Размерът на британският ски пазар се е свил с 5% през изминалата зима - до 919 900 скиори, според доклада Crystal Ski Industry Report 2011, публикуван на 7 юли. Спадът през предишните две години е бил съответно 13,3% и 11%.
Тазгодишният спад се дължи на няколко причини: много късната дата на Великден, по-малкото сняг в края на сезона, както и кралската сватба през април, заради която повече хора предпочетоха да си останат у дома.
По-голям е спадът при неорганизираните ски туристи - с 8.2% до 270 200 скиора. Според анализа на Crystal, това предимно се дължи на растящите разходи на самолетния превоз.
Пазарът при туроператорите се е свил с 3,1%, основно заради по-късната дата, на която тази година бе Великден, и респективно закъснялата великденска ваканция. Същата е причината и при училищния ски туризъм, където за втори път след сезон 1999/2000 има спад от 3,7%.
Въпреки че общият брой скиори намалява, процентът на тези, които пътуват с туроператори, е нараснал с малко над един процент до 57%. Първите седем туроператора държа 85% пазарен дял от организирания ски туризъм във Великобритания.
В доклада се посочва, че"клиентите са се отдръпнали главно заради финансови ограничения, а не защото са разлюбили ски спорта". Прогнозата е, че скиорите ще продължат да бъдат чувствителни към ценовите промени и през следващия сезон, но при по-благоприятен календар, съчетан с по-стабилна икономическа среда, може да има отлепване от "дъното" на пазара. В докладът също така се констатира, че:
- Франция продължава да бъде най-популярната дестинация за британските любители на ските с дял от 32.5% през сезон 2010/11, но се посочва, че: "Това е трета поредна година на спад в пазарния дял (от 33,2%), основно заради високите цени във френските алпийски курорти"; - Австрия е увеличила пазарния си дял от 25,6% на 26,7%; - Пазарният дял на Италия остава нивото от миналата година с 14,1%; - Андора е увеличила пазарния си дял от 6.0% на 6,4%, което се дължи на помощта, която правителството на Княжество Андора оказа на туроператорите, в съчетание с по-ниските цени за почивка в тази ски дестинация в Пиринеите; - Швейцария държи относително стабилен пазарен дял от 6%; - Делът на Северна Америка - 4.6%, е леко намалял поради допълнителните разходи, свързани с въздушния транспорт /такса гориво и пътническа такса/; - България също бележи леко увеличение до 4%, основно заради атрактивните ниски цени; - При останалите по-малки пазари се отчита свиване с 0,4%, главно заради нестабилните снежни условия.
Infotourism.NET 08.07.2011 18:14
|