ТУРИЗЪМ. В голяма част от западноевропейските, източни и съседни държави България поддържа образа на най-евтината дестинация за туризъм, но през последните години започва да губи това си предимство на ключови пазари. Това става ясно от проучване на компанията IPK International за нагласите на чужденците към туризма, поръчано от икономическото министерство. То е проведено през миналата година в Русия, Гърция, Турция, Германия, Великобритания, Сърбия, Румъния, Швеция, Чехия и Украйна.
Според данните от изследването в 7 от тези държави България се смята за най-евтината дестинация за туризъм. На най-големите пазари обаче- Германия, Русия и Украйна, за туристите лидер по конкурентни цени е Турция.
Според данните от изследването гражданите и от 10-те държави продължават да свързват България с морски почивки. Единствено в Гърция, Турция и Великобритания туристите определят страната и като дестинация за ски туризъм.
Още по-малко познати пък са алтернативните форми- спа и балнеотуризъм (който се оказва разпознаваем само в Гърция и Украйна), както и селски, еко, пешеходен и голф туризъм, за които чужденците нямат почти никаква информация.
"Чужденците не знаят реално какво предлага България", коментира Ролф Флайтаг, един от авторите на изследването. Според него страната трябва да отделя годишно около 10 млн. евро за реклама на сектора, като освен традиционната реклама, да инвестира в изработката на информационен сайт за сектора и различни събития в други държави.
В анализа си IPK International препоръчват България да рекламира предимно морски и ски туризъм, както и някои допълнителни продукти. Такива могат да бъдат комбинациите между почивки на море и културни турове, културен туризъм, балнеология и спа, градски турове в София и пътувания с цел забавления и посещения в казина.
Според компанията страната трябва да има и различни послания в рекламните си кампании на отделните пазари, което в момента не е факт. Така например в Германия трябва да се акцентира на гостоприемството, в съседните държави- на ниските цени и близостта, В Швеция и скандинавските страни- на слънчевата дестинация, във Великобритания- на възможностите за целогодишен туризъм.
На ниво бизнес пък трябва да се обърне повече внимание на създаването на партньорства с повече чужди туроператори, както и внедряването на технологии. В доклада е записано, че е добре България да има собствена онлайн резервационна система за ключовите си пазари.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg и утре във в. "Дневник"
Деница Ватева в-к Дневник 14 юли 2011
Турция измества България като най-евтино място за туризъм На почивка нашенците харчат 50 лв. дневно, чужденците – четворно
Турция измести България като най-евтина дестинация в представите на туристите от най-големите европейски пазари – Германия, Русия и Украйна, става ясно от проучване на “ИПК Интернешънъл“, поръчано от икономическото министерство. Съседите ни от Сърбия, Румъния, Гърция, Турция и част от западноевропейските държави – Великобритания, Швеция и Чехия, обаче продължават да смятат курортите ни за най-евтиния вариант за почивка.
Според данните от изследването гражданите и от 10-те държави продължават да свързват България с ваканция на Черно море. Ски курортите ни са познати и предпочитани само от гърци, турци и англичани. Условията за спа – балнеотуризъм у нас пък са известни само в Гърция и Украйна.
България да заложи на рекламата на морските и ски курорти, но и на комбинирани пакети, съчетаващи почивки на море и културни турове, балнеология и спа, градски турове и пътувания с цел забавления и посещения в казина, препоръчват експертите.
Рекламата на туризма ни в чужбина – според съответната страна
Ако страната ни влага по 10 млн. евро годишно в маркетинг и реклама на туризма, може да увеличи с 25 процента почиващите у нас чужденци през следващите пет години.
За да е по-голям обаче ефектът от рекламата на страната в чужбина , тя трябва да е ориентирана към конкретния пазар, което в момента не се прави. В Германия например да се акцентира на гостоприемството, в съседните държави – на ниските цени и близостта, в Швеция и скандинавските страни - на слънцето, във Великобритания – на възможностите за целогодишен туризъм.
Добре България да има собствена онлайн резервационна система, смятат специалистите.
Друго представено в четвъртък изследване пък сочи, че масовата представа на българина за почивка независимо от сезона е “на село“ в комбинация на малко кърска работа и повечко мързелуване, а ако се ходи на курорт се решава в последния момент. Чужденците пък планират поне два и половина месеца по-рано почивката и предпочитат спа и културния туризъм, сподер проучването на “Синеста“.
При изследването на нагласите и предпочитанията на чуждестранните и българските туристи са били направени малко над 51 000 интервюта. Проучването е продължило около 12 месеца,
анкетирани са били хора над 15 години, които са направили минимум една нощувка, както през активния, така и извън този сезон през 2009 г. и 2010 г.
Чужденците, които избират България за почивка, обикновено са така наречените ваканционни туристи. Те отделят повече средства, имат по-специални изисквания към почивката и се подготвят повече за нея. Българите осъществяват евтини пътувания до собствените си имоти, при роднини и приятели и по време на почивката си гледат да свършат и нещо полезно, показва проучването.
Сънародниците ни избират България за отдих заради традицията, защото държат да прекарат почивката с близки и роднини и поради ниските цени. Чужденците също са привлечени от ниските цени. Обикновено отношението им към дестинацията се формира от предишен опит или от споделено от роднини, както и от надеждна информация от интернет и от туроператор.
Българинът – стиснат, чужденците харчат и по 90 евро на ден
Българинът е по-стиснат при почивката си и харчи 19 – 25 евро на ден, докато чужденците се отпускат и харчат между 70 и 90 евро.
Българинът решава да почива спонтанно – средно две седмици преди ваканцията. Чужденците обмислят отдиха си два и повече месеца преди определеното за почивка време.
Българинът като турист е по-самоуверен. Той твърди, че познава страната като петте си пръсти и в този смисъл се нуждае от сериозна провокация, за да я погледне с други очи. При избор на ваканция сънародникът ни разчита основно на предишния си опит.
95 на сто от българите планират почивката си самостоятелно, докато при чужденците - при 45-60 на сто, това става чрез посредник. Между 45 - 65 на сто от чуждестранните туристи използват предплатени пакети. Българите, които използват тази услуга, са между 8 - 10 на сто, показват данните.
Чужденците почиват по-дълго от българите особено през лятото – 9-10 дни, и 6-7 дни през останалите сезони. Летните почивки на сънародниците ни траят 5- 6 дни, а през останалите сезони – наполовина по-малко от броя на нощувки при чужденците.
През периода 2008 - 2010 г. броят на нощувките през лятото при българите намалява от седем през 2008 г. до пет през 2010 г. Според анализа това се дължи на известното закъснение на кризисните процеси у нас спрямо Западна Европа.
Най-предпочитаната почивка – на море
Чужденците искат да съчетаят при почивката си два и повече видове туризъм. При българите едва 18 – 25 на сто правят подобен отпускарски микс.
Между 55 – 72 на сто от всички почивки са на море. Със силен от чужденците интерес се ползват Тракия, Родопите, Рила, Пирин за разлика от относителната липса на интерес към районите на Стара планина, Дунавския и старите български столици, сочи анализът.
Българите се оплакват от цените, чужденците – от проблемите за хора с увреждания
Удовлетвореността сред българите и чужденците при почивките в някои от сезоните и целевите групи е почти 100 процента. Делът на неудовлетворените през лятото на 2009 и 2010 г. българи и чужденци е между 8 и 11 процента. Българите са най-доволни от природата, чистотата, спокойствието и качество на обслужване. Чужденците – от природата, отношенията с местните, настаняването, типичната кухня, културните забележителности и условията за ски през зимата.
Сънародниците ни и чужденците се оплакват от лошата инфраструктура, българите намират цените за високи, докато за чужденците е почти консенсусно мнението, че цените са достатъчно изгодни. Чужденците са в състояние да се откажат от почивка у нас заради затруднения достъп за хора с увреждания, показват данните от проучването.
Проучването е част от проекта "Маркетингови проучвания и оценка на ефективността на националния маркетинг", финансиран по оперативна програма "Регионално развитие" на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
mediapool.bg 14 Юли 2011
|