България да заложи главно на морския и ски туризма и да задържи цените ниски. Последвайте примера на Майорка и сринете всички стари хотели и на тяхно място вдигнете нови.
Тази маркетингова рецепта предписа на България Ролф Фрайтаг, шеф на фирма ИПК Интернешънъл. Компанията бе наета от държавата да проучи пазара в 10 държави, чиито граждани идват тук на туризъм. Парите за реклама на България през идните години трябва да се съсредоточат върху почивка на море или ски, твърди още той. Само в тези два вида масов туризъм смебили конкурентоспособни. "България безспорно е номер едно от черноморските страни и реално се конкурира със средиземноморските Турция, Гърция, Италия и Испания", обяви Фрайтаг. Страната ни обаче печелела само с ниски цени. Затова главен конкурент на морето е Турция.
Алпите, най-вече Австрия и Швейцария, пък са ни съперници при зимните ни курорти. Те предлагали по-качествен ски туризъм, но у нас било по-евтино. Затова България е най-добрата ски дестинация за чехи, руснаци и украинци.
"Всяко вдигане на цените от българските хотелиери ще провали конкурентоспособността на туризма тук", категоричен бе експертът. За туристите от Швеция, Великобритания, Гърция, Румъния, Сърбия и Чехия страната ни е най-изгодна дестинация за почивка. Според Фрайтаг България няма големи шансове да привлече туристи с културни и исторически забележителности, защото конкуренти са Египет, Гърция и Италия. Обаче уточни, че се изненадал, че у нас има културни паметници, по-стари от гръцките. "За да развивате такъв туризъм, са нужни ужасно много пари за реклама", каза експертът и препоръча затам да се харчат само малка част от бюджетите за реклама.
Обратно на вижданията на Фрайтаг е проучванена българския консорциум “Синиеста”. Според него чужденците, посещаващи ни за културен туризъм, са най-платежоспособни - те харчат по 80 евро за всеки ден. Средно по 67 евро на ден оставят у нас туристи, дошли на еко, спа и селски туризъм. “Синиеста” твърди, че страната ни е привлекателна за чужденците, а предлаганите услуги са на високо ниво, но ни липсва реклама. Туристите обаче се дразнят от мръсотията и лошите пътища.
Виктор Иванов в-к 24 часа Сряда, 6-ти Октомври 2010
|