1 млн. лева е общата стойност на деветте автомобила, предоставени от Ауди на Българската федерация по ски. Всеки от 7-те модела Audi Q5 струва 120 000 лв., а двата Audi A3 Sportback - по 60 000 лв. Договорът за спонсорство между автомобилната компания и федерацията е за 3 години.
г-н Томас Рушицка и г-н Цеко Минев по време на официалното сключване на договора за спонсорство на БФСки в края на 2009-та, фотография SKI.BG
- Г-н Рушицка, Знаете ли каква кола кара Меси? - Със сигурност кара aуди, въпреки че не мога да кажа точно кой модел. Може би S5, Q7 или А8. Ауди е спонсор на Барселона, също на Байерн (Мюнхен) и Реал (Мадрид) и футболистите получават автомобили от концерна. Може сами да избират моделите, както и да ги сменят периодично. Това се отнася за всички играчи на Барселона и Байерн, за целия треньорски щаб. Т.е. става дума за много коли, но пък и те са добри играчи.
- Защо Ауди рекламира чрез футбол, а не чрез плуване или гребане? - В световен мащаб футболът е №1, а нашата фирма иска да е №1 сред автомобилните производители в цял свят. Затова спонсорството на футбола е нещо съвсем логично. Байерн (Мюнхен) например е много важен за Ауди. Сътрудничеството ни датира от 2002 година, а сега Ауди държи 9,09 процента от акциите на клуба. Целта ни е да добием 2,5 млн. акции на обща стойност 90 млн. евро, като разчитаме на дългосрочното партньорство. Разбира се, интересно е, че в града, в който се произвежда и БMВ, Ауди може да спонсорира най-добрия футболен клуб.
- Няма ли противоречие между това, че Ауди е символ на лукс и сигурност, а рекламира чрез спорт, който, меко казано, не е играта на джентълмените? - Не, защото футболът е спортът на нашите клиенти. Те го обичат, а и той се промени доста през последните години. Големите клубове се превърнаха в големи сцени за обществени събития И със сигурност с тях може да се прави добър бизнес. Но освен чрез футбола Ауди рекламира чрез ските, ветроходството и голфа. Автомобилният спорт пък е традиция от десетилетия.
- Кои са критериите, по които избирате спортовете, чрез които да рекламирате? - Футболът, ските, ветроходството и голфът са стратегически важни за нас. Определени са, защото представят най-добре ценностите и стойностите на марката. А есенцията на марката се изразява чрез логото ни "Hапредък чрез техника". Имаме претенцията, че произвеждаме технологично най-модерните автомобили в луксозния сегмент. Така че този слоган е наистина концентриран израз на стойностите, на които държим.
- Как подпомагате футболните отбори - чрез автомобили или и финансово? - В Германия играчите получават автомобили но финансовите параметри на договорите за спонсорство не са ми познати. В България решихме да спонсорираме Българската федерация по ски. Предоставихме автомобили на стойност един милион лева.
- Конкуренцията в спонсорството на спорта е доста голяма. Помага ли тази борба на спонсорите? И не прави ли избора на клиентите по-труден? - За нас беше сравнително лесно да фокусираме спонсорството ни върху ски федерацията. Избрахме я, защото считаме, че в България това е спортът, който най-еднозначно предава стойностите на нашата марка. Разбира се, преценяваме дали подобно спонсорство си заслужава. Считаме, че това, което получаваме като насрещна стойност, оправдава инвестициите. За нас това е бизнес, а в случая със ски федерацията е добър бизнес. Полза имат и клиентите, тъй като имиджът на марката се повишава. И ние може да продаваме автомобили, което е не само рационален процес, а зависи много и от емоциите и имиджа.
- Ауди надмина Мерцедес по продажби, мина и границата от един милион продадени автомобили на година. Каква е успешната маркетингова стратегия по време на криза? - Кризата не е криза в целия свят. Последните няколко години бяха особено успешни за Ауди, а в момента положението е много добро. Тази година марката отново ще постави рекорд в целия свят. марката се представя много добре на пазари като Китай например. Дългосрочната ни цел е през 2015 година да станем №1 в луксозния сегмент по продажби в света, не само пред Мерцедес. Тази година отново ще минем границата от един милион продадени автомобили. Криза има в Източна Европа, в Западна Европа нещата вървят вече по-добре.
- Доколко спонсорството на спорта помага за тези рекорди? - Спонсорствoто на спорта е важна част от нашата стратегия. С течение на времето той става все по-важен и за клиентите ни. Дългосрочно ще останем в тази сфера и смятаме, че това носи успех.
- Защо в България избрахте да спонсорирате ските и Българската федерация по ски? - Изборът на Българската федерация по ски беше относително лесен, защото се познаваме с ръководителите г-н Минев и г-н Бобев отдавна. Считаме, че те имат дългосрочна визия за бъдещето на спорта, както и за всичко останало, с което се занимават. Във федерацията се работи много професионално, което отговаря на изискванията ни. Като австриец мога да кажа, че Австрия има най-успешната федерация по ски в света през последните години. Успехът на австрийския национален отбор се дължи до голяма степен на структурата и на професионалната работа на треньорите, на спонсорите. Г-н Минев познава лично председателя на австрийската ски федерация Петер Шрьокснадел и се старае да наложи неговия модел в България. И сигурно ще има успех. Затова избрахме ските, а не футбола, където нещата са доста по-различни.
- Каква е равносметката след една година сътрудничество? - Договорът ни е за три години. Засега сме много доволни от сътрудничеството. Смятаме, че и занапред нещата ще се развиват в положителна насока. Очакваме с нетърпение старта за Световната купа при мъжете през следващата година в Банско. Той ще е голямо събитие не само за ските, а и за цяла България.
Интервю Росица Стойкова 7 дни спорт Събота, 13 Ноември 2010
Визитка Томас Рушицка е роден на 12 януари 1975 година в Залцбург, Австрия. През 2001 година завършва Международна икономика и стопанско управление в университета в Инсбрук. В холдинга Порше е от 2002 година. Работи две години като икономически съветник в централата в Залцбург. От 2004 година е икономически директор в Порше България. От 2008 година е изпълнителен директор. Хобитата му са тичане, тенис и четене.
|