SKI.BG
     Събота, 23 Ноември 2024
[english version] english version
FIS World Snow Day Sofia 2022
БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ СКИ
FIS World Snow Day Sofia 2021
FIS World Snow Day Sofia 2020
FIS World Snow Day Sofia 2012
ЕДИН СКИ ДЕН НА.. фотогалерии
World Skitest
SKI.BG partner > Yourski.RU
SKI.BG PHOTO GALLERY
СКИ в България > СКИ порталът!
 
FIS Alpine World Ski Cup Bansko 2009 LIVE
СПОНСОРИ на БФСки
Националният Ски Отбор
NOKIA Snowboard FIS World Cup Big Air Sofia 2007
 
СКИ в България > СКИ порталът!

 . бг ски новини
30 Май 2007 - 16:00
Спортът в търсене на нови спонсори
Липсата на ноу-хау се оказва сериозен проблем пред българските федерации и отбори
изпрати на приятел Printer friendly версия

Как се получават пари от спонсорство за спорта? Ако попитате който и да било ръководител на спортна федерация от България, отговорът ще бъде един и същ: по-трудно е, отколкото да стигнеш до държавна субсидия.

Годишно във федерациите постъпват около 20 млн. лв. от държавния спортен тотализатор и около 10 млн. от частния сектор под формата на спонсорство и реклама. Ясно е, че тези суми изобщо не са достатъчни, за да покрият спортната дейност на националните отбори и техните състезатели, особено на фона на повишаващата се финансова конюнктура в световния спорт. Според доклада "Европейският модел на спорта", който определя политиката на Европейската комисия в тази област, спортът се характеризира като икономическа дейност, а съществена част от приходите му би трябвало да постъпват от спонсори. Българският спортен ръководител обаче не разполага с това ноу-хау, тъй като обикновено или не му достигат мениджърски качества, или е свикнал да кара по инерция най-вече на държавна издръжка.

Най-търсени са банките и мобилните оператори

В последните години банките и мобилните оператори се оказаха едни от най-ухажваните от спорта сектори, тъй като показаха висока инвестиционна готовност. Проучване на "Капитал" показа, че една от най-често срещаните причини спортните организации да получат отказ за финансова подкрепа е, че повечето от кандидатите не знаят как да я поискат.

Как се прави предложение

Предложението за спонсорството е първата визитка на организацията, която търси подкрепа, и трябва да се изпипа добре. Представители от голяма българска банка споделят, че при тях нерядко постъпват предложения от типа: ние сме спортна организация, имаме нужда от средства. Това е банковата ни сметка, внесете сума по желание и ние ще го оценим високо.

Виктория Блажева, PR в Уникредит Булбанк, отбелязва: "По отношение на банките съществува погрешна представа, че разполагат с достатъчно пари и не е проблем да дадат средства за спорта просто така. Всяка уважаваща себе си, клиентите и акционерите си институция има спонсорска политика и много внимателно следи къде и за какво се харчи всеки лев." Миналата година банката подкрепи Българската ветроходна асоциация в организацията на регатата Уникредит Национална купа", тъй като ветроходците са дошли с ясна визия за събитието, участието на банката и ползите за двете страни.

Мария Тройчева, мениджър маркетингови комуникации на "Вивател", добавя, че и при тях идват искания за партньорство без обосновка. "С малки изключения липсват данни за аудиторията, която се интересува от конкретния спорт - кои са, какви са, по какъв начин възприемат спорта и къде са контактите им с него. Ситуацията, в която рекламодателят определя цената на партньорството, а не го прави пазарът, ми се струва малко или много нелогична." Тя твърди, че няма много рекламодатели, готови да работят с "изхабено лице", т.е. с човек, който вече е бил лице на всякакви видове кампании. Тройчева съветва спортистите да събират база данни с информация - колко често се появяват по телевизията и в печатните медии и доколко спортът им е популярен.

Предложения, адресирани в стил Тo whom it may concern (за когото се отнася), както и такива, в които има объркано име или пост на ръководител в институцията, нямат шанс да им бъде обърнато внимание, предупреждават от отдел "Корпоративни комуникации" в Уникредит Булбанк. По-висок шанс за подкрепа имат предложения, адресирани до правилен човек и институция и изпратени навреме. Освен това е препоръчително да се искат разумно количество пари, за да не изглежда, че проектът е организиран с цел печалбарство, и да са описани точните разходи. Големите спонсори предпочитат събития с национално покритие и известни лица, с които институцията да може да се идентифицира. Като интересна кауза се възприема корпоративната социална отговорност.

Елеонора Рангелова, маркетингов специалист в Българската федерация по баскетбол, отбелязва, че офертата за спонсорство задължително трябва да се представи лично на онзи ръководител, който трябва да вземе решението. "Презентацията трябва да включва снимки и клипове, които да визуализират предложението, защото не на всеки човек извън спорта му е ясно какво точно означава например това да рекламираш върху двата кръга на наказателното поле на баскетболния терен."

Добромир Карамаринов, председател на федерацията по лека атлетика, може да се похвали с добра политика спрямо спонсорите, тъй като има дългосрочно партньорство с "Еврохолд" като генерален спонсор. Впоследствие в спонсорския пакет е привлечена и Корпоративна банка. Оказва се, че позицията генерален спонсор е вече заета, но се стига до решение, с което новият спонсор добива статут на официална банка на федерацията.

За повечето спортисти е много трудно да си търсят сами бизнес партньори, затова по света агенциите за спортен мениджмънт са доста популярни и са един от основните фактори за развитието на спорта. Наскоро председателят на ДАМС Весела Лечева обяви, че агенцията подготви предложение за данъчни облекчения на инвеститорите в спорта, но важното е бизнесът да гледа на българския спорт като на свой партньор. Дали това ще се случи скоро? Вероятно да, стига спортните хора да овладеят изкуството на работа с потенциалните спонсори.

---

Чужд опит
Законодателното "Проучване в областта на спортното законодателство в страните от Европейския съюз", което бе поръчано от Парламентарната комисия по въпросите на децата, младежта и спорта, отделя място и на самофинасирането на спорта. Така например в Германия привличането на средства от спонсорство, реклама и др. е изведено като предпоставка за субсидиране на определени категории спортни прояви от държавата. С цел да се стимулира инвестирането в спорта във Великобритания са предвидени данъчни облекчения за физическите и юридическите лица, които инвестират в спортната дейност. В Дания финансирането на спортните клубове се основава на членски вноски, лотарии и дарения.

Елеонора ГУНЧЕВА
в-к Капитал, Брой 18, 04 май 2007


 

изпрати на приятел Printer friendly версия  

Следваща:
Българските зимни курорти в началото на лятото – 30 Май 2007 - 16:09
Проектът за скицентър "Перелик" се разширява до 13 хил. хектара – 10 Юни 2007 - 15:22
Среща на поколения спортисти от Банско – 13 Юни 2007 - 11:13
Банско се люлее в ритъма на джаза – 15 Юли 2007 - 16:52
Банско ъндър кънстръкшън – 15 Юли 2007 - 17:04

Предходна:
Байк траял състезание пред НДК – 30 Април 2007 - 16:16
Urban art сесия на Puma - "Time to Create" – 27 Април 2007 - 12:10
Държавно първенство по ски-алпинизъм – 24 Април 2007 - 11:41
Открит шампионат на България по ски, тенис и мини голф – 16 Април 2007 - 10:31
Ски-учителите от х-л ”Самоков” имат най-добрия Демотим – 13 Април 2007 - 00:27

Powered by [xt] , PHP & MySQL

NO27 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
SKI.BG PHOTO GALLERY
ispo BrandNew Awards
 ski poll
Кой зимен спорт сте опитвали и практикувате?
Алпийски ски
Ски ходене/ски туринг
Беккънтри ски
Телемарк ски
Ски бягане
Ски скок
Сноуборд
Фристайл ски
Фристайл сноуборд
Фрирайд ски
Фрирайд сноуборд
Снегоходки
Спускане с шейни
Туризъм/трекинг
СПА
Не спортувам
Друго


View results
FIS Live Timing
NO26 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO25 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO24 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO23 на списание СКИ&БОРД, спорт, лайфстайл, индустрия !
NO22 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO21 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO20 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO19 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO18 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO17 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO16 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO15 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO14 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NOX3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO12 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO11 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO10 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO9 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO8 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO7 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO6 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO5 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO4 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO3 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
NO2 на списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
Списание СКИ&БОРД , спорт, лайфстайл, индустрия !
 
 
XXIII Olympic Winter Games PyeongChang 2018
XXIII-ти Зимни
Олимпийски игри ПьонгЧанг 2018!
XXII Olympic Winter Games Sochi 2014
XXII-ри Зимни
Олимпийски игри Сочи 2014!
XXI Olympic Winter Games, Vancouver 2010
XXI-ви Зимни
Олимпийски игри
Ванкувър 2010 !
XX Olympic Winter Games, Torino 2006
XX-ти Зимни
Олимпийски игри !
XIX Olympic Winter Games, Salt Lake 2002
XIX-ти Зимни
Олимпийски игри !
 
 
 
© 2002-2019, SKI.BG > www.ski.bg > www.skibg.com > SKI.BG > СКИ в България > Спортът в търсене на нови спонсори > СКИ Порталът! All rights reserved. Всички права запазени. Terms & Conditions - Условия за ползване. Powered by [xt]. нагоре