Кармен Фендер е маркетинг директор на "Йоцтал туризъм" - обществена организация, чиято основна цел е да изгражда имиджа на един от най-големите ски региони в Австрия - Йоцтал, и да привлича туристи в курортите в него. Австрия е известна с моделите си за реклама и популяризиране на туризма - нещо, с което българските курорти все още трудно се справят. Разговорът с Фендер цели да покаже какъв е моделът на рекламиране на един от най-известните ски курорти в Европа.
Кога започнахте да работите в сферата на туризма?
- Следвах туризъм в Тирол. Тук човек може да получи добро специализирано обучение. Още като бях на седем години знаех, че искам да работя в туристическата индустрия. Аз съм родена тук, моите родители имат къща за гости и аз винаги съм била в досег до тях. Затова започнах да уча туризъм, а в тази организация работя от 20 години. Харесвам работата си, защото живея в планината, а същевременно срещам хора от целия свят. Също така пътувам много, тъй като имаме представителства във всички страни, от които идват туристите при нас - от Лондон до Москва.
Какви точно са отговорностите на "Йотцтал туризъм" и с каква дейност се занимавате?
- Това е втората по големина туристическа организация в Австрия след тази във Виена. При нас работят общо 90 души. Ние сме публична организация, в която членуват абсолютно всички собственици на хотели, ресторанти, както и собствениците на инфраструктурата в региона Йотцтал - всички компании, които са свързани с туризма. А в Йотцтал всички компании са свързани с туризма. Всички те плащат на организацията членски внос. Другата част от годишния ни бюджет се сформира от туристическите такси, които плащат гостите. Разполагаме с 10 млн. евро бюджет на година. Също така ние сме собственици на някои обществени обекти в курорта Зьолден - зоната за свободно време, плувния басейн на курорта, част от инфраструктура, но това е малка част от нашата дейност. Но основната ни дейност е маркетингът на региона. До 80 на сто от дейността ни е свързана с маркетирането на курортите - ние създаваме имиджа на Зьолден и другите курорти в региона Йотцтал, организираме събития, поддържаме контакти с медиите. Целта ни е максимална част от хората да знаят за нашите курорти. Друга част от дейността ни е свързана с резервации на места за настаняване - информираме туристите и им съдействаме при резервациите.
Колко са местата за настаняване в курортите в региона?
- Легловата база е 30 хил., разпределена в 2500 хотели, къщи за гости и апартаменти. Реализираните нощувки на година са около 2.5 млн. през зимния сезон и 1 млн. през летния. За една година около 500 хил. туристи посещават региона.
Какъв е капацитетът на пистите?
- В Зьолден пистите са около 150 км, подходящи за каране от скиори на най-различни нива. В другия голям курорт - Обергургл/Хохгургл, имаме още около 120 км писти.
Какви инвестиции правите, за да поддържате курортите?
- Инвестициите са много големи. Особено през последните години. Мога да посоча, че през миналата година собственикът на лифтовете в Зьолден вложи 25 млн. евро само в машини за изкуствен сняг. Той също така притежава някои хотели и всяка година прави обновления в тях. За да поддържаме високото качество, непрекъснато трябва да инвестираме в курорта. В Обергургл/Хохгургл пък за новия зимен сезон бяха изградени три нови лифта-гондоли, ресторант на един от най-високите върхове, като в подготовката на новия сезон бяха инвестирани 50 млн. евро. Това беше направено само от собствениците на лифтовете. Отделно от това всеки собственик на хотел инвестира непрекъснато в обектите си.
Кой стопанисва лифтовете и ски инфраструктурата?
- Всички лифтове и съоръжения са собственост на местни предприемачи, в противен случай те не биха имали интерес да развиват региона. Те същевременно са собственици на хотели тук, на ски училището. Свързани са с много аспекти на туризма в региона и затова са заинтересувани да развиват един модерен и привлекателен курорт. Затова те изразходват големи средства за развитие на инфраструктурата. Ако дойде някоя компания отвън, тя няма да има желание да инвестира в нови гондоли или седалкови лифтове. Те искат само кеш.
От кои страни привличате най-много туристи?
- Около 50 на сто от туристите са от Германия. След това са групите от Белгия, Холандия и Люксембург. Те правят общо около 15 на сто от туристите. Имаме значителни посещения от Централна Европа и те се увеличават през последните години.
Как се променя броят на гостите през последните години?
- Ние все още отбелязваме ръст, като годишното увеличение на туристите е около 5-10 на сто.
Миналата година зимните курорти пострадаха от липсата на сняг. Как безснежната зима се отрази при вас?
- Честно казано, ние бяхме щастливи през миналата година, защото въпреки безснежието по другите курорти ние имахме сняг и това ние се отрази благоприятно. Ние сме на голяма надморска височина и хората знаят, че Зьолден може да гарантира сняг. Курортите ни започват от 2 хил. метра и достигат до над 3 хил. м. Затова винаги имаме условия за ски. Много от туристите имат лош опит от по-ниските курорти и след това решават да дойдат при нас. Затова можем да се похвалим, че през миналата година нямахме отказани резервации, а напротив.
Но въпреки това купувате повече машини за изкуствен сняг?
- Да, защото това е новата ни стратегия. Искаме да имаме сняг не само във високите части на курортите, а и по местата до самия курорт, където са хотелите в по-ниската част. Когато искаме да гарантираме на туристите, че при нас има непрекъснато сняг, трябва също да се погрижим и за техническото оборудване. Това е причината да инвестираме в най-модерните технологии. Нуждаем се само от 4-5 дни да навали снегът и след това можем да поддържаме пистите в отлично състояние.
Как си сътрудничите с рекламата на цяла Австрия?
- Страната има "Австрия вербунг" ("Реклама Австрия"), която е отговорна за целия имидж на страната. Ние сме голяма организация и имаме достатъчно собствен ресурс. Въпреки това си сътрудничим с "Австрия вербунг" и следим за това в рекламата на Австрия да има акцент върху спорта, ските и зимните курорти. Но ние не можем да чакаме австрийският туристически борд да направи нещо за нас и затова сами се грижим за собственото си популяризиране и имидж. Ние имаме бюджет и следваме пътя, който е добър за нас. Но, разбира се, в някои страни тясно си сътрудничим с австрийския туристически борд. Те имат широка мрежа от представителства и ние можем да се възползваме от тях. Задачата на туристическия борд е да развива мрежата си, да създава контакти с местните туристически организации в страните и да популяризира имиджа на цялата страна. Това, разбира се, е важно и за нас, защото по този начин и ние имаме достъп до другите страни.
Кой финансира австрийския туристически борд?
- Бюджетът идва от бизнеса - от хотелите и другите туристически организации.
Кои са най-големите ви конкуренти?
- Това са някои курорти в Австрия - Ишгл и Заалбах. Някои курорти във Франция също са ни конкуренти. Но ние имаме имиджа не само на курорт за ски, а и на място за забавление. И това ни дава предимство. Организираме събития като състезания от Световната купа по ски, светлинното ледено шоу "Ханибал" и др. Наблягаме много и на този сегмент.
Каква ви е стратегията за следващите 4-5 години?
- Насочили сме фокуса си предимно към страните от Централна и Източна Европа. Основният ни пазар, както казах, е Германия. И ние трябва да правим много, за да го развиваме. През последните години загубихме около 15 на сто от германския пазар, въпреки че като цяло увеличаваме броя на чуждестранните посещения. Това е предимно благодарение на Централна и Източна Европа. Ние все още инвестираме сериозни средства в Германия, но се насочваме сериозно към източноевропейския пазар. Вече имаме сериозни позиции в Полша, Чехия и Балтийските страни, Русия и Украйна. През последните две години започнахме да развиваме и пазара в България, Хърватия и Словения. Те формират засега много малка част от дела на чуждите туристи в курортите ни, но броят им непрекъснато расте. Това са за нас перспективните пазари и скиорите, които ще привличаме, ще са от тези страни.
Зорница Маркова в-к Капитал 20 април 2008 г., 12:22
|