Кметът на Банско Георги Икономов в интервю за предаването „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“
Водещ: В следващите минути ще разговаряме с кмета на Банско Георги Икономов, който ще ни разкаже за посещението си в Южен Тирол и опита, който българският курорт може да почерпи оттам. Разбира се, ще го попитаме и какъв летен сезон очаква Банско. Г-н Икономов, наскоро се завърнахте от работно посещение в Южен Тирол. Успяхте ли да почерпите опит и ценни практики, които могат да бъдат приложени и в Банско?
Георги Икономов: Да, посещението беше изключително интересно и опитът, който видяхме, е много впечатляващ. За съжаление не всичко, което е там, можем да го пренесем автоматично в България. Поради много причини, включително и поради законови различия, включително поради правени проекти във времето, защото ако се замислим, в Алпите курортите са на по 100 години. Ние проходихме преди няма и 15 години, но да, посещението беше изключително полезно, за което благодаря на евродепутата г-н Дорфман, който го организира. Работни срещи изключително интересни с кмета на една от общините в провинция Боцен, с представители на фирмите „Техноалпин“ и „Лайтнер“, които са специализирани за такава техника – производство на сняг, снегоотъпкваща техника, лифтове. Отделно от това с търговския директор на Доломити Суперски, един огромен впечатляващ курорт, с тяхната фирма в град Болцано за сметосъбиране, снегопочистване, фирмата по чистота, откъдето много идеи можем да пренесем, мисля, с малко усилия и в България. Едно от многото неща, които ни впечатлиха, бяха симбиозата, която са направили в Доломити Суперски, между това да са ски курорти и това да бъдат световен обект на природното наследство към ЮНЕСКО.
Водещ: Тоест така привличат туристи през цялата година.
Георги Икономов: Точно така. Освен през зимата, когато те са си утвърдени зимни курорти и включват над 12 отделни курорта с една обща карта, свързани помежду си с лифтове, с влакчета и т.н., с над 1200 километра писти, те от 2010 г. започват да правят много силен летен туристически продукт, като той изцяло минава под марката на ЮНЕСКО. Тоест ЮНЕСКО за този туристически продукт им служи като реклама. Постепенно, те не са тръгнали също от един път, но постепенно всяка година обогатяват активностите, които може да прави човек в природата, защото казват само да се качиш с лифта горе в планината не е нищо. Тоест той ще се поразходи 15-20 минути и слиза. Правят трасета за маунтин байкове, правят трасета за катерене, за Via Ferrata, такива панорамни площадки и, разбира се, и малки кокетни ресторантчета за вкусна храна, защото и без това не може. Казват, че всяка година им се увеличават туристите по тази причина.
Водещ: Какви са възможностите и Банско да се развие в тази посока? Знаем, че вие си имате малките кокетни ресторнатчета, типичният дух на града, също така през лятото провеждате и фестивали, но има ли накъде още да се развивате?
Георги Икономов: Има, да. Аз мисля, че през лятото най-неоползотворена това е планината. Разбира се, винаги имаме спънки и ограничения от страна на МОСВ, защото все пак Пирин е национален парк. Но аз мисля, че много неща могат да се направят там, без да навредят на природата.
Водещ: Може ли да дадете пример за нещо по-конкретно?
Георги Икономов: Ами да, може да се направят много красиви и атрактивни маршрути за маунтин байкове, това нещо може да се развие както в самата ски зона, като се използват кабинката за изкачване на колела и после лифтовете, които да качат още по-високо колелата, така че хората да могат да карат във високата част на планината, където е най-красивото. Може да се направят турове за катерене, може да се направят по-леки, така наречените Via Ferrata, което означава в буквален превод „железен път“, но това са такива по-леки маршрутчета, изключително обезопасени, но в същото време много интересни и привлекателни за всякакъв вид посетители, панорамни площадки, риболовът да бъде по-атрактивен чрез зарибяване по-активно в езерата. Така че има много какво да се прави и с една много силна реклама, пак казвам, включително, като впишем това и почваме да го изтъкваме, че сме в ЮНЕСКО за лятната активност, мисля, че туристите в съчетание с хубавите хотели в града, с вкусната храна и фестивалите ще получат един действително много качествен туристически продукт в рамките на една седмица.
Водещ: Предстои може би да разработите подобни проекти, но сега какъв летен сезон очаквате? Има ли вече данни за посещаемостта през следващите месеци?
Георги Икономов: Ами не, данни все още нямаме. Повечето хотели и ресторанти са затворили сега след активния зимен сезон за освежаване, за преустройства, но в рамките до една седмица те отварят врати. Градът ни е чист, вече не се извършват строителните дейности поне в централната градска част и там, където се случват фестивалите, и очакваме един много добър и силен сезон. Разбира се, ако бъде и времето с нас, т.е. ако не е дъждовно, ако не е студено, но въпреки всичко и в последните години съм го казал, че всяка година бележим ръст през лятото, което е изключително добро. Иначе активностите, които сме приготвили – започваме с Театралния фестивал, който си е вече мисля, че девета година. След това имаме „Кино под звездите“. Това е една много добра инициатива, като тук представяме на открито, на един огромен екран, филмите, които са наградени през изминалия Фестивал за планинарско кино. Следва „Банско бийт“, това миналата година беше за първи път, сега е за втори път, като сме наблегнали на много български атрактивни млади изпълнители, с което целим да привлечем младата публика. Следва Джаз фестивалът, който е 19-о издание, следва „Опера на открито“, оперният фестивал в края на август. След това в началото на септември преместихме Фестивала на балканската музика „Бохеми Банско“, като гост изпълнител ще бъде една много, много известна сръбска звезда Дино Мерлин. Общо взето летните активности свършват дотук. Продължаваме с Фестивала на планинарския филм, който вече е преди началото на ски сезона. Не трябва да забравяме и добрите условия, които предлага Добринище като летен курорт, а именно минералната вода, малките семейни хотелчета с истинската кухня. Всеки уикенд в центъра на града има Добнищко лято. Самодейни състави от целия регион идват, пеят и танцуват, за да забавляват туристите. Така че да, много са нещата, които могат да се правят в Банско през лятото, и аз мисля все по-силно да правим този продукт с много повече реклама, защото по нищо не отстъпва красотата на нашата природа на Алпите, по нищо не отстъпват нашите хотели на техните, нито пък храната. Даже напротив, многократно по-евтини са и аз мисля, че всички български туристи трябва да се възползват от това, а защо не и френски, италиански. Скоро имахме посещение при нас на европейски юристи в областта на околната среда. Те бяха представители от Холандия, от Франция, от Испания, от Португалия. Направихме един тур из Банско, в старинния град, в ски зоната. Бяха просто впечатлени и казаха: „Защо не се рекламирате във Франция?“. Ние казахме: „Франция си има Алпите“. Те казаха: „Нищо, това, което виждаме тук, действително си заслужава – както цената, така и качеството“.
Водещ: Разбира се, Банско има с какво да впечатли както българските, така и чуждестранните туристи. Аз Ви благодаря за този разговор. Хубав ден Ви желая.
Симона Медарова Радио „Фокус“ 1 Юни 2016 | 16:30
|