Иван Обрейков е маркетингов директор на “Юлен” АД, концесионер на скизоната в Банско. Британското издание “Дейли Мирър” класира курорта ни на седмо място в света. Дълги години преди това Обрейков работи в БНТ.
- Г-н Обрейков, британският “Мирър” нареди Банско сред 15-те най-добри зимни курорта в света. Какво означава това за България?
- С риск да прозвуча нескромно, това е поредното признание, че Банско е лицето на българския туризъм по света. Надали минава и година, когато Банско не е получило някакво елитно отличие и не произвежда позитивни новини. Например “Дейли Телеграф” обяви Банско за 3-о най-добро място за живеене в света през 2014 и седем поредни години го провъзгласява за най-изгодната измежду 26 топ скидестинации, през 2016 “Нешънъл Джиографик” постави града сред 10-те най-добри туристически дестинации в света, същото направи и най-влиятелното бизнес издание “Форбс”, “Дейли Мейл” и “Триваго” го наредиха сред топ 10 най-популярни ски курорти в света. Академията на световните ски награди (зимните оскари) пък 4 пъти поред отличава Банско като курорт №1 на България и един от 12-те зимни центъра в света с пълно каре награди.
- Всички тези награди чисто туристически ли са, или се отнасят и до скизоната като спортна инфраструктура?
- Двете неща са свързани. Повечето отличия са комплексни, те отчитат многобройни фактори като качество на пистите, качество на хотелската (която в България е чисто нова, за разлика от много западни страни) и транспортна инфраструктура, ценови нива, сигурност и спокойствие в курорта, места за развлечение и почивка и други. Спортната инфраструктура е най-отличимият елемент за всеки зимен курорт, но не е единственият при оценката на неговата конкурентоспособност. Ако трябва да погледнем изолирано спортните събития, то те също са върхови не просто за национално, но и за регионално ниво – 5 домакинства на световната купа по ски, домакин на световната купа по сноуборд, а до 2021 имаме гарантирани още 5 старта за световната купа по ски.
- Журналистите имаме чувството, че тези купи се превръщат в нещо като част от пейзажа...
- Да, аз също наблюдавам как хората започнаха да приемат за даденост от Бог един старт на Световна купа по ски. А всъщност това е колосално постижение – все едно да бъдем ежегодно домакин на световно първенство по футбол, или на олимпийски игри, а между другото да приемем и няколко европейски първенства по баскетбол. Помислете, в колко положителни неща е възможно България да измести Япония, Австрия, Швейцария или Канада? В домакинствата на скиалпийски дисциплини го правим ежегодно – побеждаваме над 500 конкурентни курорта всяка година. Имиджовият ефект от домакинствата също не се разбира добре – това е вероятно най-мащабната реклама на България като национална туристическа дестинация, тъй като всеки старт се гледа от десетки и дори стотици милиони души по официална статистика.
- Не ви ли тежи вечният песимизъм на българина? Не е тайна, че при всяка такава позитивна класация за нещо българско огромна част от нашите сънародници започват едно характерно мрънкане?
- Факт е, че българите сме традиционно кусурджии – т.е. все виждаме собствената си чаша като наполовина празна. За това си има обективни исторически причини. Факт е също обаче, че българите сме и много способни да наваксваме, когато сме поставени в догонваща или неизгодна позиция, като и за това си има доказателства в историята.
Успехите на българските ски курорти са просто още едно такова доказателство – за 27 и то много бурни години, успехите на Банско върнаха България на световната карта на зимните спортове.
Постигнахме успехи и отличия на международната сцена, съизмерими с тези на дестинации с над 100-годишна история. Всичко това се случва благодарение на много професионализъм, усърдна работа, огромни инвестиции и въпреки целенасочени клеветнически акции срещу Банско.
- Като казахте курорти, вие участвате ли в обсъжданията на новия закон за туризма? Вицепремиерът Симеонов и министър Ангелкова бяха много активни през летния сезон, какво очаквате вие като държавна политика за зимния?
- Много хора не знаят, но в българския закон е заложен един пълен абсурд – Банско като лице на българския туризъм не е национален курорт. Абсолютно идентичен е и казусът с Велинград – спа столицата на Балканите също не е със статут на национален курорт. Представители на община Банско, на хотелиерите и ски операторът взимат участие в обществените обсъждания и наистина се надяваме Министерството на туризма и правителството като цяло да поправят тази историческа несправедливост и законов абсурд – Банско и Велинград трябва да са водещи национални курорти по закон. Що се отнася до активността през летния сезон, то Банско също е абсолютен шампион. Морските ни курорти се радват на около 5% ръст, а преди месец кметът Икономов обяви, че в Банско правим между 20 и 30% месечен ръст спрямо 2016 – рекорд след рекорд. Ако погледнем числата и тенденциите, то ще видим, че до 5 години имаме реалния шанс Банско да бъде с профил на целогодишен европейски курорт. Само се върнете назад във времето – преди 10 години нямаше нито един работещ хотел в целия град през лятото! Сега едвам намирате празна стая през лятото!
Георги Христов в-к 24 часа 13.09.2017
|