ТУРИЗЪМ. Председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация г-н Благой Рагин в интервю за ФАКТИ.БГ.
Г-н Рагин, у нас зимният туристически сезон започва със студентския празник. Какви са очакванията на бранша за 8-ми декември?
Очакванията са да си напълним всички хотели, гостите да са много доволни и да отчетем успешен 8-ми декември, както сме го правили винаги. Почти всички колеги в страната са готови, спа-хотелите са в пълна бойна готовност.
Разполагате ли вече с данни какви са резервациите?
Още е рано. Обикновено студентите късничко го правят. Чакат до последния момент. Но офертите са много атрактивни. Моите колеги са определили много атрактивни цени и аз мисля, че ще ги убедят да са гости на нашите хотели.
Какви са предпочитанията при студентите?
Предпочитат по-евтините варианти. Повече да има програмки, музика, да има развлечения, да има атракция. Това ги вълнува младите хора.
А какво е положението с резервациите за коледните и новогодишните празници?
Малко сме по-назад в сравнение с миналата година. Може би кризата, може би психозата, стресът, свиването на портфейлите оказва влияние. Но все пак смятаме да постигнем поне миналогодишните нива. Има ли промяна в цените в сравнение с миналогодишния сезон? Не можем да правим такова нещо, въпреки че монополите, които ни обслужват си позволяват да вдигат цените. Имам предвид газта, тока, горивата, а ние като крайни потребители поради кризата не можем да си позволим да натоварим нашите клиенти за сметка на печалбата ни. Но докога ще издържим, един Господ знае.
Какъв е дялът на българските туристи?
Студентският празник си е чисто национален. За Коледа по-голямата част от туристите са българи. Хубавото е, че Коледата на руснаците, сърбите, македонците е през януари. По този начин на 25 декември хващаме българи и гърци, а през януари – останалите.
Кризата с „Алматур“ през лятото дали ще окаже негативен ефект върху потока на руски туристи към българските зимни курорти?
Това ще тестваме. Да видим дали са ни простили братушките, или са станали злопаметни. Вярваме, че случилото се няма да даде такъв голям отзвук, но руснаците имат една хубава поговорка: „Поживьом, увидим!“ Дано ни разберат.
Вие все пак имате контакти с руските си колеги, какво казват те?
Казват, че няма да има голямо сътресение, защото те са припознали – особено тези, които са идвали тук – като дестинация.
Какви други чужди туристи очаквате?
Борим се за германския и английския пазар. На лондонската борса имаше спад с десетина процента. Но сега започваме нова онлайн кампания, за да можем да привлечем вниманието. Чакаме традиционно гърци и румънци, които в последните години се наложиха като клиенти. Чакаме сърби и македонци. Имаме проблеми с Турция. Има голям интерес от тяхна страна за Нова година, за техния религиозен празник, но проблемът е във визите, с които ги тормозим. Но какво да се прави – искаме да сме европейци.
Няма ли възможност и турските туристи да се ползват с облекчения както руските?
Ние сме готови на всичко, въпросът е в този пусти Шенген. Виждате как Холандия и Финландия ни бавят и външно министерство не смее да прави никакви компромиси. Това е единственият проблем.
Как се разпределя интересът между традиционните ски курорти и новите балнео- и спа-центрове?
В момента битката я печелят спа-хотелите. Те са целогодишни. Наложиха се като марка и сега нашата основна задача е да я изнесем навън, да атакуваме европейските клиенти и русия. Наистина нашите спа-хотели имат прекрасна материална база, предлагат много добри услуги. А в сравнение с европейските цени са в пъти по-приемливи. Според мен, спа-туризмът има голямо бъдеще. Той се налага, тъй като е целогодишен и не се влияе от времето.
Геновева Червенакова Fakti.bg 17 Ноември 2011
|