Американката Линдзи Вон е една от малкото състезателки в ските, които не се притесняват за отрицателното влияние на световната криза върху спонсорските сделки.
Представителката на САЩ летя от Женева за Австрия с частния самолет на "Ред бул" преди да замине за Вал д'Изер, където стана световна шампионка от супергигантския слалом. Към това компанията производител на енергийни напитки осигури на Вон треньор по психологическата подготовка.
"Голяма съм късметлийка. Току-що подписах нов тригодишен договор с "Ред бул". Но знам, че някои от останалите момичета страдат при търсенето на спонсори", каза американката. Освен титлата в супергигантския слалом, тя беше близо и до добър резултат в суперкомбинацията, но пропусна врата в слалома и беше дисквалифицирана.
Големите компании спестяват първо от маркетинг по време на криза като настоящата. "В тзи обстановка ние преценяваме внимателно всяко евро, което даваме в спонсорските си програми", обясни говорителят на "Милка". Производителят на шоколади беше един от основните спонсори в състезанията по ски повече от десетилетие, като подпомагаше активно шестима състезатели.
За разлика от пилотите във Формула 1 или тенисистите, скиорите "принадлежат" на некомерсиална организация, каквато е Международната федерация по ски (ФИС). Тя до голяма степен ограничава възможностите за привличане на спонсори.
Така например единственото място, което скиорите могат да предлагат за "частно" рекламиране, е горната част на каските. Доскоро състезателите бяха подкрепяни от производителите на ски, но след свиването на бюджетите вече се налага някои от скиорите сами да си купуват ските.
Участниците в големите надпревари говорят и за нарушените обещания на спонсорите. "Миналата година няколко унгарски банки увериха, че ще ни подкрепят финансово при пътуванията ни, но впоследствие размислиха заради кризата", коментира Анна Береч.
20-годишната унгарка добави, че е потърсила съдействието на "Порше" и "Волво", но отговорът също е бил отрицателен. От "Ауди", който е един от най-големите спонсори в ските, коментираха, че все още не е ясно къде ще бъде намален бюджетът, но добавиха, че ще действат внимателно в ситуацията.
Швейцарката Фабрин Сутер, която носи на екипировката си логата на "Ауди", "Суиском" и "Викторинокс", каза, че няма никакви притеснения. "Не усещам някакво влияние на кризата. Единствено съм се фокусирала върху представянето си на пистата", заяви 24-годишната състезателка пред "Ройтерс".
Божидар Къртунов в-к Дневник 16:24 на 07 фев 2009
|