжения. Ще бъдат използвани главно старите трасета, въпреки невъзможността за огледалната подмяна на всяко съоръжение половин век по-късно: образен пример, не можете да превърнете една „Лада”, произведена през 1960 г., в хибриден автомобил! (Предвидените нови технологии във въжения транспорт дават много съвременни и модерни решения при изграждането на лифтове - кабинките могат да бъдат със слънчеви батерии и да произвеждат част от тока за работата на лифта, функционалното проектиране на лифтовете ще предвиди нови места за стълбовете на лифта и т.н.). Запазвайки максимално трасетата на съществуващите лифтове, транспортните връзки между тях ще бъдат направени по-функционални (съществуващите лифтове са строени без комплексен проект, „на парче”, и затова не предлагат добра комуникация помежду си; в новия проект това е преодоляно и е осигурена по-добра логистика);
(В) Ще бъдат изсечени 2000 куб.м. дървесина, което е почти 4 пъти по-малко от планираната годишна санитарна сеч (7000 куб.м.); Езерото за изкуствен сняг ще бъде разположено от ляво на пистата „Витошко лале”, под Финална къща и ще бъде голямо колкото езерото Ариана (с вместимост 70 000 куб.м.);
(Г) Границите на плана за модернизацията не излизат от сега отредената зона за ски, спорт и туризъм „Алеко” в плана за управление на ПП „Витоша”. Подчертаваме, че трасетата не преминават през природни резервати и не засягат местообитания. Трасета преминават предимно през обезлесени терени или се използват сега съществуващите.
(Д) Екологичният одит на проекта за модернизация се провежда по системата на Европейския съюз – ЕМАС;
(Е) Проектът за модернизация на зона „Алеко” ще заеме само 0,68 % от площта на ПП „Витоша”, чиято обща площ е 27 079 хектара.
3. Искаме законите да важат за всички. Водени от желанието за превръщане на Витоша в европейска дестинация за спорт и отдих, настоятелно напомняме за съществуващите на Витоша поредица от незаконни сгради и обекти, маскирани под определението "временно преместваеми", за които са издадени заповеди за премахване № РД-18-34/02.03.2010 год., РД-18-35/02.03.2010год., РД-18-37/05.03.2010 год., РД- 18-38/05.03.2010 год. и РД-18-39/05.03.2010 год., потвърдени от българския съд, както и за премахване на незаконните влекове в м. „Ветровала” и „Офелиите”.
Отправяме настоятелен апел към Столична община в лицето на кмета г-жа Фандъкова, в интерес на закона и на софиянци, да приведе тези забавени с две години заповеди в действие, като в рамките на един месец ще следим за тяхното изпълнение."
„Витоша ски” АД 9 юли 2012
|