Георги Бобев е вицепрезидент на Българска федерация по ски. Той ръководи оперативно организационния комитет по домакинството на Банско на кръг от Световната купа за мъже. Състезанието, което включва две дисциплини - суперкомбинация и специален слалом, ще се проведе на 26 и 27 февруари, като първите стартове са от 10 ч. на пистата "Бъндерица".
Какъв ефект очаквате от Световната купа по ски в Банско? - Ефект може да се търси по отношение на спорт, икономика и имидж. Алпийските ски са най-популярният зимен спорт и се очаква популяризирането на България и Банско като ски дестинация за големи спортни състезания да даде много добър резултат. Не трябва да се подценява и фактът, че провеждането на подобни големи спортни прояви е изключително мотивиращ фактор за младото поколение, което се занимава със ски.
Много по-трудно е да бъде оценен прекият икономически ефект. Развитите държави използват системи, с които оценяват непосредствения ефект на икономиката на съответното населено място от състезанията. При нас поне аз не съм виждал да се правят подобни опити в изчисленията. В швейцарския зимен център Ленцерхайде например, който за около пет дни за финалите на Световната купа генерира приходи от 20 млн. швейцарски франка.
По ваши прогнози очаквате 15 000 зрители. Може ли да се каже, че ако всеки един от тях ще остави по 100 лв. на ден, това ще доведе до оборот от 3 милиона за двата дни на състезанието? - Може и така да се сметне. За мен обаче е много по-важен общият имиджов ефект за България, тъй като състезанията от Световната купа са изключително популярни. Общата телевизионна аудитория през миналия сезон само в Европа е била над 300 млн. зрители.
Така че се отваря възможност за едно добро представяне на България като държава, в която има много хубави планини. За мен беше шокиращо, че много хора, дори и от световните спортни организации, свързани със зимните спортове, не знаят, че в страната има отлични условия за зимни спортове. Банско е един от центровете в света, който се разви най-бързо.
Колко телевизии ще излъчват от Банско? - За Европа ще излъчват над 20 телевизии във всички големи алпийски държави, Русия и скандинавския регион. "Евроспорт" ще излъчва пряко и двете състезания, а най-големите спортни канали в Северна Америка ще го излъчват пряко. Като медийно отразяване това е най-голямото спортно, а и не само спортно събитие, което някога е имало в България.
Как ще понесе Банско целия този поток, при положение че дори в нормален ден има големи опашки за лифта? - Това е много сложен въпрос, защото каквато и организация да създадем, се сблъскваме с проблема на ограничените възможностите за извеждане на хора в планината. При най-оптимална организация кабинковата въжена линия може работи с капацитет от 2500 души на час и да извози между 7 и 10 хил. човека. Възможностите на планинския път до "Бъндерица" също не са големи.
По време на събитието пътят ще бъде отворен само за коли, обслужващи състезанието с висок приоритет, и за маршрутна линия с 60 автобуса. Така ще можем действително да гарантираме, че няма да има хаос, а също ще дадем втора възможност на зрителите.
Преди две години направихте генерална репетиция със Световната купа за жени. Имаше ли тогава грешки, които не бихте искали да се повторят сега? - Световната купа за жени преди две години звучи като генерална репетиция, но то беше едно изключително предизвикателство, защото приехме три старта, един отложен от Сент Мориц, а не два - както беше уговорено в началото. Погледнато днес, е трудно да се повярва как сме имали такъв кураж да провеждаме скоростни дисциплини, след като никога не сме имали традиции.
Не бих казал, че сме имали тогава големи грешки. Имахме различни коментари и забележки по някои чисто технически параметри. Трябва да се има предвид, че изграждаме времена инфраструктура във високата планина. Нещо много сложно като чисто инженерингова дейност. Тази инфраструктура се ползва само четири дни.
От къде наемате съоръженията? - За съжаление всичко се наема от чужбина. В България няма нито един голям подизпълнител, който може да отговори на тези стандарти. Няма пазар за такива услуги като трибуни за 5000 души, които да се наемат редовно. Няма и ноу-хау за заснемане на тв продукция за състезание от такъв ранг с 24-26 камери и подвижни телевизионни станции, каквото въобще няма в България.
Как федерацията успя да влезе трайно в календара на алпийските дисциплини, при положение че ски зоната в Банско е малка в сравнение с останалите организатори, а и пазарът е ограничен за ски индустрията? - Нашият шанс като малка държава и нов организатор е с подобни прояви да се конкурираме с най-добрите. Това се опитваме да правим, защото трябва да се знае, че специално в алпийските ски има една група курорти около Алпите, Северна Америка и Скандинавия, които са неизменно в календара. Извън тях вакантните честа са много малко.
За тях кандидатстват стотици курорти с чудесни условия. Не на последно място с огромна местна и държавна подкрепа. Например Япония - държава, която е провеждала две зимни олимпиади и безброй световни купи, не може да получи домакинство в последните 10 години. Политиката на ФИС е, балансирайки между големите ски нации, да търси постепенно и плавно разширяване на географията на ските.
По цял свят възможностите за практикуване са изключително разнообразни. Освен за Източна Европа много се говори за новите възможности в Азия, по специално Китай. Традиционно интересни са възможностите в Южна Америка. Колкото до големината на ски зоната, тя не е фактор. Загреб въобще няма ски зона, а един хълм с писта. Гармиш-Партенкирхен е с два пъти по-малко писти от Банско. Същото може да се каже и за Венген.
Вярно е също така, че пазарът на ски индустрията в България е изключително неразвит, защото за съжаление нямаме политика по отношение на зимния туризъм. Според изследване на Световния институт по зимен туризъм България се нарежда след Словакия, Чехия, Румъния, Украйна, Унгария, в която най-високата точка е 1100 м, по брой активно занимаващи се със ски спорт.
България има изключителни природни дадености за развитие на зимен спорт и при една разумна и балансирана държавна политика в тази област може да имаме от 7 до 10 центъра на европейско ниво със съответна инфраструктура и домакинства на спортни състезания.
Може ли да се каже, че България вече може да разчита на лоби във ФИС? - Принципно е така, но световният ски спорт не е в пряка корелация с пазара, както например е при автомобилизма. Ние от 2004 г. работим активно с лица като Марк Жирардели, който е с изключително силни позиции във ФИС. Имахме възможността да организираме семинари на ФИС в Банско. Федерацията отчете, че страната ни е един от примерите как с активна политика може да се домакинстват големи спортни прояви.
Тук не става въпрос само състезанието на Банско. Направихме Световна купа по сноуборд "Биг еър" в центъра на София, което получи изключително високо медийно отразяване навън. Направихме и четири европейски купи в Банско. Сега виждаме, че има интерес от другите курорти. Пампорово и Боровец искат също да провеждат европейски купи.
Стартът в Банско е непосредствено след изтощително световно първенство в Гармиш-Партенкирхен, а за Големия кристален глобус вече има ясен едноличен лидер - Ивица Костелич. Заради контузии няма да дойдат още няколко от лидерите. Как това ще се отрази на интереса към събитието? - В слалома има 20 скиори, които могат да спечелят старт от Световната купа. Не бива също да се забравя, че има сериозен награден фонд, общо 220 000 швейцарски франка. Действително преднината на Костелич е много голяма, но всяко състезание от този ранг е престижно.
Успяхте ли да продадете успешно това събитие на спонсори и ще останат ли средства за федерацията? - Силно се съмнявам, че ще останат средства. Рекламната политика на ФИС отнема най-голямата възможност за реклама на организатора. Основният спонсор "Ауди" има дългосрочен договор за всички стартове в алпийските дисциплини. Също така времеизмерването се извършва от "Лонжин". И оттук нататък възможностите бяха изключително редуцирани.
Работим с маркетинговата агенция на ФИС "Инфронт спортс", една от най-големите агенции за менажиране на спортни права. Благодарение на тях в България ще се появят спонсори като "Милка" и "Дженерали". Местният организационен комитет осигури останалите. В общи линии може да се каже, че сме доволни.
Какъв процент от бюджета дойде от спонсори? - Около 50 процента. ФИС подпомага само с услугата времеизмерване, която е доста скъпа, ако ние трябва да я плащаме.
Държавата също даде 2 млн. лв., с което осигури близо още 50 процента. - Държавата е длъжна да финансира подобни събития, защото има социални функции като подпомагане на спорта. Такава е практика абсолютно в целия свят, дори и в по-големи проценти, защото тук е под 50%. Мога да дам пример с Ленцерхайде, където швейцарската държава даде 3 млн. франка при бюджет от 7 милиона и осигури абсолютно безплатно 3000 войници за всякакви инженерингови дейности.
Ние се сблъскваме с факта, че много трудно се намират доброволци и за почти всичко се налага да плащаме. Миналата година имахме разговор с швейцарския министър на спорта, който казва, че държавата се е отказала от участието на страната в големи международни форуми от типа на ексибишъни и е пренасочила тези бюджетни средства за подпомагане на събития вътре в страната.
Това се прави, за да се помогне за издигането на имиджа на Швейцария, в това число и с престижни спортни състезания. Бюджетът на световното първенство в Гармиш-Партенкирхен беше 79 млн. евро, като две трети са от федералното правителство и от правителството на област Бавария. По неофициални данни, тъй като и те имаха доста проблеми с времето и с някои допълнителни съоръжения, бюджетът ще нарасне до 100 млн. евро, а разликата ще бъде покрита отново от федералното правителство.
Каква е следващата голяма цел на федерацията? - Голямата ни цел е постигане на сериозни резултати от състезателите. В последните години полагаме големи усилия, които все още не са видими, тъй като основата на пирамидата е абсолютно разрушена. Малко са работещите ски клубове, които показват успехи. Спортът е изключително скъп, така че за осъществяването на една нормална дейност един ски клуб се нуждае от минимум 150 000 лева годишно.
Вече се сблъскваме със следния феномен - имаме сравнително много деца между 12 и 14 години, а нагоре не остава почти никой. Основната причина е финансова. Клубовете нямат възможност да издържат и мотивират тези състезатели. Вече може да се каже, че имаме постижения относно домакинствата. Догодина приемаме за втори път Световна купа за жени в дисциплините спускане и супергигантски слалом в Банско и обсъждаме различни възможности с ФИС за бъдещи проекти, включително и прояви в града.
Политката на ФИС е да популяризира ски спорта в големите градове като практиката с паралелен слалом в Москва и Мюнхен е много позитивна. А и интересът на телевизиите е голям. От ФИС са запознати с възможностите на София и Витоша. Президентът на ФИС Джанфранко Каспер е бил многократно в България още от времето, когато на Витоша са се провеждали големи спортни прояви. Бил е и в останалите курорти и е много добре запознат какви са възможностите на града и на планината. Затова все ни пита защо не използваме възможността, която дава тази планина, а стои в това състояние.
Защо федерацията разпределя средствата по програма "Научи се да караш ски", за която държавата всяка година отпуска стотици хиляди левове само на фирма "Витоша ски"? - Въпросът е неправилно зададен, тъй като проектът е свързан с изпълнението на определен обем от дейности. Имахме обсъждане в управителния съвет. Приета е фирма, която е подизпълнител на този проект, въз основа на това, че, първо, има експертиза в тази област и с това се занимава основно.
Второ, фирмата дари цялото обслужване на този проект като безвъзмездно спонсорство. Тази фирма разпределя средствата на съответните подизпълнители. Като се погледне, изглежда, че децата основно карат ски и средствата отиват за това. Аз бих казал, че основните средства отиват за други услуги, свързани с тази дейност, като транспорт на децата от училищата, изхранване, задължителна застраховка. Това е сложен за изпълнение проект.
Защо федерацията не предлага възможност и други ски училища да кандидатстват за средства от тази програма? - Миналата година канихме другите ски училища на Витоша. Представихме им условия, но те не проявиха интерес. За тази година все още нямаме подписан договор с МФВС и реализираме проекта абсолютно със собствени ресурси.
Интервю: Елеонора Тарандова в-к Дневник 23 фев 2011, 17:40
|